Publicerat Augusti 17, 20187 yr Jag undrar om man resonerar likadant vad gäller choke i kaliber 20 som i kaliber 12? Vid stålhagel (vet att det inte är optimalt i kaliber 20, men för bana och om man inte får tag på alternativhagel till jakt) är det max 1/2 choke som gäller? Är 3/8 choke även i denna kaliber en bra allround för jakt? Eller är det helt andra spelregler som gäller? Hur skall man resonera med blyhagel? Med stålhagel? Med alternativhagel? Vid jakt? Vid övning? Annat av vikt att tänka på vad gäller choke i kaliber 20?
Publicerat Augusti 17, 20187 yr I stort sett - ja. Det som skiljer beror mindre på kalibern utan det är laddvikten som spökar. Så det är bara att sätta sig och räkna lite på det. Normalt landar de flesta i att de kör samma choke, men går ner lite storlek. T
Publicerat Augusti 17, 20187 yr Jeg liker litt mer choke i 20 enn i 12. 1/2 er ok opp til ca 20m. Men åpner normalt ikke opp nok før 12-15 m. Jeg har god erfaring med full choke i 20. Mellom 20 og 30m + er så trang choke helt flott, men 3/4 ville vært mitt trangeste valg. Men ved å teste på papp vil du kunne finne rett patron delvis uavhengig av choke. Det er jo litt i vinden med tunge ladninger i 20, men jeg holder meg til 25-30gram bly. I 1/2 har jeg noen ganger 32gram. Men "alltid" fiberforladninger. I kaliber 20 har jeg en tendens til å holde meg på US 5, fra rype til tjader. Av og til går jeg ned i US6 i 1/2 choken. Men igjen testing på papp samt praktisk erfaring betyr alt. Er iallefall minst like mye optatt av hva jeg putter i børsa som choke. Jeg skyter kun bly med min 20. Og selv på leirduer øver jeg med jaktammo. Muligens kommer jeg til å teste tungstenmatrix ev bismuth, men ikke før jeg må...
Publicerat Augusti 18, 20187 yr Författare 17 hours ago Hovdeknuten sa: Jeg liker litt mer choke i 20 enn i 12. 1/2 er ok opp til ca 20m. Men åpner normalt ikke opp nok før 12-15 m. Jeg har god erfaring med full choke i 20. Mellom 20 og 30m + er så trang choke helt flott, men 3/4 ville vært mitt trangeste valg. Men ved å teste på papp vil du kunne finne rett patron delvis uavhengig av choke. Det er jo litt i vinden med tunge ladninger i 20, men jeg holder meg til 25-30gram bly. I 1/2 har jeg noen ganger 32gram. Men "alltid" fiberforladninger. I kaliber 20 har jeg en tendens til å holde meg på US 5, fra rype til tjader. Av og til går jeg ned i US6 i 1/2 choken. Men igjen testing på papp samt praktisk erfaring betyr alt. Er iallefall minst like mye optatt av hva jeg putter i børsa som choke. Jeg skyter kun bly med min 20. Og selv på leirduer øver jeg med jaktammo. Muligens kommer jeg til å teste tungstenmatrix ev bismuth, men ikke før jeg må... Jag har ingen praktisk erfarenhet av 20. Precis som du säger får det utvärderas under resans gång, först skall jag hitta en bössa. Mycket beror säkert på det individuella hagelgeväret, men till lite banskytte och jakt hade jag väl tänkte mellan 1/4 och 1/2 i choke. Dock kommer jag på bana behöva skjuta stål, om brist på alternativ uppstår någon gång vid jakt.