Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Larsson54

Ladd data 7mm rem mag

Recommended Posts

Larsson54

Hej 

Skulle behöva lite hjälp med ladd data till ovanstående kaliber och en 160 gr Nosler partition 

om man tittar i Normas ladd data så finns det en kula Swift A-Frame 160 gr kan man använda den datan till Noslern ?

LGH

Norma listar 60-62,8 gr MRP. Nosler i sin tur listar 59-63 gr RL22, ett krut som har samma referenskrut som just MRP. Vidare är ju A-Frame i princip en bondad Partition, så jag skulle utan vidare köra på Normas data för A-Frame. De är ju närmast identiska de båda datakällorna. 

Dansken

.308 Nosler Accubond 165 grains kulor och Swift Sxirocco II i samma vikt är också "i det närmaste identiska" bondade kulor med polymerspets- men visar olika tryck och skiljer en hel del i laddningar om man kollar data på QL så jag skulle inte utan vidare köra på en laddning för en annan kula. A-Frame har jag för mig att den har mycket tjockare mantel och mycket kraftigare mellanvägg än Partition, och är bondad dessutom.
Med all respekt så vet vi inte hur mycket erfarenhet av handladdning @Larsson54 har med hans 3 inlägg. Jag önskar mig att Larsson54 lever ett långt och lyckligt liv och skriver mycket kloka inlägg här på forat i fortsättningen om skytte- inte om hans erfarenhet av akutvården där han bor

Välkommen hit Larsson54

PS: Enligt en snabbkoll i QL skiljer trycket nästan 200 bar mellan Partition och A-Frame i 7mmRM med samma laddvikt med MRP vid max laddning

• Like 2

Larsson54

Tack för svar

Har alltid laddat bössan med Nosler 175 gr sedan hedenhös tid , men tyvärr verkar denna kula vara slut över allt där jag har kikat

så då tänkte jag gå ner lite på vikten då denna kula alltid har levererat mycket bra och när jag ändå var på gång byta till 204 krut då det finns på hyllan här hemma.Men anledningen till att jag frågade här var att jag tänker inte sätta huvudet bakom en laddning där jag inte är säker på att jag ligger inom säkerhets marginalen.

Men man kanske skulle prova A-Frame kulan där har ju Norma ladd data för 204 krut.

Ha det gott/ Larsson

LGH
40 minutes ago sidelock sa:

Dieter und Wolfgang levererar nosler 175gr. :yes: 

Eller än billigare (och betydligt enklare) hos Grauwolf. :)

15 hours ago Dansken sa:

PS: Enligt en snabbkoll i QL skiljer trycket nästan 200 bar mellan Partition och A-Frame i 7mmRM med samma laddvikt med MRP vid max laddning

Menar du att trycker enligt QL är högre med Partition än med A-Frame?

Hur som helst borde både Nosler-datat och Norma-datat vara säkert att följa då de som sagt är i princip identiska (0,2 gr skiljer i max).