Publicerat Augusti 21, 20188 yr Jag har som arvegods tagit över en belgisk SbS i cal 20. Det är en Auguste Francotte med boxlås och rak engelsk kolv. Den har jagats flitigt med och jag funderar på att hitta en smed för att fixa det axiella glapp som finns och gärna också en kolvmakare för att ge den nytt trä. Men jag skulle gärna få klart för mig vad det är för årsmodell på pangen innan jag lägger ner den lilla förmögenhet som renoveringen lär betinga. Jag har via polisens dammiga arkiv fått fram att den i vart fall ska vara före 1938, men hur mycket går inte att säga. Jag har försökt mig på att tolka stämplarna men tycker inte att jag hittar stämpeln för tillverkningsåret. Den enda stämpel jag inte kan tolka och eventuellt därmed ger tillverkningsåret är den som är ovanför kontrollantstämpeln (M med en * över). Kontrollanten borde enligt stämpeln vara Louis Couchant som var verksam 1923 - 1952. Är det någon som kan tyda den där krumeluren, eller har bössan helt enkelt ingen årsstämpel?
Publicerat Augusti 21, 20188 yr Författare Serienumret är 10671. Här kommer ett par bilder. Gravyren föreställer änder vilket är helt logiskt eftersom den här bössan har används till sjöfågel i huvudsak.
Publicerat Augusti 21, 20188 yr Författare Ok, tackar för det. Så den där krumeluren är alltså ett kursivt "o" = 1936. Det var min farfars far (f. 1887) som köpte och använde den bössan så den har lite affektionsvärde och det är därför jag är intresserad av att få den renoverad. Finns det tips på smed och/eller kolvmakare som är bra på sådana här hagelbössor? Gärna runt Mälardalen, men inget krav.
Publicerat Augusti 21, 20188 yr Der har du det i stemplene også ja. O i kursiv:) Håper du får den strammet opp og renovert. Lykke til!
Publicerat Augusti 22, 20188 yr 10 hours ago ville sa: Finns det tips på smed och/eller kolvmakare som är bra på sådana här hagelbössor? Gärna runt Mälardalen, men inget krav. Lite tveksam runt Mälardalen, jag hade gått till Englund eller Nyhuus i Klippan. Annars har du nog Sveriges bästa kolvmakare i Andreas Forslund, men han är inte i Mälardalen han heller. T