Publicerat Augusti 28, 20187 yr HallojsanHar en Helia C 2,5-10X50 och får enorma problem med imma på linsen när jag passar rådjur när det går fram varmt till kallare temperatur på kvällsvaken. Detta innebäratt jag får ha med näsduk och torka lins mellan varven. Detta problem finns inte på sommar eller vinter. Bara på hösten när det är så stor skillnad i temperatur från det att solenär uppe och när den går ner.Fler som har detta problem?Några tips?Har testat en spray som skulle motverka imma på glasögon men det gav inget vidare resultat ?
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Prova att linda "camotejp" på siktet så det blir lite isolerat och behåller värmen längre. Med camotejp menar jag sån "tejp" som inte har klister på sig utan fastnar ändå. Typ den här:https://www.biltema.se/fritid/jakt/jaktklader/kamouflagetejp-nordic-2000031911
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Neoprenöverdrag eller Flip-ups kanske hjälper. Bort med dessa precis innan skott. Pang... Hade samma problem vid spannmålsjakt en sommar. Satt i ett torn precis bredvid ett dike som rann ner i en slänt. Där blev det ansamling av fuktig luft när det skymde. /Må
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Författare Jao jäkla gissel behöva torka precis innan skott. ? Inget medel som funkar?
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Prova med ett neoprenöverdrag med en handvärmare inuti. Då borde kikare hållas varm så fukten inte kondenserar på linsen. Har inte provat själv men funderat på det. https://www.pnjakt.se/art/scopeguard-diameter-46-60.php Jac har alltid med en putsduk för optik i fickan. Förra året var det regn hela älgjakten.
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Så länge inte såpa vill krypa in någonstans eller repa linserna kan kanske det funka att stryka på.
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Jag använder linsskydd. Utöver imma så tar de mycket annan "skit" som kunde hamnat på linsen.
Publicerat September 8, 20187 yr Nu vet jag inte alls om det funkar eller är lämpligt men masserar man in raklödder på en spegel i ett duschrum immar inte spegeln fast det duschas hett. Kanske kan vara något att prova.