Publicerat Augusti 29, 20187 yr Jag råkade springa på en Sauer m54 kombi hos en handlare, skulle egentligen bara köpa en vapenrem men botaniserade lite i hyllorna under tiden som jag väntade på att den snacksaliga kunden innan mig var klar. Jag har funderat på om jag inte skulle ha en kombi till trädskällaren i några år, planen var en 22 hornet / 20 men så stod den där; En Sauer M54 i .222 / 16 som såvitt jag kan se är i princip oanvänd, finns inte ett märke någonstans och det enda man kan anmärka på är dammråttorna i hagelpipan. Enda nackdelen med att bössan är i princip oanvänd är att det inte finns något montage för kikare. Handlaren rekommenderade att montera nerslipade weaverklackar och Leupold QRW eller motsvarande. Vid första tanken kändes det lite som att göra våld på en så fin bössa. Jag kan inte påminna mig att jag sett den lösningen tidigare och det kändes mer lämpligt med ett vridmontage. Men efter att ha sökt runt och insett vad det kommer kosta att montera vridmontage eller liknande inser jag att det blir lite väl saftigt. Har hittat några bilder på nerslipade weaverklackar och det ser inte så illa ut som jag föreställde mig. Vapnet kostar 13 000, jag tror att det är ett helt ok pris men som sagt, lägger man på vridmontage och montering blir det ganska mycket. Frågorna som jag gärna skulle vilja ha hjälp med är: Är det någon som har weaverklackar på kombi, funkar det bra och ser det ok ut? Finns det något annat bättre / mer estetiskt (snabb)montage som inte kostar skjortan att montera? 13000 för en Sauer 54 i nyskick (mer eller mindre) är väl ett ok pris, även om det är klass 2 och vapnet saknar kikarmontage? Tacksam för alla råd.
Publicerat Augusti 29, 20187 yr Weaver är både dåligt och apfult. Vettiga montage på brytvapen kostar på. Undantaget möjligen rödpunkter modell TV-ruta typ Doctersight som pga sin låga vikt kan nypas fast i spången.
Publicerat Augusti 29, 20187 yr 15 minutes ago Irbis sa: Är det någon som har weaverklackar på kombi, funkar det bra och ser det ok ut? Vapnet är inte byggt för den formen av montage, ja det går att göra så men det skadar vapnets värde och utseende något sanslöst 15 minutes ago Irbis sa: Finns det något annat bättre / mer estetiskt (snabb)montage som inte kostar skjortan att montera? Magnetic har ett kombinerat magnestiskt/fysiskt montage som gör att man kan fästa ett holosikte. 15 minutes ago Irbis sa: 13000 för en Sauer 54 i nyskick (mer eller mindre) är väl ett ok pris, även om det är klass 2 och vapnet saknar kikarmontage? jag skulle nog anse att det är lite dyrt men, skjuter vapnet bra, skicket är superfint så visst, det är en av de bästa kombi vapen det går att köpa. Tacksam för alla råd. Mitt råd i detta, använd de öppna rm så mycket det går och när du slutligen tar steget att köpa ett montage, låt det då bli ett vridmontage. /C 15 minutes ago Irbis sa:
Publicerat Augusti 29, 20187 yr Författare 5 hours ago sidelock sa: Weaver är både dåligt och apfult. Vettiga montage på brytvapen kostar på. Undantaget möjligen rödpunkter modell TV-ruta typ Doctersight som pga sin låga vikt kan nypas fast i spången. Att det inte är så snyggt håller jag med om, dock syns inte klackarna så mycket om man slipar dem i botten så de "lägger sig över spången". Utveckla gärna varför de är dåliga, menar du weaverklackar generellt eller på ett brytvapen?
Publicerat Augusti 29, 20187 yr Men då är ju saken klar, peta dit Weaver klackar och låt det vara klart med det. Spången på ett brytvapen är inte tillverkad och avsedd för de belastningar som det medför att skruva fast någon i den, nu är iofs spången på en Sauer kombi långt bättre än den på ex en drilling men det är fortfarande inte en "riktigt" metod för att montera optik på vapen av detta slag. Så med det sagt, ditt vapen, dina pengar, din huvudvärk alt din smed att övertyga om att genomföra ingreppet. /C
Publicerat Augusti 29, 20187 yr Författare 5 hours ago Christian N sa: Mitt råd i detta, använd de öppna rm så mycket det går och när du slutligen tar steget att köpa ett montage, låt det då bli ett vridmontage. Tack för råden. Har aldrig använt holosikten eller öppna riktmedel till skogsfågel men jag gissar att jag klarar fler lägen med Quaden än med en kombi med öppna riktmedel. Så utan kikare blir den nog bara ståendes i skåpet. Håller med om att vridmontage är klart snyggast och mest stilmässigt korrekt men prismässigt vete f-n om det inte blir lite väl saftigt.
Publicerat Augusti 29, 20187 yr 1 hour ago Irbis sa: Att det inte är så snyggt håller jag med om, dock syns inte klackarna så mycket om man slipar dem i botten så de "lägger sig över spången". Utveckla gärna varför de är dåliga, menar du weaverklackar generellt eller på ett brytvapen? Kikarfästen ska inte sitta i spången då den inte är gjord för att tåla det. Ett riktigt gjort vrid eller hak sitter lödat i överpipan. Det finns undantag där spången (oftast kvartsspång) är gjord för kikarmontage men sauer m54 är inte ett sådant vapen.
Publicerat Augusti 30, 20187 yr Lyssna nu på grabbarna ovan, ty de vet vad de talar om. Mitt förslag är 1. Backa på affären och sök en billigare kombi där du har råd med vettigt montage i budgeten. 2. Lev på nudlar ett par månader och sätt på ett vrid eller hak. 3. Köp bössan och låt den stå alt använd de öppna riktmedlen till du fått/tagit dig råd att köpa vrid/hakmontage.
Publicerat Augusti 30, 20187 yr Alternativ på punkt 1. Hitta en m54 med vridmontage på. Sådana i klass 2 borde inte sticka i väg i pris.
Publicerat Augusti 30, 20187 yr Spången är tillräckligt stark längst bak vid kammarstycket för att montera klackar till att bära ett litet sikte eller en rödpunkt. Med rätt kunskap och en fräsmaskin kan det göras så det inte alls blir så fult. Hittar man "rätt" sikte kan man montera baserna så hålen i spången hamnar där hakfötterna ska placeras när man senare i livet får ekonomi för att kosta på sig ett hakmontage. Rätt monterat är det inget dåligt montage och siktet kan rent av hamna lägre än med ett hak. Snyggt? Beauty is in the eye of the beholder.
Publicerat Augusti 30, 20187 yr 6 minutes ago Dansken sa: Med rätt kunskap och en fräsmaskin kan det göras så det inte alls blir så fult. ........... Beauty is in the eye of the beholder. Det kan göras snyggt, det görs oftast extremt fullt. Och det är principiellt sett jättefel. Vill man sedan ha ett lite större sikte som tarvar två baser faller det konceptet rätt fort. Jag delar nog uppfattningen att man köper fel bössa om man väljer den lösningen. I synnerhet på en m/54..... /T
Publicerat Augusti 30, 20187 yr Det är alltid en liten risk att köpa osett, det blir en fraktkostnad och för tillfället en svag krona som gör det mindre lönsamt, men du hittar en Sauer 54 med hakad optik billigare än 13000sek om du köper från Tyskland. Kanske inte i 222 men tex 6,5x57R är väldigt vanligt.
Publicerat Augusti 31, 20187 yr Författare Ah, jag har aldrig pysslat med brytvapen med kulpipa. Jag antog att det fanns en uppsjö av montage i likhet med de för rena kulvapen. Jag var nog lite oklar när jag skrev att jag sökte ett montage som inte kostade skjortan. Jag kan köpa bössan, ett vridmontage och låta en smed löda fast det. Vad jag menade är att jag söker en lösning där summan av kostnaden för bössan + montage + arbetet blir en ekonomiskt OK affär. Alltså där summan inte med råge överstiger vad ekipaget skulle vara värt. Tyskland är absolut ett alternativ, kanske blir billigare att hitta en lämplig m54 och åka ner och titta på den på plats. Jag skulle inte känna mig säker på att ingen kvist eller gren var i vägen för kulan när avstånden sträcker ut över 40 m utan ett kikarsikte, speciellt då skogshöns har en irriterande förkärlek att sätta sig längst in vid stammen i en gran eller risig tall. Om jag valde mellan en kombi med öppna riktmedel /sikte utan förstoring, min 22 wmr eller min 6mm Br skulle valet garanterat bli en av de senare, beroende på när på hösten jag skulle gå ut. Så det måste på en kikare, annars faller kombi-konceptet. Hursomhelst, jag inser att det enbart finns vrid-, hak- och okonventionella montage till sagda vapenmodell. Tack så mycket för hjälpen.
Publicerat Augusti 31, 20187 yr på Egun.de finns mer än en handfull med 54:or, flertalet i bra för trädskällarjakt kalibrar, där montagte är klart. Man måste inte alls resa dit för att handla utan det löser sig genom ett distansköp. jag förstår behovet av optik. /C