Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

skurrt

Fundering angående övnings- och jaktammo

Recommended Posts

skurrt

Hejsan! 

Jag är total nybörjare och har en liten fundering. Min bössa är inskjuten med jaktammo (black hills tsx 168gr) och dessutom har jag norma jaktmatch som övningsammo. Hur gör ni när ni är på skjutbanan för att öva? Har ni skrivit upp hur många klick ni måste ändra mellan er jaktammo respektive övningsammo och korrigerar för detta eller pangar ni bara på med övningsammon och lever med att den är några centimeter off? 

Tack på förhand! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
MarkusR
3 minutes ago skurrt sa:

Hejsan! 

Jag är total nybörjare och har en liten fundering. Min bössa är inskjuten med jaktammo (black hills tsx 168gr) och dessutom har jag norma jaktmatch som övningsammo. Hur gör ni när ni är på skjutbanan för att öva? Har ni skrivit upp hur många klick ni måste ändra mellan er jaktammo respektive övningsammo och korrigerar för detta eller pangar ni bara på med övningsammon och lever med att den är några centimeter off? 

Tack på förhand! 

Hej och välkommen till jaktsidan! 

Någon av de varianter du nämner, det beror på hur många cm. Är det inte mer än 5-6 cm har det marginell betydelse på älgbanan, men är det mer eller att du bara gillar känslan av att det verkligen träffar där du siktar är det enkelt att skriva upp antal klick. 

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

Jag har det skitbra - min älgbaneam ligger lite lågt, men föredrar en hög femma som ideal träff på en älg. Så jag riktar där jag vill ha träffen - och får en femetta om jag gör rätt.

Generellt sett är det komplett oväsentligt var övningsskotten landar i tavlan - det är bara träffbildens storlek som räknas.

T

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Jag trodde inte du jagade med kulvapen.

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt
37 minutes ago Dansken sa:

Jag trodde inte du jagade med kulvapen.

Det gör jag inte heller. Men det ena jaktlaget kräver en viss lojalitet visavi viltvården och härmed följande årligt bevis på skjutskickligheten....... Så minst en gång om året får man släpa sig till älgbanan och göra sin plikt.

T

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dahla

Jag vill inte ha någonting att skylla på när jag bommar en femetta så jag skjuter in med övningsammo med träff i riktpunkten på 80 meter och skjuter sen in bössan med jaktammo med träff i riktpunkten på 142 meter.

Omständligt och troligtvis onödigt för dom flesta men min bokstavskombination ställer dom kraven i mitt trånga huvud och jag lyssnar mest på mig själv...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
nuke

Fokusera på att sätta bra träffbilder innan du börjar skruva på kikaren.

När du skjuter 3-4 serier med bra sammanhållning och på ungefär samma plats i förhållande till riktpunkten är det dags att börja skruva. Gjorde av med väldigt många skott och en hel del av mitt självförtroende innan jag fick till det och kunde börja lita på att jag höll konsekvent i prylarna.

/M

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
skurrt

Kan meddela att jag testade med jaktmatch och kunde knappt se någon skillnad mot black hills så det var ju väldigt bekvämt! 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.