Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

skurrt

Fundering angående övnings- och jaktammo

Recommended Posts

skurrt

Hejsan! 

Jag är total nybörjare och har en liten fundering. Min bössa är inskjuten med jaktammo (black hills tsx 168gr) och dessutom har jag norma jaktmatch som övningsammo. Hur gör ni när ni är på skjutbanan för att öva? Har ni skrivit upp hur många klick ni måste ändra mellan er jaktammo respektive övningsammo och korrigerar för detta eller pangar ni bara på med övningsammon och lever med att den är några centimeter off? 

Tack på förhand! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
MarkusR
3 minutes ago skurrt sa:

Hejsan! 

Jag är total nybörjare och har en liten fundering. Min bössa är inskjuten med jaktammo (black hills tsx 168gr) och dessutom har jag norma jaktmatch som övningsammo. Hur gör ni när ni är på skjutbanan för att öva? Har ni skrivit upp hur många klick ni måste ändra mellan er jaktammo respektive övningsammo och korrigerar för detta eller pangar ni bara på med övningsammon och lever med att den är några centimeter off? 

Tack på förhand! 

Hej och välkommen till jaktsidan! 

Någon av de varianter du nämner, det beror på hur många cm. Är det inte mer än 5-6 cm har det marginell betydelse på älgbanan, men är det mer eller att du bara gillar känslan av att det verkligen träffar där du siktar är det enkelt att skriva upp antal klick. 

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt

Jag har det skitbra - min älgbaneam ligger lite lågt, men föredrar en hög femma som ideal träff på en älg. Så jag riktar där jag vill ha träffen - och får en femetta om jag gör rätt.

Generellt sett är det komplett oväsentligt var övningsskotten landar i tavlan - det är bara träffbildens storlek som räknas.

T

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dansken

Jag trodde inte du jagade med kulvapen.

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt
37 minutes ago Dansken sa: