Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sakko 6.5

Featured Replies

Publicerat

Hej ganska ny på det här med vapen då jag nyligen tagit jägarexamen. Fick tag på en begagnad sakko 6.5 med trästock. En vän påpekade att den såg ut att vara trång mellan pipa och stock och prövade med att föra in ett papper. Det gick inte att få in ett papper hela vägen. Tog upp den och filade lite...kanske något dumt. När jag skruvar åt den nu så går det att få in ett vikt papper hela vägen om jag inte drar åt helt och hållet...men då kan man även vicka lite på pipan i stocken...jag kan dra åt den mer så den ligger still men då har den åter inget mellanrum. Vad är att föredra?

Publicerat

Dra åt den mer?

Liejbb, du stock/låsbultarna måste vara dragna fast, de får inte vara bara så lite lösa, då spräcker du stocken och får börja om med att ordna fram en ny sådan. /C

Publicerat

En mekanism ska dras fast i kolven så den sitter "fast" men den ska inte "idiotdras"

Jag kan inte ge dig något moment att dra med, utan det ska vara med känsla: man måste ha det i handen.

Det finns hyvlar till att hyvla upp pipkanalen med. En dylik kan du naturligtvis inte investera i för ett jobb. Sandpapper runt en rundstav, en tuschpenna eller liknande gör jobbet på lite längre tid. Var noga, märk upp- och kolla vart det "rider". Se till att gör det RAKT och bryt inte den inre kanten mot pipan: det ser bonnigt och amatörmäsigt ut.

Om en pipa verkligen ska vara friliggande ska det vara bra mycket mera luft emellan än en pappersbit. RUNT OM och HELA VÄGEN. Både för pipsvängningar och temperatur och fuktighets ändringar på en träkolv.

Har du en gammal Sako med stål rekylbult? om du säger den kan röra sig i sidled... fundera då över om du ska låta plastbädda bössan för att få mekanismen att ligga fast och ligga still i kolven. I samma veva kan du höja den en aning i pipkanalen.

PS: Om du slipar i pipkanalen med Dremel kommer jag att hata dig resten av detta liv ?

Publicerat

Använder han min Dremel så har han ingen kolv kvar alls. Win-win?

Publicerat

En bit rundstav, lite tjockare än pipan med sandpapper runt, två bultar som handtag och lite känsla och eftertanke under arbetet kommer att lösa problemet hela vägen.

Publicerat
15 hours ago Dansken sa:

En mekanism ska dras fast i kolven så den sitter "fast" men den ska inte "idiotdras"

Jag kan inte ge dig något moment att dra med, utan det ska vara med känsla: man måste ha det i handen.

Det finns hyvlar till att hyvla upp pipkanalen med. En dylik kan du naturligtvis inte investera i för ett jobb. Sandpapper runt en rundstav, en tuschpenna eller liknande gör jobbet på lite längre tid. Var noga, märk upp- och kolla vart det "rider". Se till att gör det RAKT och bryt inte den inre kanten mot pipan: det ser bonnigt och amatörmäsigt ut.

Om en pipa verkligen ska vara friliggande ska det vara bra mycket mera luft emellan än en pappersbit. RUNT OM och HELA VÄGEN. Både för pipsvängningar och temperatur och fuktighets ändringar på en träkolv.

Har du en gammal Sako med stål rekylbult? om du säger den kan röra sig i sidled... fundera då över om du ska låta plastbädda bössan för att få mekanismen att ligga fast och ligga still i kolven. I samma veva kan du höja den en aning i pipkanalen.

PS: Om du slipar i pipkanalen med Dremel kommer jag att hata dig resten av detta liv ?

Brukar frilägga så man får fyr-femdubbelt papper mellan, tycker det blir lagom.