Publicerat Januari 6, 200719 yr Hej Var ute idag och jagade rådjur med Zigge en av taxarna och det buktade så oroligt bra, att han började vad jag kallar dubbelskalla tidvis. D.v.s. det lät som det fanns två hundar efter rådjuret en finskallad och en något mer grovskallad och de verkade inte vara på samma ställe. Men givetvis var det bara Zigge som drev men med ett dubbelskall. Har hört detta med tax och drever, mest hos drever! Min fråga finns det andra raser som kan "dubbelskalla" typ spetsar, basset, stövare mm. Det kanske finns hos alla drivande och ställande raser ??? Mats
Publicerat Januari 6, 200719 yr I det jaktlag jag lagade i hade vi 2 Petit Basset Griffon Petit som båda dubbelskallade.Mycket ballt att höra! ;D MVH Roggman66
Publicerat Januari 6, 200719 yr Vi släppte 1 drever och en tax .. det lät som det var en flock med hundar ! Instämmer på att det var riktigt Ballt att höra . hade på mig ett par hörselskydd med förstärkande ljud .. trodde de va fel på dom ett tag . men sen tog jag av dom . och insåg att det var på riktigt ;D
Publicerat Januari 6, 200719 yr Vetefan hur det är nuför tiden,men förr premierades stövare med dubbelskall,tror faktist inte att det är så idag,men helt säker är jag inte ;D Jag har aldrig hört dubbelskall,vore najsigt att höra faktist...
Publicerat Januari 6, 200719 yr dubbelskall.. i mina trakter kallas de flertonig.. En god vän har en hamiltontik som är flertonig, är roligt att lyssna på i skogen! ;D men själv föredrar jag grovt skall..
Publicerat Januari 6, 200719 yr jag lyssnar hälst på ett dubbelskall, i annat fall går det bra med ett litet gällare skall, bara den rätta klangen finns där! snackar givetvis stövare nu 8)
Publicerat Januari 6, 200719 yr jag lyssnar hälst på ett dubbelskall, i annat fall går det bra med ett litet gällare skall, bara den rätta klangen finns där!snackar givetvis stövare nu 8) Samma här...flertonigt skall ska det vara då stövarjakt är som bäst!
Publicerat Januari 6, 200719 yr Samma här...flertonigt skall ska det vara då stövarjakt är som bäst! Men min vän ,snackar vi samma sak nu...? Att en stövare har olika skall beroende på hur pass långt frän viltet det är,är inte samma sak som dubbelskall,om jag missuppfattade dej nu ,ber jag ödmjukast om ursäkt...Själv har jag bara hört talas om dessa sk.dubbelskall 8)
Publicerat Januari 6, 200719 yr Men min vän ,snackar vi samma sak nu...? Att en stövare har olika skall beroende på hur pass långt frän viltet det är,är inte samma sak som dubbelskall,om jag missuppfattade dej nu ,ber jag ödmjukast om ursäkt...Själv har jag bara hört talas om dessa sk.dubbelskall 8) Tyvärr...du missförstod mig. :- Det skall låta som om det är två hundar som driver ...då är stövarjakt som allra bäst.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Tyvärr...du missförstod mig. :- Det skall låta som om det är två hundar som driver ...då är stövarjakt som allra bäst. Ok.du har upplevt saker jag bara har har hört talas om,.... shit jag vill också höra det
Publicerat Januari 6, 200719 yr Ok.du har upplevt saker jag bara har har hört talas om,.... shit jag vill också höra det Alla mina finnstövare har drivit med flertonigt skall...förutom Ronja som jag har nu.Hon har varit lite enformig i skallet men den senaste tiden har det börjat lossna lite så nu hörs även där ett flertonigt skall. ;D...inte ännu i närmelse av vad jag önskar hon skulle. :-
Publicerat Januari 6, 200719 yr Författare Ett riktigt dubbelskall då ska låta som det är två hundar i skogen och är det riktigt bra ska det låta som det var 100 meter mellan hundarna då är det musik. Tror att man ibland misstolkar ordet dubbelskall!
Publicerat Januari 6, 200719 yr Alla mina finnstövare har drivit med flertonigt skall...förutom Ronja som jag har nu.Hon har varit lite enformig i skallet men den senaste tiden har det börjat lossna lite så nu hörs även där ett flertonigt skall. ;D...inte ännu i närmelse av vad jag önskar hon skulle. :- Undrar om vi menar samma sak....? Ja ja,kanske jag har fel ändå 8)
Publicerat Januari 6, 200719 yr Ett riktigt dubbelskall då ska låta som det är två hundar i skogen och är det riktigt bra ska det låta som det var 100 meter mellan hundarna då är det musik. Tror att man ibland misstolkar ordet dubbelskall!Precis så skall det låta...har haft flera kompisar med mig som tyckt då mina hundar jagat att det måste vara fler än en.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Undrar om vi menar samma sak....? Ja ja,kanske jag har fel ändå 8)Jooooo...vi menar samma sak ;D Sålde en stövarvalp till grannbyn som hade ett extremt dubbelskall (flertonigt)...ägaren hade hellst viljat klona den hundens skall.
Publicerat Januari 6, 200719 yr Jooooo...vi menar samma sak ;D Sålde en stövarvalp till grannbyn som hade ett extremt dubbelskall (flertonigt)...ägaren hade hellst viljat klona den hundens skall. Okidok,jag tror dej... ;D
Publicerat Januari 7, 200719 yr Okidok,jag tror dej... ;DMåste bara tillägga Telgetok...Min bästa rävhund (som var far till den valpen jag nämde) hade ett skall som andra bara drömmer om...flera ggr när vi var på stora rävjakter med mycket okänt passjägare (40-70 pers) så undrade alltid alla vems hund det är som har ett sådant vackert skall. ...och sade denna hund borde användas i avel.
Publicerat Januari 10, 200719 yr I det jaktlag jag lagade i hade vi 2 Petit Basset Griffon Petit som båda dubbelskallade.Mycket ballt att höra! ;DMVH Roggman66 Jag har också jagat med en Petit Basset Griffon-tik som dubbelskallade. Drevet gick runt mig ett bra tag och det var vansinnigt spännande. Undrar om inte dubbelskallet bidrog till det.
Publicerat Januari 11, 200719 yr Författare Drevet gick runt mig ett bra tag och det var vansinnigt spännande Kan bara hålla med och låter det som två hundar måste man ju hålla uppsikt på två håll Det gör ju inte det hela mindre spännande ;D
Publicerat Januari 13, 200719 yr Ok.du har upplevt saker jag bara har har hört talas om,.... shit jag vill också höra det Men så jagar du ju med hamilton oxå...medan jag och Foxkiller håller oss till finskstövare Ibland tror jag dock att endel kanske blandar ihop tvåtonigt med dubbelskall...kanske även jag 8) Ett tvåtonigt skall tycker jag är underbart att lyssna...min äldre hane har faktiskt ett jäkla bra skall när han har hyfsad kontakt.Öser på ganska bra...är tvåtonig...ljust och mörkt...dessutom ganska bra röstresurser över huvudtaget.På svenska jaktprov har han aldrig fått full poäng...men 5+5(6+6 är det högsta) har han fått ett par ggr.I Finland fick han 10 poäng(full poäng).Skallet tycker jag är en oerhört viktig egenskap hos en hund...det ska ju ändå vara en njutning att lyssna på hunden när man står på pass, tyvärr tycker jag det är sällan man hör på hundar med ett riktigt bra skall.
Publicerat Januari 14, 200719 yr Men så jagar du ju med hamilton oxå...medan jag och Foxkiller håller oss till finskstövare bla,bla,bla