Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
vandraren

Satte ihop en garderob till ny jägare...

Recommended Posts

vandraren

Tjena!

En nybliven bad mig sätta ihop en garderob. Han har ca 5’ att spendera. Hans uppfattning var att ett par byxor kostar 2500 och uppåt. Nu har jag satt ihop en garderob och blev chockad över hur mycket man faktiskt kan få för pengarna! Det finns massor av andra märken osv, men jag har endast kollat hos Engelssons, då jag har mycket goda erfarenheter av ffa deras Åseleställ med anoraken. Innan jag ger honom listan vill jag ha lite input från er på Jaktsidan!

Så här ser listan ut

Jaktställ, byxa och anorak, Åsele 1500

Jaktställ, byxa och anorak, med varselfärger, Osby 1500

Underställ i merino 600

Mellanlager fleece, Sibbarp 150, Gällö 99, väst Vindtät 250,  jacka Estate 375

Goa strumpor i merino och ull för resten av pengen!

Åsikter, korrigeringar av tänk, rätt och fel osv mottages gärna!!! Kängor skall tydligen finnas och kläder i övrigt antas finnas... Har sedan tidigare tipsat honom om xxl’s ulltröja med dragkedja, som han köpte, och är nöjd med!

p.

calle fille

Jag skulle nog skippa varselstället och antingen dubbla priset för ett neutralt, grönt ställ som det första alternativt lägga den summan på något annat plagg, kanske ett underställsset till, eller varför inte en Delta handkikare. Varselfärg kan man lätt ha i mössan och fästa band på armarna om man vill göra sig mer synlig på exempelvis drevjakt med mycket folk. 

Holz

Håller med, hade nog hellre lag lite mer pengar på ett ställ än på två lite billigare. Hade även övervägt jacka istället för anorak. Är det en bit att gå till pass tycker jag det är skönt att kunna knäppa upp eller lätt kunna ta av mig jackan. 

Annars något som värmer rätt gott när det är kallt ute är de där tunnare dun- eller syntetfodrade jackorna som går att använda som mellanlager. Kommer nog köpa en själv till denna säsong, har dock inte bestämt mig för vilken det blir än.

redtop

Har den här jackan från ITAB med tillhörande byxor. Funkar utmärkt. Finns även en längre jacka om man föredrar det.
https://itaboutdoor.se/t-p-outback-action-jacket-1434.html

Finns även ett camoset som också heter Outback men det är inte samma modell. Byxorna har t.ex. inte blixtlås på framfickorna. Har ett sånt set också som jag köpte begagnat för inga pengar alls. Det är inte dåligt men alltså inte samma modell som det gröna settet som också heter Outback. 

BigJim

Gillar inte membrankläder öht. För mig och min interntermostat, blir det för svettigt och otrevligt klimat. Kör med vanliga bomull/syntetblandingar + kronans M90-regnställ om det rinner ner.

Dock är jag ett passhjon mestadels, ska läggas till...

Sen tror jag att man har lättare att hitta det man trivs med och man inte köper "set".

Nu är jag på jakt på ett par nya brallor. (Lurar på Klättermusen Gere..)

/Må

Silver

Jag skulle skippa varselstället, köpa en hundförarväst eller annan varselväst. Viktigt med membrankläder är ventilationsdragkedja så man får ut värmen. För pengarna som sparas kanske en friluftsbyxa med god rörlighet kan klämmas in för varma dagar?

vandraren

Anledningen till att jag råder till två ställ är att i Västra Götaland regnar det mycket, och ffa mer än det snöar. Jag jagar 3-4 dar i veckan och att då köpa få men dyrare plagg är inte så funkis... Stället Åsele är grymt prisvärt, och det rekommenderar jag oavsett budget! Det är många bra svar och åsikter. Dessa är vidareskickade, så han kan få klura själv.

Taxåmycket!

p.