Publicerat September 19, 20187 yr Hej på er. Jag har skjutit in min bössa på 175 meter. Det ger ett överslag på 44 mm på 100 meter. -37 mm på 200 meter och -315 mm på 300 meter. Det låter mig sikta "mitt i prick" på upp till 200 meter. Men på 300 meter behöver jag kompensera. Men frågan är vart jag ska placera hårkorset på 250 meter resp. 300 meter. Någon som har koll på avståndet mellan rygg och Bulls Eye på en skotsk hjort eller en mindre svensk dito? Jag lägger med en bild på en av tavlorna på 200/300 meter. Det övre skottet på 300 meter vet jag inte hur jag lyckades med..... (Försöker hålla mitt i) Får skylla på bergknallen jag låg på och den fantastiska ryggsäcken som stöd.. Och en bild på inskjutningstavla 100 meter. (Håller i nedre vänster hörn) Även en referensbild på en hjort. Med vänlig hälsning John
Publicerat September 19, 20187 yr OK- jag gillar inte hold offs men, på 250 meter, skall du hålla mentalt en riktpunkt 5 cm under rygglinjen på hjorten. (träffen lär sitta cirka 12 cm under där du håller) På 300 meter med ett drop om 34 cm från 200 måste du hålla minst en handryggsbredd ie 12-15 cm över ryggen på hjorten. Hur djup en kron är i kroppen, tja det beror ju på eller hur? Därav att du kan bara räkna från ovansidan enligt min mening. Oavsett vilket så har du skjutit väl och har ordning på prylarna, ja utöver detta med att hålla av. /C
Publicerat September 19, 20187 yr Detta är en populär post. Vad har du för kikarsikte!? Är du på väg till öarna, eller en resa för att jaga kronvilt? Jag instämmer med C vad gäller att hålla av. Är det stalking som är målet med jakten så har man tiden att mäta avstånd korrekt och sen klicka/ kompensera för uppmätt avstånd. Personligen hade jag aldrig tagit ett skott mot friskt vilt genom att hålla av, i annat fall än att jag då hade ett riktmedel med för sådant ändamål avsedd gradering. Att höfta fram en handsbredd med puls och adrenalinpåslag när storhjorten står uppställd känns inte som något jag hade varit bekväm med. I mitt tycke en osäkerhetsfaktor som jag inte skulle vilja ha som påverkan när jag är på mitt livs kronhjortsjakt. Ett sådant minne vill man nog ha med sig hem utan vingelmån Smaken är som sagt som baken, delad. Jag skottställer alltid mina jaktvapen på 100m och kompenserar via ASV, BT eller klick på höjdjustering för de avstånd som är från 150meter och längre ut. Då vet jag att hårkorset alltid ligger rätt i höjd när jag placerar det i vitala träffområdet på vilt. Eventuell vingelmån beror då på mig och inte på att jag haft fel för mig när jag hållit över... Önskar dig en häftig upplevelse! /M
Publicerat September 19, 20187 yr Ang det här med "hold-off" så körde jag så hela förra säsongen, sköt in och försökte hålla av. Hade två låga träffar på rå så i år kommer det att bli tillbaka till att klicka - med egen label på mitt Delta - det känns tryggast så. Trevlig resa.
Publicerat September 19, 20187 yr Författare 3 hours ago Christian N sa: OK- jag gillar inte hold offs men, på 250 meter, skall du hålla mentalt en riktpunkt 5 cm under rygglinjen på hjorten. (träffen lär sitta cirka 12 cm under där du håller) På 300 meter med ett drop om 34 cm från 200 måste du hålla minst en handryggsbredd ie 12-15 cm över ryggen på hjorten. Hur djup en kron är i kroppen, tja det beror ju på eller hur? Därav att du kan bara räkna från ovansidan enligt min mening. Oavsett vilket så har du skjutit väl och har ordning på prylarna, ja utöver detta med att hålla av. /C 3 hours ago Maichel sa: Vad har du för kikarsikte!? Är du på väg till öarna, eller en resa för att jaga kronvilt? Jag instämmer med C vad gäller att hålla av. Är det stalking som är målet med jakten så har man tiden att mäta avstånd korrekt och sen klicka/ kompensera för uppmätt avstånd. Personligen hade jag aldrig tagit ett skott mot friskt vilt genom att hålla av, i annat fall än att jag då hade ett riktmedel med för sådant ändamål avsedd gradering. Att höfta fram en handsbredd med puls och adrenalinpåslag när storhjorten står uppställd känns inte som något jag hade varit bekväm med. I mitt tycke en osäkerhetsfaktor som jag inte skulle vilja ha som påverkan när jag är på mitt livs kronhjortsjakt. Ett sådant minne vill man nog ha med sig hem utan vingelmån Smaken är som sagt som baken, delad. Jag skottställer alltid mina jaktvapen på 100m och kompenserar via ASV, BT eller klick på höjdjustering för de avstånd som är från 150meter och längre ut. Då vet jag att hårkorset alltid ligger rätt i höjd när jag placerar det i vitala träffområdet på vilt. Eventuell vingelmån beror då på mig och inte på att jag haft fel för mig när jag hållit över... Önskar dig en häftig upplevelse! /M 2 hours ago Joacim sa: Ang det här med "hold-off" så körde jag så hela förra säsongen, sköt in och försökte hålla av. Hade två låga träffar på rå så i år kommer det att bli tillbaka till att klicka - med egen label på mitt Delta - det känns tryggast så. Trevlig resa. Tack för svaren hörrni! Jag har för avsikt att avhålla mig från skott på 300 meter. Jag har sagt till mig själv att 200 känns tryggt att hålla mig till. Men man vet aldrig..... 250 meter kan kännas bra också med rätt förutsättningar. Min kikare är en Zeiss V Varipoint 3-12x56 utan ballistiktorn. Verkar omständigt att skruva loss locket och vrida originalvredet varje gång. Min tanke om att kunna hålla mitt i till 200 meter känns fortfarande kurant. Jag har tittat på en Kulbanekompensatorn ASV+ till min Zeiss men den kommer inte bli klar innan jag åker tyvärr. Med vänlig hälsning John
Publicerat September 19, 20187 yr 31 minutes ago Ijahman sa: Tack för svaren hörrni! Jag har för avsikt att avhålla mig från skott på 300 meter. Jag har sagt till mig själv att 200 känns tryggt att hålla mig till. Men man vet aldrig..... 250 meter kan kännas bra också med rätt förutsättningar. Min kikare är en Zeiss V Varipoint 3-12x56 utan ballistiktorn. Verkar omständigt att skruva loss locket och vrida originalvredet varje gång. Min tanke om att kunna hålla mitt i till 200 meter känns fortfarande kurant. Jag har tittat på en Kulbanekompensatorn ASV+ till min Zeiss men den kommer inte bli klar innan jag åker tyvärr. Med vänlig hälsning John Mitt tips är att få in en bra "vana" med att skruva av locket och klicka. Är det nollställbara rattar på varipointen? Har det på Deltan och det går tämligen smidigt att skruva av locket, klicka och antingen skruva tillbaka locket eller lägga det bredvid eller på annat snabbt lämpligt ställe beroende på hur brådskande situationen är. När situationen är över så nollas ratten åter och locket skruvas på.
Publicerat September 19, 20187 yr Nolla på 200m? Det gjorde jag. Sällan skott på under 150m på högländerna.
Publicerat September 19, 20187 yr Ska jag åka igen då med eget vapen blir de 6,5x55 med lätta ELD-X max 120 grain gärna lättare. Skjuta in på 150m och klicka sig ut. Alt skjuta in mitt i på 200m. Men hellre klicka brukar inte va stressiga skott. Zeissen har cm klick. Ladda ner en balistic app och lägg in data och verifiera. Närmaste jag sköt var 8m längsta 270m Känns som du har en ganska tung kula?
Publicerat September 20, 20187 yr Författare 8 hours ago hs_merkel sa: Ska jag åka igen då med eget vapen blir de 6,5x55 med lätta ELD-X max 120 grain gärna lättare. Skjuta in på 150m och klicka sig ut. Alt skjuta in mitt i på 200m. Men hellre klicka brukar inte va stressiga skott. Zeissen har cm klick. Ladda ner en balistic app och lägg in data och verifiera. Närmaste jag sköt var 8m längsta 270m Känns som du har en ganska tung kula? Hornady 6,5x55 Superformance SST 140 gr.
Publicerat September 20, 20187 yr Författare 9 hours ago hs_merkel sa: Ska jag åka igen då med eget vapen blir de 6,5x55 med lätta ELD-X max 120 grain gärna lättare. Skjuta in på 150m och klicka sig ut. Alt skjuta in mitt i på 200m. Men hellre klicka brukar inte va stressiga skott. Zeissen har cm klick. Ladda ner en balistic app och lägg in data och verifiera. Närmaste jag sköt var 8m längsta 270m Känns som du har en ganska tung kula? Jag testade Zeiss app men kan inte byta inskjutningsavstånd. Jag skulle fortfarande vilja vara inskjuten på 175 meter och sen se vad antal klick blir upp till 300 från det. Men det verkar inte funka. Vet ni någon annan bra app där det funkar?
Publicerat September 20, 20187 yr Jag kör med Strelok Pro, tycker den funkar väldigt bra. Dock är det viktigt att kronografera ammunitionen för att få så bra värden som möjligt. Alternativt att man kör lite ”reverse engineering” och ”räknar” ut hastigheten utifrån det verkliga kuldroppet på de avstånd man har möjlighet att skjuta in på. Fördelen med Strelok är att de har en mängd riktmedel i sin databas och man får då även upp en bild på var man ska sikta/hålla upp.
Publicerat September 20, 20187 yr Om vi snackar appar så kör jag Strelok + för "hold off" med riktmedel och Shooter när det handlar om att klicka.
Publicerat September 20, 20187 yr Författare 20 minutes ago tecno sa: Testa STRELOK + 18 minutes ago Holz sa: Jag kör med Strelok Pro, tycker den funkar väldigt bra. Dock är det viktigt att kronografera ammunitionen för att få så bra värden som möjligt. Alternativt att man kör lite ”reverse engineering” och ”räknar” ut hastigheten utifrån det verkliga kuldroppet på de avstånd man har möjlighet att skjuta in på. Fördelen med Strelok är att de har en mängd riktmedel i sin databas och man får då även upp en bild på var man ska sikta/hålla upp. Tack ska ni ha! Jag hittade en kalkylator från Meopta där jag kunde lägga in rätt kula och rätt inskjutningsavstånd. Enligt den så ska jag skruva upp 8 klick på 250 meter och 14 klick på 300 meter. Då blir det så att jag siktar "mitt i" upp till 200 meter och kompenserar med X antal klick utöver 200 meter. (Med nuvarande inskjutning på 175 meter) Ska ut till 200/300 meters-vallen och testa praktiskt strax.
Publicerat September 20, 20187 yr På Zeiss-appen finns det en "knapp" på sidan där man knappar in vilket sikte och ammo man använder, som heter "sight in distance". Aktiverar man den, kan man ange 0-avstånd.
Publicerat September 20, 20187 yr Författare 1 hour ago BigJim sa: På Zeiss-appen finns det en "knapp" på sidan där man knappar in vilket sikte och ammo man använder, som heter "sight in distance". Aktiverar man den, kan man ange 0-avstånd. Tack. Nu hittade jag den. Med inskjutning på 175 meter ska enligt appen 250 meter ge 6 klick upp, och 300 meter ge 10 klick upp.
Publicerat September 20, 20187 yr 1 hour ago Ijahman sa: Tack ska ni ha! Jag hittade en kalkylator från Meopta där jag kunde lägga in rätt kula och rätt inskjutningsavstånd. Enligt den så ska jag skruva upp 8 klick på 250 meter och 14 klick på 300 meter. Då blir det så att jag siktar "mitt i" upp till 200 meter och kompenserar med X antal klick utöver 200 meter. (Med nuvarande inskjutning på 175 meter) Ska ut till 200/300 meters-vallen och testa praktiskt strax. Hade du appen/ kalkylatorn inställd på mitt i på 175meter!? och var det med den inställningen du fick 14klick på 300M? Om du har cm/100m korrigering så låter i så fall 14klick på 300m, med nollad bössa på 175meter väldigt mycket! Jag skjuter 6,5Creedmoor och har 12klick på 300m med skottställd bössa på 100m! Tror skillnaden är ytterst marginell mellan 6,5-kalibrar på avstånd från 0-300m. Antingen många klick eller så missförstår jag vad du skriver ovan! /M
Publicerat September 20, 20187 yr 15 minutes ago Ijahman sa: Tack. Nu hittade jag den. Med inskjutning på 175 meter ska enligt appen 250 meter ge 6 klick upp, och 300 meter ge 10 klick upp. Detta känns mer rimligt! /M
Publicerat September 20, 20187 yr Detta är en populär post. 6 klick på 250 meter, betyder upp 15 cm från 175 till 250 meter, verkar rimligt, 10 klick på 300 meter betyder 30 cm från 175 till 300 meter, även det helt rimligt, Så det låter bra på de flesta vis. /C
Publicerat September 20, 20187 yr Sen vet Stalkerna vad dem gör. Dem anpassar jakten efter din förmåga. Kondition skjutförmåga.Dem äldre är grymma och oftast ber dem inte om hjälp men blir glada om man hjälper till. Fick tom ta ur och flå när jag var där. Vilket resulterade till ännu mer jakt och Wirre på kvällen ?
Publicerat September 20, 20187 yr Författare Var nu ute på lunchen till 300 meters-vallen. Sköt 2 treskotts-serier. Det var det jag hann med. Resultatet är två nära nog identiska träffbilder. Jag skruvade 10 snäpp som Zeiss-appen sade och hamnade ca 5 cm högt på 300 meter. Skulle tro att 8 eller 9 klick blir bättre. Det skulle troligtvis då också bli bättre med 5 klick istället för 6 på 250 meter.