Jump to content

Älghund vid död älg

Recommended Posts

Hej, har en jämthund, nu 1.5 år som vid den senaste skjutna älgen morrade åt min jaktkompis. Jag tog honom direkt och sen var det lugnt. Hunden har stor jaktlust och det är skjutit 5 älgar för honom. Är nu orolig att morrandet ska bli värre.. Någon här som har tips på hur man går till väga?

Resursförsvar kan vara svårt att träna bort och har en tendens att eskalera om det får gå "ostraffat" förbi, men vi har alltid gjort som så , redan från att de varit små och varit med vid fälld älg att så många som möjligt ska vara framme vid älgen, berömma hunden och göra det till en normal del av jakten. Hundarna har alltså redan tidigt fått lära sig att älgen är inte deras och att vaktande inte ska förekomma.

Nu har ju din hund redan börjat visa tydligt resursförsvar och då är det bara att fortsätta som du gjorde nu. Morrar hunden åt folk vid fälld älg eller för den delen något annat (ben etc) så säger man ifrån och visar att det är inte okej beteende.

• Like 1
detstorabla

Intressant ämne. Jag sköt en påskjuten älgkalv förra veckan och efter att ha berömt hunden (som inte är min) gick jag och hämtade ryggsäcken vid passet. När jag kom tillbaka så är det uppenbart att hunden vaktar älgen.  Eftersom älgen hade ett skott i buken så kände jag att vänta minst en timme på hundföraren var uteslutet. 

Eftersom jag är rätt van vid hundar  så beslutade jag mig för att lugnt  utmana hunden.  Blev mycket morr och när jag försiktigt försökte fösa undan hunden med mitt ben så högg han mig i benet. Jag tog då tag i hunden och kastade iväg honom rejält. När han kom tillbaka så tog jag upp en pinne och efter lite käbbel så gav han sig och höll sig sedan på respektfullt avstånd. 

trots jaktbrallor och underställ så blev det ett rejält bett. Men jag vann . stelkramp och penicillin i 10 dagar. 

Blev sedan uppringd av en medlem i laget som sett tendenserna innan och denne berättade att  ägaren också sett det utan att åtgärda problemet (på det sätt som @Jämta  så bra beskrev).

Förhoppningsvis så tar ägaren tag i det här nu. Hunden är för övrigt en superbra jakthund och hittar alltid älg.

Min uppmaning är helt enkelt att du tar tag i att träna hunden i  den problematiska situationen.  

20180915_091206.jpg

• Like 2
Christian N

Inte bara ett litet nafs där inte.. 

Bra jobbat, för egen del så hanterar jag inte hundar som morrar/biter/hugger så bra, jag har ett undantag, WT:s Frasse som jag överlöt korrigeringen till WT med, annars så är jag rätt rakfram själv.

I övrigt en bra tråd i rätt tid på året./C

lsjonsson

Meddela din jaktkompisar att inte gå fram till älgen förrän den är kopplad av dig o befinner sig på ett betryggande avstånd från folk o älg. Vi har haft en sådan hund inom vårat vvo. 

Viktigt är naturligtvis också att folk som går fram till viltet beter sig lugnt och inte bygger på stressen i situationen.
Jag brukar gå lugnt fram och prata till hunden för att se vilket humör den är på, som regel viftar dom på svansen och kommer fram till mig då är jag relativt säker på att jag kan börja hantera viltet, koppla upp eller vad jag nu ska göra.

Men som övriga beskriver måste man markera att beteendet är inte okej och helst om du kan få någon eller några du litar på att också markera att så beter man sig inte. Det är dock svårt och hundar ser lätt skillnad på folk så en del lär sig snabbt vilka dom kan morra åt och inte.

• Like 1

Tack för era svar. 

I min hunds fall tror jag att en situation som hände vid den andra fällda älgen ifjol... en av mina jaktkamrater kom fram till kalven och började jaga upp hunden att lugga ragg mm(var nog bara välment).. tror att hunden tog det som en kamp om kalven. Detta tror jag triggade hunden till att morra den gången. 

Jag tror på, koppla hund ge kort beröm för älgen, gå därifrån möta upp jaktkompisar, återvända till älgen, binda fast hunden 10m från älg, ta ur älg tillsammans med kamrater, dvs, visa hunden att det är så det ska gå till..

Hemma har jag vant hunden med att ta ben, mat mm från honom. Inga problem, inte ens för barnen att göra så..

Hundar med stor jaktlust har oftast, bör ha en stor försvarslust. Det sinneslägena ligger närmare varandra än man kan tro.

Nu har jag själv en stor hundvana och har råkat ut för likande situationer ett par gånger. Mina tips är att skaffa sig andra "ärenden" runt älgen så hunden respekterar din person i dess närhet. Har man sinnesro att helt strunta i att titta på hunden är det en klar fördel men detta är såklart svårt om man är "rädd".

Personligen ser jag liten koppling mellan jaktlust och försvarslust. Helt uppriktigt så ser jag större koppling till dålig uppfostran på hundar som hugger kring byten. Visst har alla hundar mer eller mindre utpräglat resursförsvar -- men hur det hanteras och får utlopp är en uppfostringsfråga. Därmed inte sagt att det alltid går att uppfostra bort om det är en väldigt stark egenskap hos hunden -- men i många fall går det definitivt. Speciellt om det sidan aldrig tillåts utvecklas. 

Jag har alltid med mig ett koppel för att så snabbt och förhoppningsvis enkelt koppla hunden vid älgen. 

En hundförare som har en folkilsk hund får vara beredda på springa snabbt. Jag är inte beredd att låta en bukskjuten älg förstöras för att hundföraren ska ta sig från ena ändan av jaktmarken till den andra -- vilket kan ta timmar i vissa fall. På ett eller annat sätt brukar det alltid gå att ta sig fram till älgen...

Förra året sköt vi älg för grannlagets jämte och när jag kom fram till älgen viftade hunden snällt på svansen. När jag tog ett steg till kom ett utfall från klarblå himmel men jag hann undan. Backade pratade lugnt med hunden och lyckades kalla in och koppla. Vi avvaktade tills ägaren kom fram sedan fick han prata allvar med hunden. Min laika har börjar visa liknande tendenser. Jag har bestämt mig för att låta himlen ramla över henne direkt när sådant beteende. Man behöver känna sin hund så man vet hur man ska reagera men min behöver man korrigera för att uppnå önskad effekt. Nu har hon inte morrat eller visat tänderna igen. Men har man en för försrvek hund tror jag man behöver hitta andra vägar.

• Like 1
karelsk blandning
På 2018-09-19 at 14:59 Buck sa:

Hundar med stor jaktlust har oftast, bör ha en stor försvarslust. Det sinneslägena ligger närmare varandra än man kan tro.

Nu har jag själv en stor hundvana och har råkat ut för likande situationer ett par gånger. Mina tips är att skaffa sig andra "ärenden" runt älgen så hunden respekterar din person i dess närhet. Har man sinnesro att helt strunta i att titta på hunden är det en klar fördel men detta är såklart svårt om man är "rädd".

Det har inte det minsta med jaktlust att göra, inte på dom hundar jag har/haft iaf.

Då hade ingen kunnat gå fram till mina jämtar om det hade med jaktlusten göra.

Ena är väldigt vaktig mot hundar vid älg, den andra bryr sig inte ens om det kommer hundar ibland och alla kan gå fram direkt dit. Enda gången jag sett att den äldre inte gillade det var när en passkytt sköt en älg knytte fast hunden 20m från älgen och satte sig mellan älg och hund.

Jag kom dit skar av repet och allt var lugnt efter det, jag har aldrig fast hundarna vid älgen när jag är själv om det inte varit flera djur med som dom annars fortsätter med.

Var din hund fast eller lös när det hände?

Min hund satt fast när kompisen kom. Ja håller med om att kopplade hundar agerar på annat sätt än lösa. Därför sa jag åt kompisen att inte bry sig om hun, ändå sträcker han fram handen och det kommer ett litet morr.. ja kastar mig då handlöst på hun för att visa vad ja tyck om det. Sen va det lugnt.

Lite svårt att ha hun lös vid älgen då man ta ur... de ska ju alltid va där man skär..

Tidigare hundar jag haft har inte varit jaktidioter. Men denna är det. Ifall han smiter hemmifrån brukar jag hitta honom skällande i skogen. Dock fungerar inkallning. Om det har betydelse eller ej kan nog diskuteras i all oändlighet.

Oj. För mig är det natt och dag gällande om hunden är kopplad eller ej.

Jag skulle inte tolerera att hunden försöker försvara älgen "mot mig". Framförallt inte om jag är förste eller andre jägare fram. (Behöver inte betyda att jag skjutit eller är hundförare) 

Men om hunden är bunden några meter från Älgen så tycker jag man får ha lite förstående för om hunden är lite frustrerad. Då kan man faktiskt som jägare hålla sig en meter eller två från hunden. Snyggt gjort att korrigera. Men jag tycker inte att det är samma sak som om hunden varit lös.

• Like 2