Publicerat September 28, 20187 yr Hejhej En bekant till mig som äger en fabrik har lite problem med duvor som flugit in och skitar ner i fabriken. Han undrade om jag ville komma och skjuta bort dom. Har inte riktigt koll på vad som gäller... Vilka behöver man kontakta innan? Polisen/länsstyrelsen? Mvh
Publicerat September 28, 20187 yr Det första du behöver ta reda på är om det är detaljplanerat område eller inte. Är det detaljplanerat får du inte jaga där utan speciellt tillstånd. Är det inte är det bara att se till att du inte utsätter någon för fara och jaga på så länge duvorna är lovliga. /Markus
Publicerat September 29, 20187 yr När du har det klart så välj ett vapen som inte skadar byggnadsdelar i samband med uppgiten.
Publicerat September 29, 20187 yr är det utanför detaljplan så är det fritt fram. Ställ dig utanför och låt en kompis jaga ut duvorna.. Med hagel funkar det bra.. duvorna brukar ofta cirkla några varv och ge skottchanser. Lägger du de döda som bulvaner så landar de gärna jämte dem när de konmer åter..
Publicerat September 29, 20187 yr Vill du vara effektiv så skjuter du dem inomhus med luftgevär nattetid. Då får du alla förutsatt att det inte finns en massa belysning utanför som gör att de ser att flyga ut. Jag rensade en skulle ganska nyligen, fick ihop 30-talet fåglar.. tror en enda överlevde.
Publicerat Oktober 1, 20187 yr Författare Tack för alla svaren? Ägaren ska kontakta polis så att tillstånd kan utfärdas?
Publicerat Oktober 1, 20187 yr Skulle det vara så att denna fabrikslokal ligger i närheten av Tollarp så är det inom stadsplanerat område och kräver skottlossningstillstånd, bara som ett exempel, utöver det vilket skribenterna ovan glömde eller uteslöt av andra anledningar, för att få ett skottlossningstillstånd krävs det att man har en etablerat och konkretiserad erfarenhet av skyddsjakt/jakt där man är insiktsfull i vad det medför att avlossa skott i bebyggelse, nej då är inte stadsskytteplutons utbildning rätt kvalifikation, vidare utöver ovanstående krävs det, eller i varje fall är det ett krav på tillståndet att man har tecknat en ansvarförsäkring som i varje fall omfattar någon miljon i skador, det kan låta mycket men det går rätt fort om man exempelvis skulle skjuta hål på något elektroniskt/elektriskt eller en bil på fel ställe osv, osv. I Skåne är handläggningstiden för din ansökan om tillstånd idag lite över 4 månader om man kommer in med en fullständig och komplett ansökan. Det omfattar ovan omnämnda moment. /C
Publicerat Oktober 1, 20187 yr Spännande! Det där med försäkring har jag missat. Får låta bli att sätta en pärla i magen på ambulanshelikoptern...