Publicerat Oktober 4, 20187 yr En vän till mej har en gammal Husqvarna. Enligt uppgift en Husqvarna av model älgen......?? Nån som vet vad det är för en studsare, är det en gammal 96a??? Han sa att den tidigare hade haft flaggsäkring men den bygde en smed bort.... Gogel gav inga bra svar så testar här istället?
Publicerat Oktober 4, 20187 yr 5 minutes ago Sjöfaran sa: Gogel gav inga bra svar så testar här istället? Lägg upp en bild på mekanismen och slutstycke så brukar alltid någon på forumet kunna klura ut vad det är för något.
Publicerat Oktober 4, 20187 yr Husqvarna tror jag aldrig hade nån modell som kallades älgen. Däremot Stiga hade en baserad på M96 som fanns i minst 6,5x55 och 30-06 troligtvis nån mer.
Publicerat Oktober 4, 20187 yr 2 hours ago TekDr sa: Husqvarna tror jag aldrig hade nån modell som kallades älgen. Däremot Stiga hade en baserad på M96 som fanns i minst 6,5x55 och 30-06 troligtvis nån mer. En HVA m96 ombyggd av Stiga och såld som Stiga Studsare modell Älgen...... Dessa förekommer med och utan orginal stämpeln på pipmuttern. Ergo: man då luras att tro att det är en HVA. T Ps Det riktigt sorgliga är att många kabin m94 slutade sin dagar som Stiga studsare...... Ds
Publicerat Oktober 4, 20187 yr 39 minutes ago pmt sa: Det riktigt sorgliga är att många kabin m94 slutade sin dagar som Stiga studsare...... Ds Var dom så bedrövliga som dåtidens jaktbössa om man bortser att kamrades i 30-06 och ev andra kalibrar som anses tveksamma för mekanismen, eller var det just det som var problemet ? Har aldrig sett någon vad jag vet.
Publicerat Oktober 4, 20187 yr Det var mest det att karbinen var så perverst välgjord, och gullig att det var en hädelse av rang att besudla dessa med att låta Stigas gräsklipparmekaniker våldföra sig på dem.... Så många gjordes inte och det är väldigt få kvar. Problemet med Stigas "konvertering" var mest att den gjordes med vinkelslip och huggmejsel. T
Publicerat Oktober 4, 20187 yr 1 hour ago pmt sa: "konvertering" Vad var det dom gjorde i "konverteringen" då?
Publicerat Oktober 4, 20187 yr 30 minutes ago Dahla sa: Vad var det dom gjorde i "konverteringen" då? Kastade det mesta, fördärvade resten...... T
Publicerat Oktober 4, 20187 yr Min första studsare var Stiga Älgen 30-06, gick i princip endast att skjuta Norma Silverblixt för att inte få galen spridning. Just detta faktum tänker jag inte skylla på bössan men så var det!
Publicerat Oktober 4, 20187 yr Författare 7 hours ago pmt sa: En HVA m96 ombyggd av Stiga och såld som Stiga Studsare modell Älgen...... Dessa förekommer med och utan orginal stämpeln på pipmuttern. Ergo: man då luras att tro att det är en HVA. T Ps Det riktigt sorgliga är att många kabin m94 slutade sin dagar som Stiga studsare...... Ds Tack för svaret?. Satt det ibland flagsäkring även på 98 lådor??
Publicerat Oktober 5, 20187 yr 7 hours ago Sjöfaran sa: Tack för svaret?. Satt det ibland flagsäkring även på 98 lådor?? Alla M98 har flaggsäkring i original, det är en del av M98konstruktionen kan man säga. (EDIT: Det görs senare m98or med andra säkringar )
Publicerat Oktober 5, 20187 yr Författare 35 minutes ago MarkusR sa: Alla M98 har flaggsäkring i original, det är en del av M98konstruktionen kan man säga. (EDIT: Det görs senare m98or med andra säkringar ) Kanon, tack för svaret