Publicerat Oktober 8, 20187 yr Erfarenheter? Funderar på antingen en tumlare eller en ultraljudstvätt. Tvättarna kan vara rätt dyra, men tänkte nästan prova en från Wish i fall att det blir en tvätt.
Publicerat Oktober 8, 20187 yr Jag kör båda delar: först ul tvätt med varmvatten med citronsyra och rengöringsmedel. Då blir dom även rena och blanka invändigt. Sen tumlar jag dom. Hylsorna blir blankare och snyggare än köpeskott. Jag kör med en tvätt från Kjell&Co- den kostar inte många ören
Publicerat Oktober 8, 20187 yr Författare 18 minutes ago Dansken sa: Jag kör båda delar: först ul tvätt med varmvatten med citronsyra och rengöringsmedel. Då blir dom även rena och blanka invändigt. Sen tumlar jag dom. Hylsorna blir blankare och snyggare än köpeskott. Jag kör med en tvätt från Kjell&Co- den kostar inte många ören Tack för svar! Kanske blir bägge delarna således.?
Publicerat Oktober 9, 20187 yr Jag har använt en UL-tvätt men tycker att resultatet inte blir något vidare, trots nördande med olika rengöringsmedel. Nu kör jag bara en hink med varmvatten och lite Yes diskmedel. Juust det kanske inte stimulerar köptarmen, men om det ska bli riktigt snyggt är det nog en trumlare med rostfria media som gäller.
Publicerat Oktober 9, 20187 yr Jag är ju i startläge för handladdning och fick tag i en liten tumlare som jag kör med rostfritt media. Rymmer ca 40 st 30-06 utan problem och det går nog att få i lite till. Har köpt rostfria små tunna stavar som jag använder tillsammans med de rostfria media som jag fick med tumlaren, små kulor och snedklippta rostfria stavar i lite större storlek. Blir väldigt bra och hylsorna blir nästan lika rena på insidan som utsidan. Tänkte köra UL också men börjar nog med bara tumlare. Typ den här
Publicerat Oktober 9, 20187 yr 2 hours ago M-Ola sa: Jag är ju i startläge för handladdning och fick tag i en liten tumlare som jag kör med rostfritt media. Rymmer ca 40 st 30-06 utan problem och det går nog att få i lite till. Har köpt rostfria små tunna stavar som jag använder tillsammans med de rostfria media som jag fick med tumlaren, små kulor och snedklippta rostfria stavar i lite större storlek. Blir väldigt bra och hylsorna blir nästan lika rena på insidan som utsidan. Tänkte köra UL också men börjar nog med bara tumlare. Typ den här Skit i ul tvätten!! Våttrumling is THE shit!!. En skvätt LQ9 sen är du hemma . Jag torkar med en svamptork.
Publicerat Oktober 9, 20187 yr Jag torkade ett kilo hylsor i nån tvättpåse frugan hade i tvättstugan... det gick inte alls... hylsorna blev stukade och frugan blev skitsur...
Publicerat Oktober 9, 20187 yr 15 minutes ago faxe sa: Skit i ul tvätten!! Våttrumling is THE shit!!. En skvätt LQ9 sen är du hemma . Jag torkar med en svamptork. Jo jag skiter i UL-tvätten. Fick med 250 ml LQ9 med tumlaren och fint blir det. Torkar på ackumulatortanken i pannrummet. 26° varmt och rejält med luftombyte gör att allt torkar snabbt.
Publicerat Oktober 10, 20187 yr En snabb grovrengöring med varmt vatten och lite diskmedel i en hink eller liknande och veva runt för hand för att få bort det grövsta, sen peta ut gamla knallhattar och sen våttrumling med rostfri media. Har en ultraljudstvätt någonstans, men den har inte använts på länge nu, det blir helt enkelt inte lika rent. /Patrik
Publicerat Oktober 10, 20187 yr Författare Våttumlare med RF media låter som ett vinnande koncept? Tack för svaren alla!
Publicerat Oktober 10, 20187 yr Ok då kommer jag med skiftnyckeln, helt rena insidor på hylshalsen kommer att generera 2-3 gr så höga krafter vid sättning av kula, jmfr med sotiga/med grafitlager samt ha den lite tråkiga effekten att kulan och hylsan binder mot varandra efter en tid vilket medför att man får en ammo har högre SD/SA i bästa fall och i sämsta fall har ett initialtryck som ligger över vad som är bekvämt. De som laddar för ren precision, särskilt på långhåll gör inte rent sina hylsor på sagda sätt, de som gör det, för vissa gör det inför det att de avspänningsglödgar (anneal) sina hylshalsar, säkerställer ett inre kol/grafitlager på hylshalsen genom att tillföra ett sådan mekaniskt. En annan aspekt är också den att väldigt höga krafter vid kulisättning kan deformera kulan i mindre eller större utsträckning, allt från rent kosmetiskt att det blir en ring på den av kulisättar-pluggen till att man helt enkelt får kulans vägg att bukta innåt, med effekt av att BC och massa annat skiter sig. Jag är personligen sjukt imponerad av hur rena man kan få hylsor med denna form av rengöring och är på väg mot den formen själv, men, det är efter ett rätt omfattande inläsningsarbete på just andras erfarenheter, resultat av detta samt de inneboende egenskaperna av helt rena hylsor som jag väljer att göra det, utöver att jag i framtiden kommer att avspänningsglödga mina hylshalsar. https://www.midwayusa.com/product/1012767842/imperial-dry-neck-lube-1-oz-powder Är medicinen för de rena/torra hylshalsarna. /C
Publicerat Oktober 10, 20187 yr Författare Imperials torr-smörja har jag på hyllan, använt den när jag enbart halskalibrerat hylsor tidigare. Så snuskigt rena hylsor -> smörj insidan av halsen med grafitpulvret?