Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

NJJ

Baikal MC110

Recommended Posts

NJJ

Kikade på WB:s höstauktion och tänkte se om man kunde hitta något fynd eller något roligt. Finns plaster kvar som skal fyllas upp.

Hittade rubricerade bössa och tycker att jag genom åren hört lite ros om Tula-vapen, nu vet jag i och för sig inte om detta är en Tula eller Baikal eller det är samma sak?

Nåväl på bild ser den lite småcharmig ut och till rätt pris kanske den kan fylla ut en plats. Hur är kvalitén på en slik? Men det kanske viktigaste är det stumma spett eller är den pekar med hyfsad balans? Ungefärlig vikt?

Ledad främre avtryckare? Vad är funktionen med det på en hagelspruta?

En sak som slog mig på årets auktion är att i flera av beskrivna av vapnen räknar de upp en massa fel och avslutar alltid med i övrigt i mycket gott skick. På en del vapen där det mesta behöver åtgärdas undrar man vad det övriga är...…. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
pmt
2 hours ago NJJ sa:

Hittade rubricerade bössa och tycker att jag genom åren hört lite ros om Tula-vapen, nu vet jag i och för sig inte om detta är en Tula eller Baikal eller det är samma sak?

Baikal är en sjö i Sibirien, vid vilken det inte ligger någon vapenfabrik. Däremot är det namnet man sålt sovjetiska vapen under. Vanligen från tre olika fabriker Toz (i Tuula), TkSib (i Tuula) och vanligast Izvesky Mekanichesky Zavod (i Izvesk). Toz ser vi sällan i Sverige utöver 22 gevär och pistoler, IMZ är som regel rent skrot och TkSib gör MC eller rättare MU. De senare bland det bästa du kan köpa...... 

2 hours ago NJJ sa:

Ledad främre avtryckare? Vad är funktionen med det på en hagelspruta?

Du slipper bli blåslagen på fingret av den främre avtryckaren....

2 hours ago NJJ sa:

En sak som slog mig på årets auktion är att i flera av beskrivna av vapnen räknar de upp en massa fel och avslutar alltid med i övrigt i mycket gott skick. På en del vapen där det mesta behöver åtgärdas undrar man vad det övriga är...…. 

Vad är det som är konstigt med det? 

Om en bil har utslitna däck kan inte resten av bilen vara i bra skick då? 

T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
NJJ
23 hours ago pmt sa:

Baikal är en sjö i Sibirien, vid vilken det inte ligger någon vapenfabrik. Däremot är det namnet man sålt sovjetiska vapen under. Vanligen från tre olika fabriker Toz (i Tuula), TkSib (i Tuula) och vanligast Izvesky Mekanichesky Zavod (i Izvesk). Toz ser vi sällan i Sverige utöver 22 gevär och pistoler, IMZ är som regel rent skrot och TkSib gör MC eller rättare MU. De senare bland det bästa du kan köpa...... 

Låter intressant, menar du internationellt sett?

23 hours ago pmt sa:

Du slipper bli blåslagen på fingret av den främre avtryckaren....

Som bockägare med enkeltryck har jag lärt mig något nytt. Är det en vanlig funktion, och är det något man har nytta av? (antar att alla som har dubbeltryck inte har blått finger)

23 hours ago pmt sa:

Vad är det som är konstigt med det? 

Om en bil har utslitna däck kan inte resten av bilen vara i bra skick då? 

T

Så kan man också se det. Tyckte nog att det var en del objekt där mer än däcken förefaller vara utslitna. Min tanke är hur mycket är det som faktiskt är i gott skick....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt
På 2018-10-09 at 21:41 NJJ sa:

Låter intressant, menar du internationellt sett?

Är det någon skillnad på om man ser det internationellt eller nationellt? Svenska jägare är för visso vapentekniska analfabeter och allt för ofta babblande fåntrattar, men som jag ser det är kvalitet alltid kvalitet. 

Som bockägare med enkeltryck har jag lärt mig något nytt. Är det en vanlig funktion, och är det något man har nytta av? (antar att alla som har dubbeltryck inte har blått finger)

På lite bättre vapen är det rätt vanligt. Vissa har nytta av det, oftast är ett blåslagen finger tecken på att greppet är för stort. 

Så kan man också se det. Tyckte nog att det var en del objekt där mer än däcken förefaller vara utslitna. Min tanke är hur mycket är det som faktiskt är i gott skick....

Ett vapen som bärs mer än det skjuts är som regel exteriört trist, men mekaniskt sett i nyskick. 

Vapen som skjuts mer än de bärs är som regel exteriört sett nya, men mekaniskt sett slitna. 

Vapen som hanteras fel sluts ofta extremt mycket på en lite del, resten är som regel då bra....... 

Så nej, din invändning indikerar att du tänker "bil". Det är dumt i detta fallet. 

T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.