Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att köpa begagnat hagelgevär

Featured Replies

Publicerat

Hej allihopa!

Jag är på jakt efter ett billigt hagelgevär för att kunna vara med på mina vänners hageljakter. De jagar and,räv,hare och rådjur med hagel och jag kommer få vara med så länge jag fixar ett eget vapen. Jag har ingen fet plånbok och har sett att man kan få loss begagnade gevär för ca 5k vilket passar mig. Exempelvis har jag hittat en Beretta s55 ,en Pietro Beretta och en Brno 571 som kostar runt 5000kr. Min fundering är dock trångborrningen. Dessa äldre gevär kan man väl inte byta choke på? De har alltså en viss trångborrning och det är den som gäller? Men vilken trångborrning bör jag då ha på bössan för att kunna bedriva så många former av hageljakt som möjligt? 

Publicerat

1/4 och 1/2, eller 1/4 1/4.

Du skriver and, vilket ofta betyder stål. Då får det styra, i de fall du nu skulle eventuellt behöva mer choke får du kompensera det med lite tyngre laddning. 

Choke och laddvikt är nämligen kommunicerande kärl, det ena kompenserar det andra och omvänt. 

Så köp vad som passar dig sett till kolvmått och så, ta upp chokerna om de nu är över 1/2.

/T

Publicerat
  • Författare

Okej! Så om jag tolkar det rätt kan jag med den fasta trångborrningen ändra laddvikt för att få samma effekt som chokebyte? 

Publicerat
4 hours ago skurrt sa:

Okej! Så om jag tolkar det rätt kan jag med den fasta trångborrningen ändra laddvikt för att få samma effekt som chokebyte? 

Ja men haka inte upp dig för mycket på de parametrarna, det är hyfsat stora djur du ska skjuta på så de kommer packa ihop bara du är något sånär i rätt härrad med patron och choke.

Det är enligt mig skata/kaja/nötskrika som börjar ställa svåra krav på täthet och kvalitet hos träffbilden. 

Publicerat
5 hours ago sidelock sa:

Det är enligt mig skata/kaja/nötskrika som börjar ställa svåra krav på täthet och kvalitet hos träffbilden. 

Vilka tarvar mycket små hagel för att packa ihop..... Du galet många hagel med 28g US8. 

T

Publicerat
10 hours ago skurrt sa:

Ja. 

T

Publicerat
  • Författare

Vapenhandlaren säger att beretta s55an har 3/4 3/4 och att det duger till allt. Vad säger ni om det då? Jag har aldrig jagat med hagel. 

Publicerat
22 minutes ago skurrt sa:

Vapenhandlaren säger att beretta s55an har 3/4 3/4 och att det duger till allt. Vad säger ni om det då? Jag har aldrig jagat med hagel. 

I mitt tycke en lämplig borrning! Sen är det helt upp till användaren och patronen man nyttjar. 3/4 går att skjuta stål med (om bössan är stämplad för sådant och det kan handlaren upplysa dig kring), så där finner du ingen begränsning. Blir väl att anse att du skjuter stål med full trångborrning så därav blir nog 1/4 + 1/2 en lämpligare borrning. Köp dig en bössa som du kan skjuta med, en som "passar". Får du svårt att träffa lerkakor vid träning så låt en vapensmed ta upp borrningarna åt dig!

/M

Publicerat
4 hours ago pmt sa:

Vilka tarvar mycket små hagel för att packa ihop..... Du galet många hagel med 28g US8. 

T

Helt rätt, brukar för min del använda ståltrap av högsta klass tex NSI quattro. Eller för all del Gamebore 16 om det är drillingen som är med.

Publicerat

Det har gått lite hysteri i det här med att byta choker, ibland undrar jag hur man överhuvudtaget kunde jaga förr i tiden..?

3/4-3/4 funkar men är inte nån optimal borrning i min bok, jag har fast 1/4-1/2  i den gamle bocken och skruvade i samma i den den nye när den kom hem och det har fortfarande inte ändrat sig.. 1/2 räcker längre ut än jag kan skjuta, och jag känner  mig rätt trygg ut på avstånd något längre ut än det av jägarförbundet rekommenderade.

Det kostar inte vansinnigt mycket att öppna upp en bössa, nåt i trakterna av 7-800 kronor per lopp. PMT får rätta mig om jag har fel..

Publicerat

Sen hur har handlarn kommit fram till 3/4-3/4 ?  Har han använt idiotverktyget nr :1A ” choke tolk ” 

borde fan instiftas i lag att om du påträffas med dyligt innehav skall man skickas ut på en öde ö med jonas Sjöstedt ..  MEN om vi pratar old school 3/4 så har vi en strypning på 0,75   Och  det kan man skjuta långt med , men det är stor skillnad mot 1,00mm strypning . 

Publicerat
8 hours ago skurrt sa:

Inte optimalt men det funkar men du bör undvika stålhagel generellt. Nu finns det alternativ som inte är med stålets begränsning.

/T

Publicerat
51 minutes ago culot sa:

Sen hur har handlarn kommit fram till 3/4-3/4 ?  Har han använt idiotverktyget nr :1A ” choke tolk ” 

Nu ska man ju inte generalisera, men i bästa fall så har han det. I sämsta fall har han titta på godstjockleken i mynningen och gissat.

5 hours ago Skånepåg sa:

Det har gått lite hysteri i det här med att byta choker, ibland undrar jag hur man överhuvudtaget kunde jaga förr i tiden..?

Tja, man har fått lära sig att det är bra med lösa choker men inte varför. Så då får man ju fantisera fram orsaker för att byta hela tiden.

Sedan finns det en hysterisk övertro till chokens effekt, desto mer choke desto bättre - i alla fall på 20 meter eller mer..... Cylinder är helkass och man kan inte träffa på en meter.

/T