Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

River 222:an fågel?

River 222:an fågel? 26 röster

1. 1.

• Ja, alltid.
      0%
      0
    • Ja, 75 % av fåglarna
      11%
      3
    • Ja, 50 % -ll-
      0%
      0
    • Ja, 25 % -ll-
      7%
      2
    • Har hänt nån gång
      34%
      9
    • Nej
      11%
      3
    • Ingen erfarenhet
      34%
      9

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Den andra säger att den river, den andra tycker inte att den gör det. Seglivad myt eller ren och skär sanning?

Berätta gärna erfarenheter om kalibern, ammunitionsval och om olika vapen.

MVH T.S

Publicerat

normas snabba helmantel har jag haft lite otur med. den långsammare har funkat bra.

Publicerat

Har egentligen ingen vidare erfarehet av 222, men skjöt min första tjäder med en 222'a och det gick fint mins jag.

Jag funderar lite smått på att skaffa en vad de lider så tråden är ganska intressant.

Vilka kulor föredrar ni till skogsfågel och räv om man ska spara skinnet?

Publicerat

Det har hänt att 222,an rivit stora utgångshål i fåglarna jag skjutit, men inte speciellt ofta.

Vad det beror på vet jag inte säkert, men jag tror att om kulan tar i något hårdare ben i fågeln tummlar den runt och utgångshålet blir därefter.

Har skjutit med lite olika fabrikat och kulor, men märker inte någon större skillnad.

På orren jag sköt i helgen hade jag svårt att hitta utgångshålet från 222 kulan, endast några bloddroppar avslöjade det.

"Toppjakts" Stefan här på forumet har laddat en suverän rävdräpare åt mig Sierra Varmint 85 grain till 6,5an, ingen pälsförstörning alls då kulan splittras i rävkroppen.

Jag skulle dock inte skjuta något ätbart vilt som fågel med denna kula  ;D

Publicerat

Omröstningen låter ganska lovande nu, trodde faktiskt att det skulle komma några på 75 och 50 % också, kanske kommer.

Det har hänt att 222,an rivit stora utgångshål i fåglarna jag skjutit, men inte speciellt ofta.

Vad det beror på vet jag inte säkert, men jag tror att om kulan tar i något hårdare ben i fågeln tummlar den runt och utgångshålet blir därefter.

Har skjutit med lite olika fabrikat och kulor, men märker inte någon större skillnad.

På orren jag sköt i helgen hade jag svårt att hitta utgångshålet från 222 kulan, endast några bloddroppar avslöjade det.

"Toppjakts" Stefan här på forumet har laddat en suverän rävdräpare åt mig Sierra Varmint 85 grain till 6,5an, ingen pälsförstörning alls då kulan splittras i rävkroppen.

Jag skulle dock inte skjuta något ätbart vilt som fågel med denna kula  ;D

mm, tror också att rivnings-orsaken ofta kan vara träff i nått ben.

En bekant sköt en räv med någon plastspets med sin 222:a, inget utgångshål och föll på fläcken. Sen när jag får laddutrustningen så ska jag ladda likadana tror jag, ska vara bra precision och bra till vaket :)

Publicerat
Omröstningen låter ganska lovande nu, trodde faktiskt att det skulle komma några på 75 och 50 % också, kanske kommer.

mm, tror också att rivnings-orsaken ofta kan vara träff i nått ben.

En bekant sköt en räv med någon plastspets med sin 222:a, inget utgångshål och föll på fläcken. Sen när jag får laddutrustningen så ska jag ladda likadana tror jag, ska vara bra precision och bra till vaket :)

Förmodligen V-MAX 35 grain.

Publicerat

Sköt en räv förra veckan med 40 grain sierra i 222:an, dog på fläcken och inget utgångshål. Sköt på ca 70 m.

Laddar 6,5-06:an med V-MAX 95 grain till dryga 1100 m/s, ska bli intressant att se vad den kan göra med kråkorna.

Publicerat

Mm, det kan mycket väl stämma. Dom var tydligen roliga att skjuta kråka med också :)

Publicerat
Har egentligen ingen vidare erfarehet av 222, men skjöt min första tjäder med en 222'a och det gick fint mins jag.

Jag funderar lite smått på att skaffa en vad de lider så tråden är ganska intressant.

Vilka kulor föredrar ni till skogsfågel och räv om man ska spara skinnet?

Fågel är det helmantel som gäller, för räven har du redan svaren, FMJ eller en snabb varmint.

Har pangar många orrar med 222R och helmantel, laddade den till runt 900m/s, en orre dog onödigt mycket, alla andra var det bara fina hål i.

Publicerat

Jag brukar ladda min valmet kombi 412 (12/222) med en barns x kulla som jag laddat upp till 900m/s. Den kan man skjuta allt med och fåglarna blir inte onödigt sönderskjutna.

Publicerat

Förmodligen v-max 40 grain. 35 grain klarar inte klass 3

Har en 243a och en 222a till årets toppjaktsvecka. Hoppas man får tillfälle med båda

Publicerat

Det är nog jaktmatchen som går 990m/s som gett den dåligt rykte.

Med rätt laddning fungerar 222an bra.

Jag har skjutit flera hundra tjädrar för finnen med 222an laddad med lapua 3,6 grams kula och 19 grains N200 går det bra även på 30meter ;)

Publicerat
Förmodligen v-max 40 grain. 35 grain klarar inte klass 3

Har en 243a och en 222a till årets toppjaktsvecka. Hoppas man får tillfälle med båda

Räven dör väl av d me, är inte räven kl 3 vilt? Har för mig att en del jagar med 22 wm.

Publicerat

Jag hade en Winchester 222:a som jag aldrig blev kompis med. Den sköt riktigt bra men trasade sönder fågeln massor. Jag provade att ladda en massa olika kulsorter och laddningar men fick inte fram något som inte rev, joo föresten jag sköt en tjädertupp en gång på aldeles för långt håll, den hade två kulhål i sig och fick senare skjutas med hagel >:(

Skaffade en 6,5:a och efter det så blev 222:an stående i skåpet och blev senare såld.

Publicerat
Räven dör väl av d me, är inte räven kl 3 vilt? Har för mig att en del jagar med 22 wm.

Jo fast 35 grains-kulor blir klass 4 eftersom kulan är för lätt... Jaja skit samma. Nu handlade det om fågel ;)