Jump to content

Från okunnig till jägare

Lumberjack_ED
 Share

Recommended Posts

Lumberjack_ED

Hej! Jag har under en lång tid undrat på hur jag skulle kunna få mer information om de första stegen till jägarexamen men har helt enkelt inte hitta något gynnande. Därför vänder jag mig till er, erfarna jägare med detta problem. Det jag vill veta är vilka de första stegen till examen är. Jag har redan köpt boken "Din väg till jägarexamen" och studerat under längre tid, har även gjort tester på nätet men har inte kunnat ta nästa steg. Ytterligare frågor är hur det första året som jägare är och hur kan man leta sig rätt till jaktmarker på egen hand?

Tack i förhand!

Herr_KåtBock
9 hours ago Lumberjack_ED sa:

Hej! Jag har under en lång tid undrat på hur jag skulle kunna få mer information om de första stegen till jägarexamen men har helt enkelt inte hitta något gynnande. Därför vänder jag mig till er, erfarna jägare med detta problem. Det jag vill veta är vilka de första stegen till examen är. Jag har redan köpt boken "Din väg till jägarexamen" och studerat under längre tid, har även gjort tester på nätet men har inte kunnat ta nästa steg. Ytterligare frågor är hur det första året som jägare är och hur kan man leta sig rätt till jaktmarker på egen hand?

Tack i förhand!

Tja! Jag gjorde så att jag gick en kurs genom skolan på naturbruksgynmasiet som jag gick och jag tyckte det var skit bra val. Tog mig sen tre år att ta jägarexamen efter att ha gjort teori provet dock :S

Men tycker det är bäst om man går någon kurs för det hjälpte mycket mig. Börja med det först sedan går du med i en jaktskytteklubb,fixar licens,sedan en 22:a. Annars om du har någon du känner med 22:a och är med i en jaktskytteklubb så kan du ju köra så.

fixa examen för någon månad sen och har skjutit en sextagig bock och en chilling(stavning?) men känner mig väldigt nervös för att skjuta djur för man är väldigt rädd för att skjuta fel men de är bara jag.

Marker får du va aktiv själv och kolla dom i din närhet som du kan arrendera. själv har jag farsan som arrenderar lite och jagar på tre olika marker.

Ska  inte tala för hur det är generellt i landet, men runt 08a har de större jaktskytteföreningarna (med egna skjutbanor)  jägarexamenskurser och skyttekurser. Brukar finnas möjlighet att skriva och skjuta upp som privatist på de samma. Skjutbanor brukar ha lånevapen så att man kan komma dit och träna på älgbanan. Man brukar betala för serien, ammo och en mindre peng för hyra av vapen. Tror att Jägareförbundet och Riksjägarna har listor skjutbanor på sina webbar om du googlar.

EX

http://www.jaktskyttenykvarn.se/jagarexamen/

http://www.hjvf.se/utbildning/kalender-for-jagarexamen-och-skytteskola/

http://www.hjk.se/om-jagarexamen/

Bor du runt storstäderna är det segt att hitta plats i jaktlag eller egen mark, man måste känna någon eller prata med allt och alla så kan de lösa sig. Bra grej är att försöka komma med någon som gäst för att få lite erfarenhet. Det gäller att komma in i svängen. Jaktåret börjar börjar 1 juli och är en kvalificerad gissning är att på senvåren omsätts flest platser i jaktlag.

Runt 08a har Jägareförbundet 2 marker där man kan köpa platser på jakter, Huddinge kommun samma sak. Finns nog liknande på andra ställen i landet. Google är din vän och utbildningsjakt kan vara ett bra ord att googla. Har man en större plånbok så kan man köpa platser på gods. Jägareförbundets jaktcoachprogram kan också vara något. 

Kör hårt, jakten är ett fantastiskt liv.

• Like 1

Ang hitta jaktmark.

Försök att knyta kontakter när du är på skjutbanan och övar, har du lite flax så kan du bli medbjuden som gäst....var ödmjuk och våga ställa öppna frågor.

Jag själv erbjöd mig att vara drevkarl i en jobbarkompis jaktlag under tiden jag gick jägarexsamen, man lärde sig mycket om jakt den hösten / vintern som man inte hittar i böcker, dessutom började jag lära känna folk inom jakt.

Som bonus blev jag medlem i det jaktlaget, men det finns det ju inga garantier för innan, man fick se det som en chans med utbildning.

Hej,

Jag hade samma problem som du och allt rann ut i sanden för omkring 10 år sen.
Sen gjorde jag ett omtag och tog tag i saken, finns ganska många, typ alla?, skytteföreningar som håller i kurser.
Det är den enkla biten.

Att hitta mark är betydligt svårare och man får vara väldigt aktiv för att hitta något om man inte vill gå på betaljakter vilket ju också är en lösning som beroende på vart man bor kan vara ekonomiskt försvarbart beroende på hur mycket man jagar per år.
I Värmland hittade jag mark ganska enkelt, kyrkan brukar arrendera ut plättar som ingår i större VVO'er för en ganska billig peng, kanske lika dant i andra kommuner men en rekommendation är att kika på svenska kyrkans hemsida per län, fanns en hel del i våras.

I annat fall kan man gå med i en massa grupper på Facebook som handlar om jakt, finns tex de som söker jägare för skyddsjakt, räv, svartfågel etc där det ibland annonseras, finns även andra grupper där det ibland annonseras om att det sökes folk till olika jaktlag.

Finns även div sidor där folk kan annonsera, som tex: http://www.jaktformedling.se/category.aspx?ID=12 eller https://www.hittajakt.se/

Räkna dock med att det kan komma att ta tid, speciellt om du bor i 08-land och vill ha jakt inom 2h radie och inte direkt har några kontakter, för mig tog det 2 år.

Och såklart så bör du lära känna så många som möjligt på skytteklubben och därigenom eventuellt få en inbjudan som gäst, precis som andra nämnt.

Herr_KåtBock
18 hours ago faxe sa:

Skit i intensiv kurserna och satsa på en längre kurs typ hos Studiefrämjandet!

Exakt! vet inte hur bra intensiverna är men dom längre teori kuserna var rätt så trevliga och man lärde sig lite extra då man hade en erfaren jägare än att sitta hemma själv och läsa.

• Like 1

Lumberjack_ED

Tack så hemskt mycket för alla svar! Har fått väldigt mycket nyttig information, det jag behöver göra är att lägga upp en plan och börja studera. Utöver det har jag några äldre bekanta som jag får ta ock snacka med. Superbra tips, tackar en gång til till alla som bidragit!