Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spelar kalibervalet ngn roll vid licensansökan?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag håller på att stuva om lite i garderoben och är sugen på en ny 6,5x55 som jag hittat hos en handlare. Jag har dock redan följande kulvapen:

• En 308
  • En 6,5x55
  • En kombi 12/6,5x55

Min fråga är, är det svårare att få licens för ytterligare just en 6,5:a bara för att jag redan har två? 

Vänligen,

/Farfar

Publicerat

Om det gäller vapen 5 eller 6 så antar jag att du måste förklara vad du skall göra med denna bössa som du inte kan använda någon av de andra klass ettorna för. Kan ju handla om sikten, stock, benstöd piplängd/tyngd m.m som gör en bössa olämplig för den ena eller andra jakten.

Publicerat

Säg bara att du skall ha den andra 6,5 till tex fågeljakt och måste ha ett annat kikarsikte på. Brukar räcka som motivering.

Publicerat
  • Författare

Tack, jag samlar på era argument ifall frågan kommer!

Publicerat

Har vänner med 3x308, aldrig behövt nån motivering. Men klart det finns säkert grinigare handläggare. 

Publicerat

Använd lite njure nu bara,

1 pang för drevjakt

1 pang för hundföreri

1 pang för vakjakt

3 pangar, samma kaliber?!, ja men det har ingen betydelse, eller skall inte ha, du har dina behov, för din jakt.

Men det handlar om att skruva ihop behovet innan man söker, eller snarare får samtalet från handläggaren. /C

Publicerat
  • Författare

Återigen, tack för era snabba svar!

De gav mig tillräckligt med mod för att nyss beställa en T3 Laminat från Torsbo. 

Jag återkopplar i tråden ifall frågeställningen realiseras.

Nu vet ni dessutom om det före frugan. Är tyvärr tveksam till att hon köper samma argument som förberetts till handläggaren. Denna återkoppling besparar jag er dock...

/Farfar

Publicerat

Jag har ett "levande" dokument där jag skriver vilka vapen jag har och deras syften (dvs mina behov). Så när frågan dyker upp eller jag behöver det är det bara att skicka in. Det är inte så ansträngande.

De flesta handläggare jag har haft att göra med har varit tillmötesgående och till och med nyfikna.

Publicerat

Jag motiverar aldrig vad jag ska ha vapnen till i mina licensansökningar. Det har blivet en principsak. Och än så länge har det gått bra: Garderoben är full.....

• 3 months later...
Publicerat

Lyfter denna tråden lite då jag har en liknande fråga, som jag inte hittat ett bra svar på.

Jag har fått licens på en Sako i .375 H&H, men om jag skulle vilja köpa en t.ex dubbelstudsare i .470 N.E eller liknande skulle det vara ett problem att få licens på ett vapen till i såpass grov kaliber?

Nu är det kanske upp till handläggaren som har ärendet att avgöra, men jag tänkte bara om det finns några generella regler kring hur många grovkalibriga man får ha? Dom är ju kanske inte optimala för jakt i Sverige, men det hade varit trevligt att ha bara för att ha en?

Publicerat
24 minutes ago Svenstorparn sa:

Lyfter denna tråden lite då jag har en liknande fråga, som jag inte hittat ett bra svar på.

Jag har fått licens på en Sako i .375 H&H, men om jag skulle vilja köpa en t.ex dubbelstudsare i .470 N.E eller liknande skulle det vara ett problem att få licens på ett vapen till i såpass grov kaliber?

Nu är det kanske upp till handläggaren som har ärendet att avgöra, men jag tänkte bara om det finns några generella regler kring hur många grovkalibriga man får ha? Dom är ju kanske inte optimala för jakt i Sverige, men det hade varit trevligt att ha bara för att ha en?

Ja, men! Söker du på en grov 470 NE så får du väl säga att du tänker montera ett annat kikarsikte på den klenare bössan, på 375:an, och ha den till toppjakt