Publicerat Oktober 25, 20187 yr Har hört att 6,5 Creedmore inte skall mata bra ur kryssmagasin. Någon som kan säga? Har inte Tikka T3 CTR ett tioskotts kryssmagasin? Har inte hört att det skulle vara några problem där. Fundersam på bygge till barnen -Johan
Publicerat Oktober 26, 20187 yr Min CTR matar utmärkt men jag har hört att vissa haft problem. Finns flera filmer på tuben om hur man fixar det, här är en:
Publicerat Oktober 26, 20187 yr Jag skjuter 6.5cm, iofs ur ett AI- magasin så inputen kanske inte stämmer mot frågeställningen. Har inga som helst problem med matning, möjligen då första patronen ska petas upp i loppet men det är nog mer relaterat till hårt tryck från fjädern i magget mot patronerna och läpparna på magasinet. Går säkert att justera men jag ser inte det som något problem. En bestämd repetering löser biffen och ger bara små märken i hylsan. Även märkena går att justera bort om man polerar magasinsläpparna. Enda som stör mig lite är begränsningen i längd i magasinen. Jag skulle vilja sätta kulan längre ut i hylsan, vilket också går att lösa med lite justeringar. Men begränsningen finns där om man köper en fabrikspang med standardpatronläge. T.ex en 143grains Eld-X, den kulan hamnar rätt långt ned i hylsan om man håller sig till en COL om 71 - 71,5mm vilket gör att en normal laddning med URP krut kan krasa lite. Lägger man sig i övre spannet, upp mot max i laddning så krasar det garanterat. Problemet/ problemen är obefintliga om man avser skjuta normas fabriksammo för kalibern... För vad det är värt! /M