Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppfågeljakts fråga?

När under jaktdagen ser ni fågeln 39 röster

1. 1.

• Före 09.00
      10%
      4
    • mellan 09.00-10.00
      20%
      8
    • mellan 10.00-11.00
      30%
      12
    • mellan 11.00-12.00
      15%
      6
    • mellan 12.00-13.00
      10%
      4
    • mellan 13.00-14.00
      7%
      3
    • efter 14.00
      7%
      3

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Denna fråga hade jag för ett års sedan också, men nu är vi många fler och det vore intressant att se om det finns något mönster i då fågeln är uppe och äter.

Publicerat

Vädret och tempen styr en hel del fågelns födosök, men generellt ser verkar fågeln som mest aktiv under dagens första ljusa timmar.

Det är iaf min erfarenhet  :)

Publicerat

I år med de väder som är har jag sett mkt fågel runt 11-14 ( å andra sidan har jag inte varit ut tidigare ;) )

Men tidigare år har jag inte sett en pippi efter kl 11 o då har jag varit ut från gryning till skymning.

Verkar som Seger säger att rådande väder o temp e det om styr födosöket.

Publicerat

Mina erfarenheter säger att det går att hitta fågel hela dagen. Jag vet de som säger att fågeln endast är uppe morgon och kväll när det är riktigt kallt för att spara energi och det låter ju rimligt men jag har då hittat fågel mitt på dagen även dessa dagar. Orrarna är mer i rörelse på förmiddagen, hittar du dem på eftermiddagen så sitter de mest och myser i någon talltopp och tjädern finner jag som rätt så stationär och rör sig inte så mycket under dagen. Tidpunkten för när jag skjuter fågel är nog mer beroende av när på dagen jag rör mig i de "heta" områdena dvs där jag vet att fågeln gärna sitter. Jag har ett par olika fasta rutter jag oftast väljer mellan och jag försöker lägga in ett par heta områden som jag "vittjar" under varje sådan runda.

Publicerat

Blodottan som i all jaktpress nämns som hetast är nog ett tips från jaktpressen som innehåller en portion naturromantik...

enl min och mina kompisars erfarenhet är det snarare bäst mitt på dagen men precis som Dorro säger går det att hitta fågel och som Seger säger spelar naturligtvis vädret in men mitt på dagen är den tid jag satsar på om jag inte skulle ha hela dagen.

Publicerat

Hela dagen! Men kanske är den korta skymningen allra säkrast, iallafall för tjäder, men tyvärr alldeles för kort!

Publicerat

På mina hemmamarker (Boden området) så har jag aldrig sett en orre i topp efter klockan 1230. Men på andra marker har jag ofta sett orrflockar i skymmningen.

Jag blir då inte klok på dessa fåglar.