Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som vet vad detta är?

Featured Replies

Publicerat

Fick dessa bilder av en kompis och nu undrar jag om någon har koll på vad det är för något? Resized_20181111_191526_6090.thumb.jpg.d69f4bff13710b14f00ba3ab602ccbe2.jpgResized_20181111_191547_7551.thumb.jpg.589999f3a4c74dc9df3d07d104084f93.jpgResized_20181111_191523_8424.thumb.jpg.facdd6466c8dfe32796f74b99537d115.jpgResized_20181111_191907_6992.thumb.jpg.36c4c35d3bfce1499473a1510e0cd2ea.jpgResized_20181111_191535_3631.thumb.jpg.83e6dac6a492ee91dc435e47f0810ceb.jpg

Publicerat

Flintlåsmusköt såvitt jag ser, men det har du väl redan koll på. Riktigt härlig gammal pjäs oavsett ?

Publicerat

Misstänker att det är en sk. Brown Bess Long Gun, engelsmännens standardbeväpning mellan 1722-1838 i kaliber .75. Tror det gjordes en variant till engelska flottan i kaliber .36 men i väldigt få exemplar. 

Tower of London var inte en tillverkare utan mer av ett armoury eller lagerhus där tillverkare levererade delar eller hela bössor som testades och godkändes där. Efter godkännande och betalning fick bössan stämpeln Tower och pilen med kronan. GR borde stå för George Rex (King George). Ska ha funnits lite olika varianter och generationer av dessa inom det brittiska imperiet men mycket mer än så vet jag inte. 

Finns det en stämpel med typ ett namn på kolven någonstans? Det borde i så fall vara tillverkaren.

Publicerat

Är det något du vill sälja ?

Publicerat

Importerades en hel del sådana till svenska armén en gång i tiden. Vill kompisen bli av med den så är den nog inte svårsåld. De flesta har under tidens lopp konverterats till slaglås. Den här har flintlåset kvar och ser dessutom ut att vara i vettigt skick.

(Jag hade kunnat tänka mig att hänga upp den tillsammans med min franska slaglåsmusköt från tidigt 1800...)

Publicerat
  • Författare

10 hours ago Dansken sa:

Är det något du vill sälja ?

10 hours ago Patrik L sa:

Importerades en hel del sådana till svenska armén en gång i tiden. Vill kompisen bli av med den så är den nog inte svårsåld. De flesta har under tidens lopp konverterats till slaglås. Den här har flintlåset kvar och ser dessutom ut att vara i vettigt skick.

(Jag hade kunnat tänka mig att hänga upp den tillsammans med min franska slaglåsmusköt från tidigt 1800...)

Ska kolla om det är något som han vill skiljas från.

Publicerat
18 hours ago Patrik L sa:

Tror det är just en av dessa som står i mitt vardagsrum. Har lite dålig koll - maken desto bättre. Den var pjäsen som hängde ihop med ett soldattorp på en bondgård i trakterna kring Örebro där makens familj hade kopplingar. 

Publicerat

Arme'er har aldrig några pengar och har alltid gammalt skit att slåss med för man har skattat bönderna för hårt för att kunna leka krig på kontinenten. När fredsivrare har fått hålla på för länge och man har rustat ned (eller när Knugens krig i Europa hade kostat en förmögenhet och nästan fått landet på knä ekonomisk) har man för lite eller för dåligt verktyg att ge knektarna att slåss med nästa gång det blir dags.
När det då drog ihop sig till krig mot Finland i början av 1800 talet fick man ut och köpa vilket gammalt skit som helst som fanns till salu som man kunde få tag i här och nu- och således  kom anseeliga mängder "Brown Bess" till Sverige. Många av dom var redan utdömda.
Typ
En kort historielektion

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

Arme'er har aldrig några pengar och har alltid gammalt skit att slåss med för man har skattat bönderna för hårt för att kunna leka krig på kontinenten. När fredsivrare har fått hålla på för länge och man har rustat ned (eller när Knugens krig i Europa hade kostat en förmögenhet och nästan fått landet på knä ekonomisk) har man för lite eller för dåligt verktyg att ge knektarna att slåss med nästa gång det blir dags.
När det då drog ihop sig till krig mot Finland i början av 1800 talet fick man ut och köpa vilket gammalt skit som helst som fanns till salu som man kunde få tag i här och nu- och således  kom anseeliga mängder "Brown Bess" till Sverige. Många av dom var redan utdömda.
Typ
En kort historielektion

Så var det ja, minnet var lite luddigt på detaljnivå ;)

/Patrik

Publicerat
40 minutes ago Patrik L sa:

Så var det ja, minnet var lite luddigt på detaljnivå ;)

/Patrik

Ditt eller mitt :rolleyes:

Publicerat

Mitt definitivt, ditt måste jag få verifiera mot en kalibrerad källa innan jag kan uttala mig vidare ;)

Publicerat

Så här kan de se ut då man pangar med en sån där...

Fick prova på Västgårds förra sommaren å jäklar så kul det är ? 

Publicerat

Förlåt, jag måste ge dig en skrattsmiley där Huggy för jag kommer bara att tänka på de som jagar slagstift i titan för att få ner "lock time"... De måste ju få komplett sammanbrott av att se det där! ?

Publicerat
10 hours ago LGH sa:

Förlåt, jag måste ge dig en skrattsmiley där Huggy för jag kommer bara att tänka på de som jagar slagstift i titan för att få ner "lock time"... De måste ju få komplett sammanbrott av att se det där! ?

Måste vara lite speciellt att skjuta på rörliga mål med den där...