Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevjakt på vildsvin

Featured Replies

Publicerat

På vår mark bedrivs inte drevjakt över huvud taget eftersom vi saknar den typen av hundar och dessutom endast är två gubbar som kan tänkas ta skott på vilt i rörelse.

Det planeras dock en jaktdag då ett tiotal jaktlag runt våra marker kommer jaga vildsvin på sina respektive marker och vi planerar för att vara med under den dagen med lite inbjudna goda drevskyttar och vi hoppas även på att få tag i en hundförare med erkänt duktiga hundar.

Passen vi har är torn med tak för vakjakt på älg,.dov och rå så dom passar ju inte för drevjakt alls.

Hobbe, hur vill du att passen ser ut i en perfekt värld för drevjakt på vildsvin?

Publicerat

Jag trivs inne i buskarna där de smyger fram istället för att springa i full kareta.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago orjant sa:

Trånga pass där vildsvinen går....

Jo, men det är inte lätt att gissa sig fram till vart dom väljer att gå när man aldrig bedriver drevjakt på vildsvin :D

Publicerat

Min lekmannauppfattning är att till skillnad från rådjur som gärna går upp på höjder så rör sig vildsvinen gärna i sänkor/dalgångar.  Nån som håller med?

Publicerat
21 minutes ago Dahla sa:

Jo, men det är inte lätt att gissa sig fram till vart dom väljer att gå när man aldrig bedriver drevjakt på vildsvin 

5 minutes ago redtop sa:

Min lekmannauppfattning är att till skillnad från rådjur som gärna går upp på höjder så rör sig vildsvinen gärna i sänkor/dalgångar.  Nån som håller med?

Lite tänk som rävjakt om det är lättare, dvs pass längs diken, bäckar, åar, vass och täta planteringar.

När det blir snö kolla in var de går då, man kan få en del bra uppslag genom att följa spåren.

Gärna en plats där spår går ihop/delar på sig och tänk vindriktning får de vittring hör du i bästa fall ett fnys och alla drar åt andra håll.

Så gjorde vi och det fungerade bättre då, utan för den skull säga att det är bra.

Vi har gris inne i såtarna sporadiskt och inte de bästa grishundarna normalt sett, men ibland lyckas tom. vi skjuta gris.

Publicerat

Man lär sig en hel del av att studera vart grisarna kommer från och vart dom går när de är på väg till/från fälten tycker jag. 

Jag kan komma på mig själv att fundera ut bra grispass än idag på min gamla arrendemark- man tänker på ett helt annat sätt nu med passen än vad man gjorde för 8-10år sedan med den begränsade erferenhet man hade av drevjakt på vildsvin då. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Håller inte med om att vägarna till/från fält är det samma som grispass.

Sök passen i täta passager mellan vassar/planteringar där grisarna brukar ligga. Det är bara att prova sig fram....

Tänk på att titta på deras tänkta flyktingar i ett lite större perspektiv. Min erfarenhet är att dom ofta flyttar sig iaf 2-6km om dom byter område.

Enda sättet att hitta passen är att jaga dom...?