Publicerat November 15, 20187 yr En grannmark till vårt jaktlag söker ny arrendator och vi har ombetts lämna in ett anbud. Det är ca 200 ha, mest skogsmark, som ligger en bit utanför Sala i Västmanland. Gränsar mot en riksväg i ena kanten Vi har hyfsad tillgång på rådjur, hare och räv. En begynnande vildsvinsstam samt lite hjort. Om vi arrenderade den skulle den bli en del av vårt älg - och kronhjortskötselområde. Vad tycker ni är ett lämpligt hektarpris för en sådan mark?
Publicerat November 15, 20187 yr Rimligt borde kanske vara i närheten av vad ni betalar på nuvarande mark? Om ni inte har osedvanligt bra pris på den. I ett lag jag var med i utanför Kolsva för ett par år sedan så betalade vi 22,42:-/ha. Arrenderades av Sveaskog. Tror dock priset har gått upp någon krona sedan dess trots vargen. (Mitt i Kölsta-reviret) Med vänlig hälsning John
Publicerat November 15, 20187 yr Författare 18 minutes ago Ijahman sa: Rimligt borde kanske vara i närheten av vad ni betalar på nuvarande mark? Om ni inte har osedvanligt bra pris på den. I ett lag jag var med i utanför Kolsva för ett par år sedan så betalade vi 22,42:-/ha. Arrenderades av Sveaskog. Tror dock priset har gått upp någon krona sedan dess trots vargen. (Mitt i Kölsta-reviret) Med vänlig hälsning John Grejen är att stora delar av vår mark ägs av de som är med i laget. Det här var ett sätt att få en angränsande mark som en utökning. De som arrenderar, jag till exempel, har kompispriser av markägarna av olika skäl.
Publicerat November 15, 20187 yr Författare 1 hour ago MKJ sa: Akademin ligger runt 50kr+moms söder om Sala, nog rätt rimligt. Låter ju rimligt. Tack!
Publicerat November 19, 20187 yr Utan att sticka ut hakan för mycket, och med respekt för MKJ,s arbetsgivare (eller tidigare arbetsgivare) så är min erfarenhet att Akademin oftast har dubbelt så höga priser än privatägd "Bonnmark" åtminstone häromkring Arrendepriser är alltid en känslig fråga, men försök luska med jaktlag i området, men det finns alltid några som drar upp priset.
Publicerat November 20, 20187 yr Detta är en populär post. 21 hours ago waxin sa: Arrendepriser är alltid en känslig fråga, men försök luska med jaktlag i området, men det finns alltid några som drar upp priset. Nog är det så. I min trakt så hålls priserna nere på bonnaägd mark där markägarna är gamla i trakten. På en för våra trakter hyfsat stor fastighet om ca 200 ha är markägaren tämligen nyinflyttad (ca 20 år sedan) och mer marknadsmässig. Han har lyckats få ut arrenden som ligger ungefär 3 gånger högre än vad vi och jaktgrannar brukar ge. Noterar i det sammanhanget att vi hittills lyckats hålla bökskadorna från gris nere på kringliggande marker men arrendatorn på den dyra marken valt att inte arbeta med akutinsatser etc så där är bökskadorna omfattande. Det finns mer än pengar i ett arrende, där finns tex ömsesidig goodwill...
Publicerat November 20, 20187 yr Kan ge ett exempel på ett arrendepris som jag fick erbjudande om i somras ca 46 kr per ha inga vildsvin eller hjort en vältrafikerad länsväg igenom marken plus utkanten av vargrevir Visst inte långt från Karlstad plus en eventuell älgkalv Tror mitt skratt ringer i hans öra än