Publicerat November 15, 20187 yr Har nyss monterat eaw/apel vridmontage på en sauer 200. en fråga kvarstår, allt tycks perfekt och spänningsfritt men min fråga är hur tight frontbasen skall justeras? Jag vet att det blir ett slags subjektiv bedömning men vore tacksam om någon kunde göra ett försök att förklara hur trögt jag vill ha det i vridmomentet? Jättesvårt att förklara kanske. Finns risk att få skador i bas eller ringfot om den är ställd för hårt, och hur hårt pratar vi då om? I de instruktioner jag funnit talas om att det skall kunna vridas utan att sätta in ”force”. Vilket är subjektivt i överkant in jag tycka.
Publicerat November 15, 20187 yr Ja, hur långt är ett snöre. ? Jag har haft Apel vridmontage i 30 år. Jag har justerat in det främre fästet så att jag känner ett lätt motstånd när jag vrider in kikaren. Bakre fästet är enkelt -- där ska du ha en "glipa" för spaken (på Apel-fästet i alla fall). För löst ska det inte vara, inte i närheten av att vara glappt. Har du ställt det för hårt kommer du att sträcka ut ställskruven vilket i längden inte alls är bra. Så ett "lagom" motstånd när du vrider in kikaren. Den ska inte flexa för mycket heller. Går det trögt har du dragit ställskruven för hårt. Inte direkt fakta -- men kanske en lite mer utvecklad subjektiv bedömning...
Publicerat November 15, 20187 yr Författare Subjektivt ja. Men bra? ungefär så mycket jag hoppats på kan man väl säga och med stöd av det har jag slackat främre en aning. Det är såpass att jag kan vrida in det till sista biten genom att bara hålla rakt över främre ringen. Sista biten när bakre ska på plats kräver förstås ett grepp lite längre bak. Inget flex i höjdled förstås. tack så mycket