Publicerat November 20, 20187 yr Jag var och sköt in kombin idag, en Tikka m77k den har inte använts på 3-4 år. Skotten satt där dom skulle men ett problem uppstod, vid ett tillfälle gick säkringen väldigt tungt och när jag tog i och "tvingade" fram den gick skottet, tur att man satt i skjutbänken. sköt några skott till utan problem. Någon som har varit med om detsamma, eller har nån ide om vad felet kan vara? jag tog av kolven för att se om det skulle vara väldigt skitigt i mekanismen, men det tyckte jag inte det var.
Publicerat November 20, 20187 yr 7 minutes ago HasseG sa: Jag var och sköt in kombin idag, en Tikka m77k den har inte använts på 3-4 år. Skotten satt där dom skulle men ett problem uppstod, vid ett tillfälle gick säkringen väldigt tungt och när jag tog i och "tvingade" fram den gick skottet, tur att man satt i skjutbänken. sköt några skott till utan problem. Någon som har varit med om detsamma, eller har nån ide om vad felet kan vara? jag tog av kolven för att se om det skulle vara väldigt skitigt i mekanismen, men det tyckte jag inte det var. Första tanken var just härdat vapenfett men det borde du sett. I övrigt för dåligt insatt i modellen för att säg något vettigt.
Publicerat November 21, 20187 yr Kan du återskapa felet (med klickpatron!) genom att 1. spänna upp, 2. säkra, 3. försöka trycka av, 4. osäkra? Det verkar ju som att säkringen fångar hanen, men inte hindrar avtryckaren tillräckligt tidigt, så hanen hinner starta en bit. Jag har bara en Brno-kombi själv, men antar att även din säkrar på båda dessa ställen.