Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på ekorre (Finland)

Featured Replies

Publicerat

I Finland är det lagligt att jaga ekorre. Men jag behöver hjälp att hitta dem. På vilka ställen finns dom?

Publicerat

I träd ofta.

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Dansken sa:

I träd ofta.

Men i hurdan terräng. I tallar är dom väl mest?

Publicerat

Nja oftare granskog/blandskog skulle jag säga mer å gömma sej i då annars kvittar det nästan dom är inte speciellt kräsna välj ett område å gå sakta å spana runt 

Publicerat

Skaffa dig en finnspets vettja, finne och allt.

Publicerat

Sätt dig på älgpass. Då ser man alltid ekorre. 

Publicerat

Norrbottenspets, finsk spets eller nån av laikaraserna brukar vara bra på ekorre. Går utmärkt att jaga i frisök, lämnar dessutom ganska långa löpor efter sig på marken och avslöjar sig med sitt eviga tjattrande när de sitter i träden. Går fint att ha en hund till både fågel, rovvilt och ekorre. Mina norrbottenspetsar skäller dock inte ekorre alls och har aldrig gjort, min förra tik var en hygglig ekorrhund. 

• 3 weeks later...
Publicerat

Varför jagar man ekorrar?

Används dom till nånting eller är det bara för skjutandets skull man jagar såna? 

Publicerat
20 minutes ago karelsk blandning sa:

Används dom till nånting eller är det bara för skjutandets skull man jagar såna? 

På Wikipedia kan man läsa att - Gråverk betecknar pälsverk gjorda av ekorrens vinterpäls. 

Publicerat

2 hours ago karelsk blandning sa:

Själva ekorren äter man upp,och skinnet säljer man. Gråverk som sagt. Gustav Vasa hade enligt legenden långkalsonger av ekorrskinn

lusen bet inte så förfärligt då.

Ekorrsoppa är gott som tusan. problemet är att man måste ha minst ett halvt dussin ekorrar till en hyfsad soppa.

Publicerat

Inte att glömma att förr betalades skatten ofta med gråverk 

Publicerat

Ekorren är väl en boplundrare och har väl även jagats av viltvårdande skäl också. 

Publicerat

Ekorren föredrar gran och ek.. så bland dessa bör du leta...hålträd och holkar är tillhåll som besöks flitigt.  Ekorren är en duktig boplundrare.. Skinnet är användbart.. till tex flugbindning..  Köttet går bra att äta och övriga rester går att använda som bete i mårdfällan..  Ekorre är kul att spåra vintertid.. (var kul förr rättare sagt)..

Publicerat

Jag använder trafikdödade ekkorrsvansar till mina balanspirkar. Så visst används ekorren.