Publicerat November 26, 20187 yr Har fått uppdraget att avyttra 3 dödsbovapen, två av dom har jag hygglig koll på men det ingår en Browningbock som ger mig huvudbry och jag skulle vilja ha lite mer info om vapnet om möjligt. Kan modellen kanske heta S 3? Det står i alla fall så efter vapennummret som f.ö är 16918. Om jag inte minns helt galet var licensen utfärdad 1966 så det är ju ingen ny bössa precis.
Publicerat November 26, 20187 yr Författare 3 minutes ago hs_merkel sa: Är ingen fena men tror Jag vet trots allt vad du tror vilket är väääldigt mycket mer än vad jag visste nyss!
Publicerat November 26, 20187 yr 49 minutes ago hs_merkel sa: Är ingen fena men tror Och jag vet att du har rätt...... /T
Publicerat November 29, 20187 yr S3 bakom serienumret betyder S = 12 gauge och 3 = 1963. Detta system introducerades 1962. Tidigare hade man börjat på serienummer 1 och kom så småningom fram till 99999 men man ville väl inte gå in på ett 6-siffrigt serienummer utan istället bygga in en logik för kaliber och tillverkningsår. 1969 kom man på att en två även skulle kunna betyda 1972 så då började man med två års-siffror istället. 1975 gjorde man om det hela igen med tre inledande siffror för kaliber, två bokstäver för året och sedan själva serienumret. Allt detta finns på Brownings hemsida.