Hoppa till innehåll

Hur ofta missbrukas bilen vid jakt?


Dahla

Recommended Posts

I en krönika hos svensk jakt verkar det vara väldigt vanligt att det jagas med hjälp av bilar i Sverige. För min del är det helt okänt och jag vet ingen häromkring som gör så. Är det vanligt förekommande hos er eller bland era jaktgrannar?

 

https://svenskjakt.se/opinion/som-jag-ser-det/hur-ofta-missbrukas-bilen-vid-jakt/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag läste krönikan och började fundera lite:

Förra året var jag med på en älgjakt. Det fanns en kalv kvar på tilldelningen och det hade siktats en kalv på marken. Vi grupperade ut och startade jakten, men kalven gick ur såten och in i nästa såt. Vi bröt då jakten och förflyttade oss till såten dit älgen gått och grupperade ut på nytt. Förflyttningen skedde med bil. 

Jag funderade inte alls på det då, men nu såhär i efterhand så tänker jag att det som vi gjorde kanske inte var tillåtet. Det var ju på ett sätt att genskjuta viltet med bil. 

Vad tror ni? Var det här mot regelverket?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50 minutes ago M-Ola sa:

Enda missbruket i mina jaktlag är väl att vissa hundförare hela tiden tar bilen för att hämta hunden. Hur fan ska den lära sig att komma tillbaka när taxitjänst hela tiden kör efter den.

Nu är detta lite utanför ämnet men tycker att det är intressant. Känns som att det stressade samhället har smittat av sig på jakten här - Vi MÅSTE trycka in 4-5 såtar under dagen och då har man inte tid/råd att stå utan hund. Känner så jäkla väl igen det särskilt på de större jakterna. Bilarna går i skytteltrafik på skogsvägarna för att få tag i hunden och kunna slänga in den i nästa plantering. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago redtop sa:

Jag läste krönikan och började fundera lite:

Förra året var jag med på en älgjakt. Det fanns en kalv kvar på tilldelningen och det hade siktats en kalv på marken. Vi grupperade ut och startade jakten, men kalven gick ur såten och in i nästa såt. Vi bröt då jakten och förflyttade oss till såten dit älgen gått och grupperade ut på nytt. Förflyttningen skedde med bil. 

Jag funderade inte alls på det då, men nu såhär i efterhand så tänker jag att det som vi gjorde kanske inte var tillåtet. Det var ju på ett sätt att genskjuta viltet med bil. 

Vad tror ni? Var det här mot regelverket?

Om hunden var lös/på spåret medans ni placerades om så är det solklart fel. Om det inte var någon hund inblandad i första såten. Och observationen av att kalven bytt såt inte har med någon bil att göra så ser jag inget fel. Allt däremellan är i mina ögon gråzon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago henke67 sa:

Om hunden var lös/på spåret medans ni placerades om så är det solklart fel. Om det inte var någon hund inblandad i första såten. Och observationen av att kalven bytt såt inte har med någon bil att göra så ser jag inget fel. Allt däremellan är i mina ögon gråzon.

Jakten upphörde och hunden kopplades mellan såtarna, men den nya såten valdes ju efter att man observerat att kalven troligen gått dit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago redtop sa:

Jakten upphörde och hunden kopplades mellan såtarna, men den nya såten valdes ju efter att man observerat att kalven troligen gått dit.

Helt ok om jag förstått det rätt.   Avbryter man jakten och kopplar hund så kan man ställa om även med bil.   Sen när alla står på plats startar man jakten igen.     

Men visst har jag sett en del ganska tveksamma förflyttningar ... Har också påpekat det till JL efteråt det olämpliga...

Sen får man komma ihåg att om ett djur är påskjutet och eftersök pågår så gäller helt andra regler...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar inte älg själv men nog får jag för mig, fritt sammanställt utifrån berättelser man hör, att det genskjuts drev medelst bil tämligen ofta, folk kör bil ända fram till tornet och sen smäller på innan tillräckligt lång tid gått etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...