Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare med 14x1,5 gänga

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Om det är någon som har, eller vet någon annan som har, en begagnad ljuddämpare för kaliber .30-06 med 14x1,5 gänga så är jag väldigt intresserad. 

Publicerat

XXL krängde en del A-TEC dämpare med 14X1,5 för ett tag sen. Tror det var något restparti dom hade kommet över. Annars vill jag råda dig att gänga om pipan till 14X1 som har blivet "standard" i dag och är mycket bättre.

Publicerat
  • Författare

XXL hade bara den dyraste modellen men jag har hittat flera på nätet som man kan få med 14x1,5. Men jag tänkte köpa begagnat då min budget är begränsad och jag förmodligen kommer byta till en annan bössa inom ett år eller två.

Jag försökte med en vapensmed men tyvärr hade tomten som ägde bössan före mig kortat ner den till kortast möjligt så vapensmeden ville/fick/kunde inte korta av den mer och gänga om den. 

Btw, är det från tändhattar läget man mäter piplängden eller från kulspets läget? Om det är från tändhatten borde det gå att kapa lite till men inte annars.

Publicerat

Mät från stötbotten till mynningen... 

Publicerat
  • Författare

Läste någonstans att man skulle sätta i slutstycket och mäta med läskstången. Resultatet blev 45,3cm så att kapa mer vore att göra bössan olaglig. 

Publicerat

Av samma anledning gör jag aldrig en pipa kortare än 48 cm

Kalla mig gärna vrång.

Publicerat

Du är vrång Svend ?

Publicerat
  • Författare

Jag kallar dig snarare klok. 

Publicerat
5 hours ago Dansken sa:

Av samma anledning gör jag aldrig en pipa kortare än 48 cm

Kalla mig gärna vrång.

Så jäkla kort ?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej och tack,

Jag uppskattar verkligen er ärlighet och enorma kunskap och tålamod med oss gröngölingar! 

Nu blev det en ny Stalon WM 145. Den låg rätt till i pris och prestanda, dessutom kan jag byta ut gängan i den för en liten peng om jag inte vill byta in den tillsammans med bössan när jag ska uppgradera mig. Man kan Dessutom köpa en ny front till den om den blir för skadad av krutresterna utan att behöva söka om ny licens om det behövs vilket jag ser som en bra idé. 

Stort tack för alla råd och tips. 

Nu får gärna moderatorerna ta bort denna köpes annons

Med vänliga hälsningar 

Maltrocks

Publicerat
7 minutes ago Maltrocks sa:

Hej och tack,

Jag uppskattar verkligen er ärlighet och enorma kunskap och tålamod med oss gröngölingar! 

Nu blev det en ny Stalon WM 145. Den låg rätt till i pris och prestanda, dessutom kan jag byta ut gängan i den för en liten peng om jag inte vill byta in den tillsammans med bössan när jag ska uppgradera mig. Man kan Dessutom köpa en ny front till den om den blir för skadad av krutresterna utan att behöva söka om ny licens om det behövs vilket jag ser som en bra idé. 

Stort tack för alla råd och tips. 

Nu får gärna moderatorerna ta bort denna köpes annons

Med vänliga hälsningar 

Maltrocks

Hoppas du blir nöjd ? 

Tråden kan gott få vara kvar, det är lite info andra nybörjare kan ha nytta av och det kan komma trådlyft med följdfrågor och bra diskussioner när man minst anar det. Flyttar den från köpåsälj.