Publicerat December 4, 20187 yr Hej, Jag står i valet och kvalet i beställande av en ljuddämpare till min bössa. Bössan i sig har inget större värde varken monetärt eller affektionsmässigt men är en fullt fungerande Husqvarna 1600 ,30-06. Jag ser detta som min ingångsbössa i jaktens underbara värld och tänker inte lägga ner en förmögenhet på den utan kommer att avyttra den till förmån för något nyare inom ett till två år. Min tanke är dock att jag ska förse den med en lämplig ljuddämpare för att få bort den värsta rekylen och knallen. (Just nu är den extremt snärtig p.g.a. väldigt kort pipa (45,3 cm) och låter mer än ett blixtnedslag på nära håll). Jag har tittat runt och läst alla tester jag kunnat hitta och RCC S50 verkar vara "mest, (d.v.s. minst :-) ), pang för pengarna" samtidigt som den återstående rekylen, storleken och vikten fortfarande är hanterbara. Men jag behöver råd! Hur mycket ska man titta på själva vikten kontra övriga egenskaper på ljuddämparen? Det verkar finnas hur många parametrar som helst och för mig som fullständig novis känns det som att prioriteringsordningen är: 1. Ljud och rekyldämpning, 2. Vikten, 3. Storleken Är detta en klok prioritering med tanke på en snäv budget? Ny kostar RCC S50 runt 3000:- men jag har inget emot en begagnad dämpare från något annat märke om någon skulle ha en som bara ligger och skräpar i vapenskåpet kan jag mycket väl tänka mig att köpa den. Kruxet är att den måste ha M14 x 1,5 i gängning. Finns det några andra bra budget alternativ som är minst lika bra / prisvärda som ni kan tipsa om? Jag tänker nog sälja bössa och ljuddämpare som ett paket när jag ska byta bössa så småningom p.g.a. den lite udda gängningen. Tacksam för alla råd jag kan få
Publicerat December 4, 20187 yr En så kort pipa behöver ett snabbare krut för att brinna klart i den för kalibern mycket korta pipa. Om du inte handladdar ser du i Jaguargruppens nättidning att dom har .30-06 ammo för korta pipor. Krutet som brinner utanför pipan med standard ammunition (mynningsflamman) kommer annars att bränna söder bafflorna i ljuddämparen snabbare. En så kort pipa på ett sånt vapen med en i dag udda ljuddämpargänga kan göra hela affären mera lönsam att tänka om och göra dig av med vapnet och börja med ett helt annat vapen med kuranta grejer.. Om du ursäktar min rakframhet Du kan reta av spara pengar på detta: en annan 1600 är inte dyr och dämparen går att ha till nästa vapen
Publicerat December 10, 20187 yr Författare Jag uppskattar verkligen din ärlighet! Nu blev det en ny Stalon WM 145 istället. Den låg rätt till i pris och prestanda, dessutom kan jag byta ut gängan i den för en liten peng om jag inte vill byta in den tillsammans med bössan när jag ska uppgradera mig. Man kan köpa en ny front till den om den blir för skadad utan att behöva söka om ny licens om det behövs vilket jag ser som en bra idé. Tack för alla råd och tips.