Publicerat December 5, 20187 yr Någon som varit i Spanien tidigare och jagat Ibex? Är själv på g och kommer att åka till ett område ca 2 tim bilfärd från Barcelona.I mitten av april åker jag. La Espadella Hunting heter arrangören, och dom förfogar tydligen över 2 områden där dom bedriver sina jakter.
Publicerat Maj 5, 20197 yr Författare Detta är en populär post. Här ett foto på den mindre av dom 2 jag sköt.
Publicerat Maj 5, 20197 yr 3 hours ago stefan sa: Här ett foto på den mindre av dom 2 jag sköt. Vacker trofe! Vad är längden på dem?
Publicerat Maj 6, 20197 yr Författare Detta är en populär post. Flög ner till Valencia där en av Guiderna väntade på mig,efter nästan 2 timmar kom vi fram till boendet och jag slängde in mina prylar i ett 2 bädds rum och fick därefter en välkomst öl ute i solen.Planen var att jakten skulle börja dagen efter då några av mina vänner från Frankrike först skulle ansluta hit sent denna fredag kväll. Men efter lunch frågade ägarens son om jag var sugen på en liten eftermiddags jakt,och jag var inte sen att tacka ja Så vi åkte en liten bit och testade bössan i en uttorkad flodbädd och sedan iväg i bil till en liten gammal kyrka mycket högt belägen uppe på ett berg. Nu var var klockan ungefär 17,30 och efter ca 30 min så såg vi små grupper med Ibex komma fram och börja beta nere i dalgången. Mestadels hondjur och mindre hanar men efter ytterligare väntan och kikar spaning dyker det upp några äldre hanar med inte så stora horn men skjutbara iaf enligt guiden så jag tackade ja på frågan om vi skulle göra ett försök. Så vapnet,avståndsmätaren,skjutstöd plockades snabbt fram och vattenflaskor packades ner i ryggan. Väl nere i dalen som bestod av odlingar av mandelträd och gräsytor blandat med stora områden av nåt slags stora höga buskar så var det inte lika lätt att se djuren. Vi hörde på avstånd 2 st hanar stångas och det hördes lång väg ungefär var dom fanns. Efter kanske 1,5 tim smygande och kikarspaning så hade vi sett var dom fanns,men ansmygningen var ej så lätt då allt var otroligt torrt redan,här hade ej regnat på 4 månader. Vi var nu inne på ca 200m och väntade på att jag skulle få fritt att skjuta,såg dessa 2 djur flera gånger men aldrig rena lägen men då började dom röra på sig och dom skulle passera ett mindre område med öppna ställen så vi flyttade oss dit ganska snabbt. Och vi hann precis dit då flera djur passerade och jag hade lagt mig ner på ryggsäcken,så då en av dessa skjutbara hanar kom ut där så lät jag skottet gå avståndet var då precis 200m och den la sig på platsen. Det är den på fotot och är ungefär 9 år enligt guiden.
Publicerat Maj 8, 20197 yr Författare Detta är en populär post. Lördag morgon startade med frukost vid kl 06 och under fredags kvällen bestämdes var vi skulle jaga och med vilka guider. Jag och en av mina franska vänner skulle jaga med Pablo en guide i ca 45 år ålder som bott hela sitt liv i detta område.Efter en bilfärd på ungefär 45 min och körandes på krokiga & guppiga grusvägar kom vi till det område vi skulle jaga i. Det var bestämt att min kompis skulle få skjuta på det första läget iom att jag sköt redan på fredag. Vi hann inte gå långt eller ta så många höjdmeter så såg vi en ensammen Ibex med fina horn gå uppe i en brant ovanför oss,det är bilden där vi går upp för berget och ska snart börja en ansmygning. Det slutade med ett skott på ungefär 200m och en fin Ibex som fick följa med hem.Iväg hem med djuret och en rast på några timmar då temperaturen redan var uppe på 20 grader. Senare på eftermiddagen iväg igen och då var det jag som skulle skjuta,vi böt område och såg flera djur men alla bedömdes allt för små så efter flera timmars gående och spanande så var det bara att erkänna sig besegrade.Och gå tillbaka till bilen och för att sedan i restaurangen dricka några kalla öl.Där träffade vi resten av gänget som även dom fått skjuta under lördagen.
Publicerat Maj 8, 20197 yr Författare Detta är en populär post. Och här är nr 2 jag fick skjuta sent på söndag kväll,såg många med mindre horn som jag tackade nej till att skjuta och några med större horn som vi tyvärr ej kom åt. Vi såg även under dagen en grupp med 4 riktigt fina hanar, på ett ställe som försvann under den tid det tog oss att ta sig dit,så jag började tro att jag ej skulle få nåt mera läge.
Publicerat Maj 13, 20197 yr Författare Detta är en populär post. På 2019-05-10 at 12:31 robban.jagaren sa: Tack för berättelsen. Grattis till fina djur! Tack. Det var en fin resa med bra jakt och duktiga guider,även boendet och maten var jättebra. Och jag kommer garanterat att åka dit en gång till och då försöka skjuta en med medalj horn. Just jakt i bergen är nåt som jag verkligen gillar.