Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ja säger bara Weihrauch HW 66

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Så synd bara den inte är i klass 3 ?

Hade varit smutt till både Hare, Fågel och räv....

Publicerat

Har ägt en tidigare i 22 lr och precisionen var inte att leka med. Otroligt fin och välskjutande bössa. Det var bakom kolven som det brast, annars är det en bössa som man skjuter hål i hål.

Publicerat

Jag har en i 22lr som jag är helnöjd med. 

Nu väntar jag bara på att dansken ska bli åf till norma så jag kan handla på mig mängder med norma 2 :)

Publicerat

Har också en i 17 HMR och den skjuter precis sådär bra. Helt klart en av de bästa på marknaden idag. Finishen är på topp också.

Perfekt när man behöver nå ut lite längre för att trycka till någon eländig kråkfågel.

Publicerat

Klart man har en sådan i 22lr:yes:.

Publicerat

Kolven var dock riktigt torr och tråkig på min men du har den fått 30 lager kokt linolja så den börjar vakna lite och borde tåla en regnskur 

Publicerat
  • Författare

Jo kolven är lite torr å trist

Publicerat

Jag har också oljebonat min, blev mycket trevligare känsla i kolven!

Det är ju snarare regel än undantag på nya bössor att oljeboningen lämnar en del att önska.

Publicerat
4 hours ago dptrapper sa:

Hade varit smutt till både Hare, Fågel och räv....

Jag sköt en skabbräv med 17hmr en gång i tiden och det finns ingen räv i världen som överlever en träff från den kalibern.

Publicerat
6 hours ago Dahla sa:

Jag har en i 22lr som jag är helnöjd med. 

Nu väntar jag bara på att dansken ska bli åf till norma så jag kan handla på mig mängder med norma 2 

Tycker att Norma 2 är en ojämn ammo som är opålitlig, många flyers. Har skjutit mycket med Sako Quad HB, CZ 455 Varmint och min nuvarande Anschutz 1416HB. Den överlägset mest pålitliga ammon i överkomlig prisklass är SK Standard Plus.

Publicerat
23 hours ago Dahla sa:

Jag sköt en skabbräv med 17hmr en gång i tiden och det finns ingen räv i världen som överlever en träff från den kalibern.

Du har fel och jag vet fler som provat. Lite olycklig träff och du har problem.. grava problem.

Publicerat
5 minutes ago Hipshot sa:

Du har fel och jag vet fler som provat. Lite olycklig träff och du har problem.. grava problem.

Nu är förvisso kalibern olaglig vilket gör de ganska klart. Men även med en 222a o dåligt placerad kula av normalare typ så kan rävarna gå en bit. Eller för den delen en hagelsvärm. 

Nu har jag skjutit ett antal skabbisar o andra lite större djur under spec förhållande som gjort 17hmr ok att använda för stunden och den dräper rävar under normala förhållanden bra om än att de kan skita sig.

Jag tycker förvisso rävar dör av de mesta men vet flertalet andra som har mindre bra erfarenheter med dessa djur med vetydligt grövre kalibrar?

Så jag säger inte att den är optimal någonstans men den är väl likvärdig en 22mag i effekten på djur i liknande storlek.

Publicerat
15 minutes ago Hipshot sa:

Med en olycklig träff dör dom inte med en .577 nyatti heller...

Publicerat
20 hours ago Hipshot sa:

Hippen har helt rätt i detta,

jag med några fler här inne har rätt omfattande erfarenhet av 17 HRM/H2/22WRM/22LR sub och HV och om man då summerar den så är det som så att 17 kalibrarnas kulor är för ojämna i verkan för att vara en hållbar och etisk lösning för räv. ( notera skyddsjakt med tillstånd från NVV)

Visst sitter du på åtel, i vindstilla läge, med 40 meter till åteln, tillgång till en riktigt skarp eftersökshund och en grythund så skulle det vara en hållbar lösning, om inte så tänk om.

Jag ha sett Vmax kulor i 17 zippa rakt igenom harar och gäss helt utan expansion för att sedan i nästa ask/tillfälle explodera som granater vid anslag i fjäder/päls, på räv blir det särskilt besvärligt med tanke på den långa pälsen och dess förmåga att förhinda expansion av kulan

22WRM är en i alla avseenden förutom precision en mindre marginell lösning men även där är kvalitéen på kulor tveksam, exempelvis gör Federal en 50 grains lösning som nästan har 22 Hornet energinivåer, kul men vid pratiskt användning så har det visat sig att den inte klarar av av att expandera kulan i vilt, inte ens i gås skjuten i bröstet framifrån, samt att kulbanan är enbart något sämre än med 22LR subs.

Jag låter alla behålla sina egna uppfattningar och meningar men med kommentaren ovan tydligt angiven i marginalen, 17 kalibrarna är fantastiska på små, klena mål, kanin, svartfågel mmmm, men så fort man går över det i storlek så är de så pass marginella att det inte är försvarligt att använda dem, notera nu att jag lämnar legaliteten därhän, den är så klar att jag inte ens lyfter den ytterligare. /C

Publicerat
23 hours ago Christian N sa:

Hippen har helt rätt i detta,

jag med några fler här inne har rätt omfattande erfarenhet av 17 HRM/H2/22WRM/22LR sub och HV och om man då summerar den så är det som så att 17 kalibrarnas kulor är för ojämna i verkan för att vara en hållbar och etisk lösning för räv. ( notera skyddsjakt med tillstånd från NVV)

Visst sitter du på åtel, i vindstilla läge, med 40 meter till åteln, tillgång till en riktigt skarp eftersökshund och en grythund så skulle det vara en hållbar lösning, om inte så tänk om.

Jag ha sett Vmax kulor i 17 zippa rakt igenom harar och gäss helt utan expansion för att sedan i nästa ask/tillfälle explodera som granater vid anslag i fjäder/päls, på räv blir det särskilt besvärligt med tanke på den långa pälsen och dess förmåga att förhinda expansion av kulan

22WRM är en i alla avseenden förutom precision en mindre marginell lösning men även där är kvalitéen på kulor tveksam, exempelvis gör Federal en 50 grains lösning som nästan har 22 Hornet energinivåer, kul men vid pratiskt användning så har det visat sig att den inte klarar av av att expandera kulan i vilt, inte ens i gås skjuten i bröstet framifrån, samt att kulbanan är enbart något sämre än med 22LR subs.

Jag låter alla behålla sina egna uppfattningar och meningar men med kommentaren ovan tydligt angiven i marginalen, 17 kalibrarna är fantastiska på små, klena mål, kanin, svartfågel mmmm, men så fort man går över det i storlek så är de så pass marginella att det inte är försvarligt att använda dem, notera nu att jag lämnar legaliteten därhän, den är så klar att jag inte ens lyfter den ytterligare. /C

Hinner inte fatta mig något långt just nu även om jag har lite mer funderingar. men till exempelvis räv/grävling o hare borde väl spontant "jaktkulan" vara bättre lämpad än varmintvarianten? Tycker av det jag fått fram så har den klart bättre jämnhet än varmintdittot som du tycker är för ojämn och kan stundvis ha för dålig inträngning?

Den kulan har iaf imponerat på min i avseende prenetation och effekt.

Men såklart finns de klart effektivare kalibrar för ändamålet men då ändå kalibern är klassad för räv i andra närliggande länder så bör den ändå ha nog så god effekt med "rätt" kula ( såsom betydligt större kalibrar även bör ha ).

Publicerat

Klassindelningar för jakt är skrivna för att vara idiotsäkrade, 

att tillåta en kaliber som är så marginell som den vi talar om för räv enbart för att den med en, 1 variant av kula som den laddas med kanske är ok, vilket jag för övrigt inte anser, så är inte det enligt mig skäl nog.

Det kommer alltid att finnas dem som saknar omdöme och använder fel kula/laddning.

förörvigt är min invändning mot Gamepoint kulan den att inte heller den expanderar som önskat då hållen sticker iväg och givet kalibern precision på lite håll, i vissa vapen kommer personer att pröva på håll. 

/C

Publicerat

På räv behöver ju inte en kula vara expanderande och det skjuts nog en och annan med helmantel för pälsens skull oavsett omdöme.

Att räven inte dör i skottögonblicket betyder inte att det på något vis är mindre oetiskt än att en älg kan gå mer än 100 meter med en perfekt lungträff.

Eftersök ska utföras oavsett viltslag.