Jump to content

Karelsk björnhund.

karelsk blandning

Recommended Posts

karelsk blandning

Är det många här på sidan som har och jagar med karelare.?

Själv har jag en och två jämtar till älg men inte hunnit jaga desto mer med honom i år, han är 1,5 år nu och det ser ut som en lovande hund iaf.

Har era karelare skällt fågel när dom var unghund? Min kan inte låta dom vara och hinner med några på varje släpp.

• 5 months later...
karelsk blandning

Ingen som är så klok att dom testat en karelare här på sidan?

Nu när dom inte går att ha ihop alla hundar mer så får dom vara inne när det passar och karelaren har blivit närmast en knä hund å ska med mig överallt.

Blir riktigt kul om man hittar nån grävling före älg jakten och låta han skälla. 

strävhår

Jagade med 2st för hundra år sedan, de var klapp slut.

Tänker du skjuta fågel för den?

karelsk blandning
7 hours ago strävhår sa:

Jagade med 2st för hundra år sedan, de var klapp slut.

Tänker du skjuta fågel för den?

Absolut inge fågel för honom, det är bara att han inte fattat ännu att vi inte ska jaga dom.

Har varit så pass dåligt med älg så han har varit sugen att jaga allt och så mycket fågel det funnits så har det nog varit ett bra tidsfördriv för honom.

Det ordnar sig nog efter några till älgar för han har i te hunnit vara med så mycket när han blev sjukskriven i stort hela förra jakten. 

Klapp slut??

strävhår
37 minutes ago karelsk blandning sa:

Absolut inge fågel för honom, det är bara att han inte fattat ännu att vi inte ska jaga dom.

Har varit så pass dåligt med älg så han har varit sugen att jaga allt och så mycket fågel det funnits så har det nog varit ett bra tidsfördriv för honom.

Det ordnar sig nog efter några till älgar för han har i te hunnit vara med så mycket när han blev sjukskriven i stort hela förra jakten. 

Klapp slut??

Oduglig.

HuggyBear

Karelare ha oförtjänt dåligt rykte precis på gamla förlegade grunder precis som drevrar å finnspetsar att vara falska lynniga folkåjunnelaka bestar som ingen vill ha. Jag har träffat underbara vovvar av alla 3 ovannämnda men inte ägt någon själv heller. Vad gäller karelare ha vi en sur jävel i jaktlaget som även den är totalt värdelös trots att den kommer ifrån 2 riktigt duktiga föräldrar. Den är tom älgrädd trots stöd från husse å att den hamna på min hunds ståndskall på en skadad oxe. Detta är ju bara ägarens fel som inte bryr sig om hunden överhuvudtaget! Den står i hagen hos hans styvfar som bara matar den å ta nån kort promenad med den ibland. Vet inte varför jag inte vill ha en karelare mer än att jag aldrig faatnat för dom bara... Bli nog en västlaika nästa gång, kanske... ?

karelsk blandning
55 minutes ago HuggyBear sa:

Karelare ha oförtjänt dåligt rykte precis på gamla förlegade grunder precis som drevrar å finnspetsar att vara falska lynniga folkåjunnelaka bestar som ingen vill ha. Jag har träffat underbara vovvar av alla 3 ovannämnda men inte ägt någon själv heller. Vad gäller karelare ha vi en sur jävel i jaktlaget som även den är totalt värdelös trots att den kommer ifrån 2 riktigt duktiga föräldrar. Den är tom älgrädd trots stöd från husse å att den hamna på min hunds ståndskall på en skadad oxe. Detta är ju bara ägarens fel som inte bryr sig om hunden överhuvudtaget! Den står i hagen hos hans styvfar som bara matar den å ta nån kort promenad med den ibland. Vet inte varför jag inte vill ha en karelare mer än att jag aldrig faatnat för dom bara... Bli nog en västlaika nästa gång, kanske... ?

Hoj å ändå bor det både karelare och en finne här, lite vaktig kan han vara men jakt finns det iaf i honom så det räcker. Jag kan tänka mig att det många gånger är lite fel ägare som tar sig en karelare för att det är fina hundar men dom kräver bra mycket mer än dom grå raserna.

I min ser det ut att finnas väldigt mycket jakt för han jagar i stort allting ännu, men duktig har han varit att få älgarna att stå. Han har varit tyst med dom tills dom gjort ett utfall och då börjat skälla först dom gånger jag sett. 

Du får fundera på en karelare istället för en laika tror jag. 

HuggyBear
1 hour ago karelsk blandning sa:

Du får fundera på en karelare istället för en laika tror jag. 

Hehe... Njaa, i den bästa av världar ska jag även kunna skjuta nån fågel efter att några älgar ramlat för den tilltänkta laikan.? Att hundarna jagar "allt" i början tyder ju precis som du säger bara på stor jaktlust. Kan ibland räcka med att första viltet ligger så prioriterar dom detta sen även om det ibland kan bli skällning å drev på annat. Lejon kan inte låta bli att fara med kron eller rå om dom kommer i hans väg... Som tur är släpper han dom ganska snart å kommer tillbaka...?

karelsk blandning

Jag tror det kan vara svårt att ha en älghund dom skäller fågel ifall man inte bedriver älgjakten ensammen. Skulle tro att den eller dom Som sitter på älg pass inte skulle uppskatta att hunden jagar mer fågel än älg men ifall man jagar ensam men spelar det mindre roll. Det går många fåglar på en älg iaf där jag jagar.

Ifall man vill kombinera det så tror jag en finne skulle fungera bättre men då ska väl kork hunden jaga fågel istället för älg, våran ser iaf inte ut allt för intresserad av älg tyvärr.

Det jag sett med den här karelaren är att han är väldigt envis sen så när han träffade en död björn för första gången var det direkt dit och stannade just ifrån den och väntade på reaktion sen dit och sniffa, så förhoppningarna finns att han ska skälla det men det är skillnad mellan död och levande björn.

Men mot dom andra unghundarna så var han bra mycket säkrar i sig själv och verkade intresserad.

Några ordentliga älg jobb fick han ihop trots det inte blev många riktiga jaktdagar, så hoppas bara det fungerar ordentligt i höst så det går att starta honom på jaktprov.

• Like 1
HuggyBear
10 minutes ago karelsk blandning sa:

Jag tror det kan vara svårt att ha en älghund dom skäller fågel ifall man inte bedriver älgjakten ensammen.

Jag ha just den fördelen att ha möjlighet till mycket ensamjakt på kalv under veckorna så det vore endast under dessa tillfällen jag i så fall skulle tänka mig att skjuta en "bonuspippi" å inte berömma hunden nämnvärt vid dessa tillfällen. Får desto mer beröm vid älgarna istället. Om hunden av outgrundlig anledning skulle tokprioritera fågel trots att jag inte präglat den på det så kan jag i så fall leva med oturen att ha en duktig träskällare i laikaformat... ? Visst låter det bra?! ???

karelsk blandning
1 minute ago HuggyBear sa:

Jag ha just den fördelen att ha möjlighet till mycket ensamjakt på kalv under veckorna så det vore endast under dessa tillfällen jag i så fall skulle tänka mig att skjuta en "bonuspippi" å inte berömma hunden nämnvärt vid dessa tillfällen. Får desto mer beröm vid älgarna istället. Om hunden av outgrundlig anledning skulle tokprioritera fågel trots att jag inte präglat den på det så kan jag i så fall leva med oturen att ha en duktig träskällare i laikaformat... ? Visst låter det bra?! ???

bara man är nöjd själv så är det bra.

Jag skulle inte vela ha en hund som är tänkt att jaga älg med som skäller fågel, har haft en jämte som var så pass korkad så han inte kunde låta bli fåglarna fast man blev sur varje gång, men det är allmänt en dålig hund och han bor inte med mig mer.

Börjar man skjuta fågel åt en sån hund så tror jag fort att det blir mer och mer fågel jakt och då hade det kanske varit lika bra ta en trädskällare som även skällde älg om den hittade.

Jag jagar mycket själv och tycker det är bästa jakten eller bäst är när jag och sambon är ut med varsinn hund och man jagar för sig själv och ifall det händer nånting så kan man hjälpa varann, dubbel så stor chans att få ett bra hund jobb och mer jakt för hundarna. Men skulle ändå inte vela att hunden kommer på jaga fågel mitt vad det är.

Om du skjuter fågel på kalv jakten när du är själv så kan du vara säker att hunden börjar jaga fågel på helgerna och ensamma vuxna djur under veckorna när du bara får skjuta kalv, sen har du en bitter köttjägare på pass när hunden skäller en fågel.

karelsk blandning

Tycker ändå att karelare har ökat endel, min är från Finland av ganska bra linjer och några från kullen startades på prov under hösten, nåt pris prov blev det för dom.

Sen har vi kvar att hd röntga våran och lite nervöst är det när kull brodern hade dåliga då jag förväntar mig att våran med har det med min otur. Nå isf får man försöka och inte jaga allt för hårt med honom och beställa en ny.

För har men nu testat karelare tror jag det är svårt byta tillbaka, enda jag skulle vela är att dom var lite högre i mank höjd men samtidigt kanske dom håller längre att jaga med.

HuggyBear
7 minutes ago karelsk blandning sa:

Om du skjuter fågel på kalv jakten när du är själv så kan du vara säker att hunden börjar jaga fågel på helgerna och ensamma vuxna djur under veckorna när du bara får skjuta kalv, sen har du en bitter köttjägare på pass när hunden skäller en fågel.

Torkel Norling verkar ju fått det att funka utan större problem med sina laikor så varför skulle det inte funka för fler?? Nu ha jag som väl är väldigt bra jaktkamrater som inte stämmer in riktigt på din beskrivning av passkyttar men det kan jag säga att OM nu hunden i 4-5 års ålder plötsligt bara skulle skälla massa fågel efter att bara fått älgar skjutet för sig innan så slutar jag jaga älg med den! Skjuta fågel för den tidigare är helt uteslutet för mig. Jag lovar er att jag själv skulle ge upp långt innan mina jaktkamrater på pass skulle säger nåt å så jagar jag bara skogspippar med den istället! ? 

Fast vem vet... Det kanske blir en karelare istället? ?

Det är ju faktiskt kul att köra eget race ha sånt som inte "alla andra" har! Kolla min vapengarderob också tex! ?

• Like 1
karelsk blandning

En sak till som talar för karelaren är att den här är mycket mindre än dom andra spetsarna och man måste borsta dom, sen att det fungerar bättre för den som är allergisk kan vara bra veta men det är inte en hund för alla tror jag.

Den vi har ser iaf ut att vara väldigt klok och smartare än många andra hundar. 

Så nu är det bara resten kvar med honom och det är att försöka få honom helt ren ren och göra bort proven fortast möjligt om det ser ut fungera i höst. 

Jämta

Ingen spets, jaktras eller ej är speciellt allergivänlig, så det kan man inte använda som positivt argument vare sig för karelare eller någon annan spetsras.

karelsk blandning
29 minutes ago Jämta sa:

Ingen spets, jaktras eller ej är speciellt allergivänlig, så det kan man inte använda som positivt argument vare sig för karelare eller någon annan spetsras.

Har du haft karelare?

Eftersom jag själv är allergisk och känner väldig skillnad mellan övriga spetsar och karelare så borde det vara skillnad, sen så har dom helt annan päls än typ en jämte så nån skillnad måste det vara.

Kanske bara är våran och dom jag träffat som är bättre för mig än många andra hundar.

karelsk blandning

Dålig form idag så vi passar på vila karelaren å jag.

20190524_104621.jpg

• Like 1
  • 4 months later...
karelsk blandning

Har hunnit med några släpp sen hans senaste sten ätning och än så länge ser det ut som att söken har blivit bättre men långt kvar innan dom är som jämtarnas, sen är han inte konditions mässigt i riktigt bra form ännu. 

Haft nåt upptag på okänt djur på runt 1km så nosen ser ut fungera bra, han går till största del på vinden.

Har ropat in honom på 300-400m när det varit djur han inte får jaga så blir spännande se om inkallningen fungerar lika bra när han håller på med älg.

• Like 1
  • 5 months later...