Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Melker2

Vapen vid bodelning

Recommended Posts

Melker2

Önskar att jag skrev frågan åt en ”kompis” men så är det dessvärre inte...

Enligt Äktenskapsbalken 10:2 ska egendom som införskaffats enbart för personligt bruk undantas från giftorättsgodset vid bodelning. Tydligt där är att kläder, glasögon, smycken o dyl räknas som enskild egendom men det kan i vissa fall även omfatta hobbyföremål. Enligt min bedömning vill jag räkna in vapnen där efterom de tydligt är inköpta enbart för enskilt bruk och inte tillhör t ex gemensamt bohag. Frun jagar ej, de passar inte då hon är 20cm kortare, licenserna är personliga mm. Vapnen utgör inte heller ett betydande värde i förhållande till vår inkomst och de flesta var inköpta innan vi träffades.

Fruns jurist anser dock att 10:2 i första hand avser kläder och smycken medans vapen är i gränszonen och därför anför hon att de ska in i giftorättsgodset och delas. Som jag googlat mig till så skriver lawline att vapen ska med i delningen men på annat ställe läste jag att personliga hobbyföremål kan fritas enligt 10:2.

Är det någon här som har någon bra referens till praxis, rättsfall eller vägledande text som kan ge mig stöd för att slippa betala mina vapen en gång till?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Eamonn

Tråkig situation, jag hoppas det blir bra till slut.

Jag vet inte var det är skrivet men enligt vad jag fått lära mig säger väl lagen att frun inte ens får ha tillgång till nyckel/kod som går till vapenskåpet om hon inte förvarar egna vapen där. Mer personligt än så är svårt att få.

Hon får ju heller aldrig använda vapnen när du är längre bort än arms avstånd om hon inte har licens på egna motsvarande vapen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN

Det är värdet av vapnen som du delar. Hon får något annat eller pengar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Eamonn

Frågan är om värdet på bössorna ska räknas som hans enskilda egendom eller något som bägge har del av.

Han behöver ju inte dela sina glasögon t.ex. i exemplet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Melker2
4 minutes ago MagnusN sa:

Det är värdet av vapnen som du delar. Hon får något annat eller pengar.

Ja, det är värdet men jag vill helst slippa betala dem en gång till om det finns stöd för att de kan räknas som uteslutande för personligt bruk.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
charlie

Om jag inte minns helt fel från ett liknande fall handlar det väl lite om vapnets värde. Ett normalt "bruksvapen" ska väl undantas då det är utställt på dig via licens osv. 

Om du däremot sitter på en tre-fyra Purdey jämte 2 H&H dubbelstudsare tror jag det handlar om att dessa besitter ett signifikant värde och därför ska tas in i bodelningen. 

Men jag är inte jurist. Tror dock Christian N kan ge ett svar om han hittar hit

M

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
robban.jagaren

Sälj dem till underpris till någon kompis och köp tillbaka dem senare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
detstorabla
6 minutes ago robban.jagaren sa:

Sälj dem till underpris till någon kompis och köp tillbaka dem senare.

spelar ingen roll. det är värdet när ansökan om skilsmässa meddelades till den andra parten som gäller. ska man göra något så är det alltså innan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
josc72

Skilj dig inte! Verkar inte vara värt varken bössorna eller besväret. Vill hon lika förbannat gå igenom det så får hon skriva över bössorna på dig utan att kräva värdet av dem i uppdelningen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Melker2

Liten uppföljning:

Baserat på de efterforskningar jag gjort så finns det inga starka referenser utan det behandlas från fall till fall. Vapenvärdena i mitt fall är dock för små för att det ska vara värt en tvist så jag släpper det.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Christian N

IN efter klockan slagit, 

vapen skall inte ingå enligt mig om de inte utgör en betydande del av ens förmögenhet, jmfr med ovan med ett skåp fyllt med Purdeys, på samma sätt som smycken/juveler inte ingår om de inte är rejält mycket värdefulla och eller ägs av annat syfte än utsmyckning och personligt bruk, ie ägs som en investering.

på samma gång är argumentet/en angivna precis ovan här minst lika goda, att processa i en äktenskapsskillnad kostar inom mycket kort tid mer än vad man har att vinna. 

/C

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.