Publicerat December 16, 20187 yr Söker membranbyxor (troligen goretex) som är riktigt bra. Priset är inte viktigt om det är bra grejer. Några krav: -riktigt täta och andas bra -ventilationsblixllås, i den bästa av världar 2 st på varje ben -prasselfria -förstärkta nertill, särskilt insidorna. -knappar eller kardborre i bensluten -mesh/lining på insidan -inget värmande foder -gärna dragsko eller kardeborre på vaden för att dra tajta byxbenen
Publicerat December 16, 20187 yr Måste det vara i nån skogsfärg? Jag har klättermusens bibs/salopetter Freke, väldigt bra. Är 3-lagers så dom saknar mesh eller löst liner. Tysta, starka, bra ventilation, bajslucka, ficka för knäskydd, förstärkt insida benslut som tål stålkanter från skidor. Finns nog bara i svart. Om du hör med klättermusen direkt så har dom ibland rea och andrasortering där man kan göra fynd, jag fick mitt set för halva priset pga nån kosmetisk miss.
Publicerat December 17, 20187 yr Författare 11 hours ago Sparven sa: Måste det vara i nån skogsfärg? Jag har klättermusens bibs/salopetter Freke, väldigt bra. Är 3-lagers så dom saknar mesh eller löst liner. Tysta, starka, bra ventilation, bajslucka, ficka för knäskydd, förstärkt insida benslut som tål stålkanter från skidor. Finns nog bara i svart. Om du hör med klättermusen direkt så har dom ibland rea och andrasortering där man kan göra fynd, jag fick mitt set för halva priset pga nån kosmetisk miss. Kollade, är det höga hängselbyxorna du menar? Kan nog inte ha det, dör värmedöden
Publicerat December 17, 20187 yr Norröna med Gore-tex. Modellerna Finnskogen eller Kvinnherad. Är väl iofs trelagers så limmat foder på insidan, men vad det gäller övriga kriterier är det inget annat fabrikat som kommer i närheten för rörlig jakt enligt min erfarenhet. De har även lite ljusare färgtoner än enfärgade jaktkläder från övriga fabrikanter vilket passar bättre med bakgrunden.
Publicerat December 17, 20187 yr 51 minutes ago MagnusN sa: Kollade, är det höga hängselbyxorna du menar? Kan nog inte ha det, dör värmedöden Japp! Jo på sommaren blir dom lite väl varma jag tror att det ska finnas en liknande som är vanlig höjd på, men osäker på vad dom heter. Får du dom till nedsatt pris är det vettiga grejer.
Publicerat December 17, 20187 yr Författare Någon som har erfarenhet är Härkila pro hunter? Är ju 5 års garanti på
Publicerat December 17, 20187 yr Författare 1 hour ago Sparven sa: Japp! Jo på sommaren blir dom lite väl varma jag tror att det ska finnas en liknande som är vanlig höjd på, men osäker på vad dom heter. Får du dom till nedsatt pris är det vettiga grejer. Får kolla lite på deras sida
Publicerat December 17, 20187 yr 3 hours ago MagnusN sa: Någon som har erfarenhet är Härkila pro hunter? Är ju 5 års garanti på Uppfyller nog alla dina krav förutom att byxorna är ganska varma och yttertyget låter en del om byxbenen kommer mot varandra eller mot grenar etc. Jag har mina när det är kallt, inte annars. Finns öppningsbara blixtlås men byxorna är ändå varma. Sjukt slitstarka och väldigt bra fickor som är släta och inte sticker ut, finns hållare för patroner i den ena fickan dessutom så man kan ha med en del studsarplugg ljudlöst utan skrammel. Klättermusen bibs ska du absolut inte köpa för jakt om du frågar mig, jag hade ett par för länge sedan som jag använde på expeditioner i berg. Funkar i den miljön men skulle aldrig jaga med dem. Numera finns det ju väldigt bra allroundbyxor typ Kuiu Guide som man kan använda 95% av tiden och sen ha ett par lätta skal att komplettera med om det blir jätteblött.
Publicerat December 17, 20187 yr Författare Låter som att Norröna är värt att kolla på. 5 hours ago Steinbok sa: Uppfyller nog alla dina krav förutom att byxorna är ganska varma och yttertyget låter en del om byxbenen kommer mot varandra eller mot grenar etc. Jag har mina när det är kallt, inte annars. Finns öppningsbara blixtlås men byxorna är ändå varma. Sjukt slitstarka och väldigt bra fickor som är släta och inte sticker ut, finns hållare för patroner i den ena fickan dessutom så man kan ha med en del studsarplugg ljudlöst utan skrammel. Klättermusen bibs ska du absolut inte köpa för jakt om du frågar mig, jag hade ett par för länge sedan som jag använde på expeditioner i berg. Funkar i den miljön men skulle aldrig jaga med dem. Numera finns det ju väldigt bra allroundbyxor typ Kuiu Guide som man kan använda 95% av tiden och sen ha ett par lätta skal att komplettera med om det blir jätteblött. Tack, nu slapp jag köpa fel, hade tänkt beställa för det Hylte hade bra rabatt nu. Ska kolla närmare på Norröna.
Publicerat December 18, 20187 yr Norröna är nog superfina. När jag var fjäll-/friluftsguide så hade vi ett samarbete med Norröna och hade ett av deras klätterställ som jobbkläder, bra kvalité och passform. Jaktkläderna var också fina. Det var ju nästan 10 år sen, tror inte dom blivit sämre Helt sant att klättermusens höga brallor (och tillhörande jacka) inte är nåt för vanlig jakt, feltänkt av mig här ovanför. Jag är så inne på skoter och vinter och fjäll och sånt just nu ?.