Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HVA M98 9,3*57

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

är ny medlem här på forumet, har dock läst en hel del innan :)

men i alla fall, för typ 3 år sedan fick jag en Husqvarna M98 i kaliber 9,3*57 av min far, kan det va en modell 46? bytte ganska fort till en Houge kolv för att komma längre upp med kinden och få en modernare känsla. är supernöjd över lag med bössan verkligen! har skjutit 3 älgar och nån hjort med den och dom har alltid trillat på första smällen. 

Men, jag är gammal skidskytt, så är ganska kräsen med precision, med Oryx 15g så kan jag skjuta inom 5-7cm på 100m vilket egentligen är helt ok när man jagar typ älg, hjort, gris. men skulle vilja ha lite bättre. 

så min fråga, är det inte bättre precision i en sådan bössa? skulle det hjälpa att plastbädda kolven? den är i nuläget pelarbäddad. skulle jag tjäna på och pipa om den till typ 9,3*62? kan det  bli bättre om jag börjar handladda typ 18g kulor? läste någonstans att dom brukar fungera bättre till 57an, men Norma gör ju inte alaska längre till den... 

så det var väl mina frågor :)

Publicerat

Man kan förvisso pipa om en M98 till x62 eller låta riva om den, precisionen kommer dock inte att påverkas i sådan omfattning att det är motiverat jmfr med priset för insatsen/arbetet.

Handladdning kan ge dig bra mycket mer i form av precision än vad du tidigare har upplevt ur vapnet. 

För min del skulle jag inte acceptera ett vapen som inte skjuter tätare än vad ditt gör, jag skulle börja i den vanliga ordningen,

optik, montage, pipa (kröning), rengöring av pipan, stockskruvar, ev bäddning av lådan i stocken för att sedan skjuta det igen.

Min tanke är att du har en av eller flera av följande "fel", tveksam optik, tveksamt montage, både material och utförande, dålig kontakt/anläggning mellan stock och låda, dålig pipa med skadad kröning, dåligt rengjord pipa, ammunition som inte är anpassad för vapnet.

Skjuter du över öppna riktmedel bör du stämma av med din egen förmåga till att skjuta tätt, enbart för att man en gång i tiden var mycket duktig som diopter skytt medför inte det att man idag är det, synförmåga och förmåga till skytte är sådant som försämras efterhand.

Vänligen C

Publicerat

Jag har en också och haft en till förut. Precision är inget kännetecken för hva 9.3x57. har även en x62 i hdf. Det är något helt annat. Den har  när man mäter upp den, trångare toleranser vilket uppenbart gör skillnad.

Kalibern som sådan är utmärkt men pipan i hva är inte tillräckligt trång. Trist svar är gilla läget eller byt bössa.

/Per

Publicerat

Jag håller med övriga, det inte en bössa och kaliber man ska förvänta fantastisk precision ur. Det går såklart att kräma ur mer precision ur en m98, men en 9,3x57 är och förblir en mycket kompetent slugger för relativt korta håll. För min del kan jag gott tänka mig en bössa som inte skjuter tätare än så, men då i princip att dedikera bara till älgjakten, att komplettera med andra vapen för annan jakt är nödvändigt.

Publicerat

Din Husqvarna är förmodligen en modell 146.

Jag förstår inte hur man pelarbäddar en Mauser- men det är jag det, jag är kanske lite dum.

Ta den ur kolven och kolla för sprickor i träet. Jag kan äta mask på att den klämmer på underbeslaget för kolvarna är så slanka och fina. Det betyder att hur hårt du än drar skrvarna klämmer du bara metall mot metall och egentligen ligger mekanismen löst i träet. Fast det inte är någon precisionsbössa skjuter den bättre än så när det är åtgärdat.

Och gör den inte det känner varken älg eller gris skilnaden på dom par centimetrar.

Publicerat

Instämmer med föregående talare på flera punkter. Dels det Dansken påpekar om kolvarna och att plastbäddning i princip är nödvändigt för de slanka originalkolvarna. Det gäller ju inte i ditt fall i samma utsträckning eftersom du har en Hougekolv.

Plästbäddning hjälper nog lite och skadar inte att göra. Likaså se över eventuellt kikarsikte och dess montage samt pipans skick och eventuellt behov av rengöring.

Min erfarenhet är att dessa studsare skjuter betydligt tätare med kulor som väger 286 grains (18,5 gram). Åtminstone gillar min bössa 286 grains Alaska, vilket du noterat inte laddas av Norma längre. Mitt tips är därför handladdning eller om du inte ids/vill/kan handladda att leta upp gammal ammunition laddad med den kulan eller beställa från ett företag som laddar på beställning.

Jag tycker att precisionen du har är duglig för klövvilt på de avstånd kalibern lämpar sig. Om du med övriga åtgärder lyckas krympa träffbilderna ytterligare kanske du inte ens känner behovet av att köra med 18,5 grams kulor (om dessa visar sig skjuta tätare). 

Hoppas det har varit till hjälp.

Trevlig helg och God Jul

/L

Publicerat

Såg inte det stod att den låg i en Hogue kolv.

Då skulle jag absolut plastbädda den om det var min.

Publicerat

post-5975-0-61958900-1429553157_thumb.jpg.bc4f0ad062b079fea2bba7d7e4780f38.jpg

Min sköt ok. Normal träffbild ovan på 89m med drevkikaren 1-4 orux 15gram detta. Men Alaska 18,5 sköt typ likadant.

Publicerat

Dansken bäddade den jag hade med gott resultat. 

Träffbilden är med Norma Jaktmatch 15gram på 90m med öppna riktmedel. Träffbilden är den till höger, skottet till vänster är efter jag börjat knacka på siktet för å ligga mitt i

M

IMG_20170706_140824.jpg

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Dansken sa:

Såg inte det stod att den låg i en Hogue kolv.

Då skulle jag absolut plastbädda den om det var min.

Okej, är det smidigt och göra själv? 

Publicerat
  • Författare

Tror jag har en plan nu... Ska springa o köpa en ask jaktmatch, den ska jag göra rent pipan riktigt ordentligt, sedan plocka bort kikaren för att sedan göra rent över allt o sen köra locktight på alla skruvar och sedan springa till banan och testa det, och blir det inte bättre så tar jag och plastbäddar den och testar igen. Hur låter det för er som kan? :) kan de hjälpa o köra locktight över allt vid kikaren? 

Publicerat

Locktite gör egentligen ingen större skillnad, det ska vara åtdraget lagom hårt oavsett. För övrigt är det en bra plan att kontrollera montaget. 

Publicerat

Loctite är bra till många saker- men inte till vapen. På ett vapen ska montage delarna passa innan man skruvar dit dom- man kan inte klistra ihop skiten som nästan passar och förvänta sig det sitter kvar med vapnets rekyl. Köp fästen och ringar av god kvalitet som passar - eller få dom att passa- och ha fett på gängan och under skruvskallen- det minskar friktionen och hela momentet går åt till att dra fast delen och inte till att mosa en torr skärvande skruv runt i ett hål.

Publicerat

Skidskytt skriver du. Vad använder du för riktmedel på bössan i fråga?

Hur många olika patroner/kulor har du testat att skjuta med?

Publicerat

Har läst att jaktmatch inte funkar bra i gamla Husqvarna. Vill minnas jag inte fick jättebra bilder när jag sköt såna, men mest störde det mig att träffbilden i höjd skiljde så mycket mot den jaktammo jag ville använda. Med 286 grain har jag fått träffbilder på någon cm bara, och jag har ett gammalt sidomontage och ett gammalt sugrörssikte.. 

Publicerat
7 minutes ago Matte J sa:

Har läst att jaktmatch inte funkar bra i gamla Husqvarna. 

Det ska man nog ta med en nypa salt.

Min Hva 649 från -48 ger riktigt fina träffbilder med NJM, vet även andra jägares Husqvarnor som gör bra ifrån sig med dessa.

Publicerat

Plastbäddade mina oavsett houge el original, det för att få rimlig träffbild.