Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fungerande glugg till 22wm för tusenlappen?

Featured Replies

Publicerat

Har letat och läst men blir bara snurrigare.

Har köpt en Anshutz i 22 wm och behöver en glugg till den. Tyvärr är finanserna mycket begränsade just nu så runt tusenlappen vore trevligt.

Vad kan man få för det? Gärna 6 ggr eller högre förstoring. Begagnat från egun går bra..

Har ingen koll på opik egentligen så tips vore bra, eller om någon vill sälja?

Publicerat

Ska du inte använda bössan i dåligt ljus så kan du köpa en Tasco. Det är riktigt usla sikten men till dessa svagare vapen tycker jag de funkar. De har även ofta ganska tunna hårkors vilket jag uppskattar om man ska skjuta på smått vilt. Jag har ett Tasco 6-24x40 som jag ska sätta tillbaka på min 22-a när jag får ork typ.. har funkat bra hittintills, slet av det då jag skulle pligga kanin i skymning.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jäkligt mycket förstoring med 24ggr!

Hur stort är ett sånt sikte? Blir inte en liten 22:a otymlig med den gluggen? 

24ggr på ripjakten :) Man ser väl bara fjädrar i siktet!

Publicerat

jag har ett tasco 2-7 på min 22wmr det funkar.

Publicerat

Köpte en Swift 3-9x40 till min 22 WM från vapen och skytte visserligen strax över 2000 men är mycket nöjd.

Publicerat
Jäkligt mycket förstoring med 24ggr!

Hur stort är ett sånt sikte? Blir inte en liten 22:a otymlig med den gluggen? 

24ggr på ripjakten :) Man ser väl bara fjädrar i siktet!

Nejdå Quaden är rätt lätt som den är så siktet gör att tyngden blir bättre. Det ser ut som vilken glugg som helst bara det att man kan vrida upp något helt förjävligt! På de högre forstoringarna börjar paralaxen bli noga, har du fel paralaxinställning så blir bilden suddig. Alltså så vrider man upp på högsta på skjutbanan och ställer skärpa, därefter vrider man ned till önskad förstoring och har då bra bild. På jakt är det betydligt knepigare så där använder man i praktiken aldrig hög förstoring.

Mvh!

• 4 weeks later...
Publicerat
Har köpt en Anshutz i 22 wm och behöver en glugg till den. Tyvärr är finanserna mycket begränsade just nu så runt tusenlappen vore trevligt.

Vad kan man få för det? Gärna 6 ggr eller högre förstoring. Begagnat från egun går bra..

För en tusing får man inte mycket till kikare om den ska vara ny så du ska nog titta på begagnat direkt. Å inte ens på begagnatmarknaden får man mycket för så lite pengar men satsa på kända märken så är chansen större att du blir nöjd. Jag har faktiskt ett Tasco titan som funkar bra men det kostar mer ä 1000:-. Ett alternativ kan vara att skicka efter från USA, kolla in theopticzone eller Cabelas.

Publicerat

Har du med ett Titan? På 22:an?

Mvh!

Publicerat

Har ett till salu under säljes...

Mvh

Publicerat
Har du med ett Titan? På 22:an?

Mvh!

Nä, på 22:an har jag ett Conquest. Titan har jag som dag/drevsikte (1,25-4,5X26) på 9,3:an. Jag funderar dock på att ersätta det med 1,5-6X42 med dagsbelysning. Vi får se vad som händer.

• 2 weeks later...
Publicerat
Har letat och läst men blir bara snurrigare.

Har ingen koll på opik egentligen så tips vore bra, eller om någon vill sälja?

Jag har en Reitz 3-12X56 som ligger å samlar damm. Ingen värsting optik men faktiskt bättre än vad man kan tro. Jag har jämfört med andra dyra sikte jag köpt (Helia, Zeiss S&B) och blivit lite tveksam för skillnaden finns men den är lång ifrån lika stor som skillnaden i pris. Den är din för 900:- + frakt.
Publicerat
  • Författare

Tack för alla förslag!

Jag testade skruva på ett tasco 6-24 men det fick inte plats, för låga fästen.

Jag har fått låna ett Buschnell Trophy 3-9 sikte som jag skall testa i helgen. Om det är funkis så kör jag på det! Men tack ändå för förslagen.

Publicerat

En begagnad Weaver Microtrac är min rekommendation..Brukar finnas på bland annat Tradera lite nu och då..Själv så skall jag då kassan är god köpa en Leupold VX-I 2-7X28 RF med Alumina-flipskydd från andra sidan pölen..Jag har fått tag i Tikka original snabbfästen som passar i laxspåren på min gamla Brno..Känns fint med snabbfäste även på 22:an.. ;D

• 2 weeks later...
Publicerat
Nejdå Quaden är rätt lätt som den är så siktet gör att tyngden blir bättre. Det ser ut som vilken glugg som helst bara det att man kan vrida upp något helt förjävligt! På de högre forstoringarna börjar paralaxen bli noga, har du fel paralaxinställning så blir bilden suddig. Alltså så vrider man upp på högsta på skjutbanan och ställer skärpa, därefter vrider man ned till önskad förstoring och har då bra bild. På jakt är det betydligt knepigare så där använder man i praktiken aldrig hög förstoring.

Mvh!

Om siffrorna på ringen för paralaxjusteringen stämmer så ser man även det exakta avståndet till målet när bilden inte längre är suddig vilket kan vara ganska bra när man är ute och jagar utan att ha stenkoll på avståndet till målet.