Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenheter av hastighet på kula?

Featured Replies

Publicerat

Var på vippen att lyfta rävracertråden men sansade mej :whistling:

Ja jag vet, denna fundering hade jag kunnat reda ut själv enkelt via lite kornograferande.. men jag har inte gjort det så jag ställer frågan här i stället.

Hur upplever ni hastigheten på era respektive klass 2 bössor? Grejen är att jag tidigare upplevde att skott och träff låg mer simultant.. ja jag vet, 22-250 kalibern gick fortare.. men dagens 223 ska gå runt 1100 enl WT så det borde fan inte vara så stor skillnad.

Inatt sköt jag en räv på runt 80 meter, där ska skottet och träffljudet flyta ihop mer eller mindre kan jag tycka men icke.. Vet att Exabit surrade om detta tidigare.. skott och effekt simultant med en kryddad 22-250.. Tycker inte att min 223a ligger så långt efter så hur kan det vara sån skillnad? Om det är någon, kan vara mina spöken :blink:

Och nej, kaliberbyte är ej aktuellt och nej, jag håller INTE på att försöka hitta ett kreativt skäl till att skifta bössa eller något sådant trams. 

Någon med erfarenhet av tex rävskytte på runt 100 meter som har erfarenheter?

Publicerat

Skjut i kronograf i den temperatur du brukar jaga i. Då får man saningen. Tror inte på program längre. 

Men smacket du letar efter hade jag inte med 222an? 22-250 alltid! 6,5 med Sierra varmint? Alla gör över 1000 m/s 

Känns som de är någon gräns där man måste över?

Kompisen kör 223 denna säsong och han saknar smacket? Tidigare 22-250

S

Publicerat

När jag avlivat i hägn med Lillan så har jag, när hållen varit lite styvare för formen av skytte i ett hägn, ibland upplevt att jag sett skallen explodera innan jag hört smocket. Skjuter jag med min 308a så hör jag alltid smocket efter smällen, och tydligare när jag sätter kulan bakom bog på avstånd över 200m. 6.5Creedmoor har jag inte samma erfarenhet av. Men med våt kula så smockar det till rätt bra även på kortare håll, men den pangen är rätt massivt ljuddämpad...

Tidsuppfattningen är intressant för det är väldigt kort tid vi pratar om mellan bogknall och träffljud. Odämpat är säkert upplevelsen lite annorlunda. Har dessutom ingen erfarenhet av odämpat, om man nu inte räknar en rävvalp vilken är enda viltet jag fällt med kula ur ett odämpat kulgevär.

Du frågade efter klass 2, men det finns rappa klass 1 pangar också ^_^ Sen tror jag att effektiviteten på ljuddämparen spelar en högst väsentlig roll i upplevelsen. Mindre knall, mer träffljud.

/M

Publicerat
  • Författare

Jodå träffljudet har jag alla dagar i veckan.. om avståndet är rätt men jag tycker det går för lång tid mellan skott och smack redan på runt 80 meter.. Men visst, kronograf är vad som gäller.. Tänkte att detta är en rätt påtaglig grej som fler tänkt på..

Men det är väl som Merkel säger, svårt att runda kronografen.. 

Publicerat

Du är inne på rätt spår, vad ett program säger och vad en kronograf visar är två helt skilda saker, finns allt för många parametrar som spelar roll för att det ska gå att förenkla det så mycket.

Glöm sen inte att hur fort en kula än går mot målet så kommer träffljudet tillbaks i ca 340m/s oavsett, dessutom spelar det roll om det är +20 eller -20 då ljudets hastighet påverkas av temperaturen, kan diffa så mycket som 20-30m/s.

/Mike

Publicerat

Öh säg kulan går I 1100 m/s och tar säg 1 millisekunder fram till målet och orsakar träffljudet som i sin tur färdas runt 320 m/s och säg tar 6 millisekunder att ta sej till målet  säg att du pumpar upp farten på kulan till 1500m/s du får kortare tid till att rapporten påbörjas men tar ändå 6 millisekunder innan det når ditt öra ökar du avståndet så ökar tiden innan rapporten kommer fram 

Publicerat
  • Författare

Jag var rädd att jag var nere på 9,3x57R hastigheter med rävpiskan :rolleyes: 

Men förmodligen inte alltså.. 

Publicerat
53 minutes ago Hipshot sa:

Jag var rädd att jag var nere på 9,3x57R hastigheter med rävpiskan :rolleyes: 

Men förmodligen inte alltså.. 

Nä bara missat några basicgrejer tillsammans några fler i tråden 

Publicerat

Kulans fart är nästan försumbar, att man hör tillslaget är att ljudet bara gör 340ms. Tex om du skjuter på 200meter med v0 runt 1000 och normal bc är bantiden runt 0,2sek. Ljudet tillbaka runt 0,6sek så tillslaget hörs ungefär 0,8sek efter mynningsknall. Det upplevs tydligt men som inbiten toppfågeljägare är kraftig SMACK inget bra tecken på matvilt.

• 1 month later...
Publicerat

Vad kör du för fisladdningar?

Körde 40 gr v-max i 1300+, 50 gr v-max i 1200+ för räven och 36 gr varmint grenade i 1350ms för kråkfågel i 22-250'n.

Där smackade det till ordentligt, hör dock ingen skillnad på tiden mellan skott och respons. Kanske beror på hur högt skott och respons låter som gör att man kan inbilla sig att det är en skillnad i tid?.

6xc jag kör med nu, 108 gr eld match i 940ms får man inte alls samma respons från träffen. Dock bara testat den på åtel än så länge, dock på avstånd på ut till närmare 300m, dock sitter man ju inomhus.

Publicerat
  • Författare

Kryddade du upp en 223 rem i 1350 m/s??? Inte så att du tänker 204 eller 22-250 här? 

Men jag tror detta är utrett hyggligt, det är ljudets bantid så att säga som segar ned responsen. Sen är det jävla synd att jag har en del skotträdsla kvar fortfarande, förmodligen hade man kunnat ligga kvar och se vad som hände i träffen i siktet men jag är rätt säker på att sluter ögat.

Skit samma, QR kollen sa väl runt 1050 om jag inte missminner mej? Lite osäker där, helt klart en standardladdning.. Men skillnaderna är så små så jag orkar inte klydda med det, WT plockade fram en laddning som var just standard och 1000 + sen kör jag den. Finns inget att vinna på att trassla med hetare..

Publicerat

jag tror upplever att smacket är kulberoende och förvisso avhängligt av Vo,

med 105 Amax är det ett väldigt liv i anslaget på alla avstånd @920 vo, med Diamond Line (berger VLD) är det i praktiken/jmfr helt tyst,

min tanke är att detta har att göra med initial expansionen i anslaget och frågan om hur kulan ser ut, dvs hur stor och öppen är hålspetsen alt hålet bakom plastspetsen.

Lite intressant är att en 178 Amax ur en 308 Win gör ett mycket snarlikt ljud vid anslag i lite större vilt, effekten är också mycket omedelbar. /C

Publicerat
15 hours ago Hipshot sa:

Kryddade du upp en 223 rem i 1350 m/s??? Inte så att du tänker 204 eller 22-250 här? 

Men jag tror detta är utrett hyggligt, det är ljudets bantid så att säga som segar ned responsen. Sen är det jävla synd att jag har en del skotträdsla kvar fortfarande, förmodligen hade man kunnat ligga kvar och se vad som hände i träffen i siktet men jag är rätt säker på att sluter ögat.

Skit samma, QR kollen sa väl runt 1050 om jag inte missminner mej? Lite osäker där, helt klart en standardladdning.. Men skillnaderna är så små så jag orkar inte klydda med det, WT plockade fram en laddning som var just standard och 1000 + sen kör jag den. Finns inget att vinna på att trassla med hetare..

Givetvis inte, en 22-250 med 70cm pipa, men det försvann ur texten... var mer att det inte skulle vara så stor skillnad på .223 och 22-250, vilket det är. Men bägge gör jobbet lika bra även om det kan bli lite grisigt med för hög hastighet ibland. :)

Jo bantiden på ljudet är det, men kan upplevas olika beroende på hur mycket det låter. Med tex 22-250 kändes som om man hörde träffen direkt, andra kalibrar känns mer utdraget pga dovare ljud vid träff. 22-250 var mer som när man smackar handflatan i vatten.

Publicerat

Varför är smacketVarför är smacket så viktigt??

Publicerat
5 minutes ago halvmiss sa:

Konstaterad träff ?

Publicerat

Ok! Det kan ju vara trevligt att veta ibland men det där brukar man "känna" när man trycker av.

Publicerat
  • Författare
51 minutes ago halvmiss sa:

Ibland kan man höra vart man träffat, rätt bra om det vinglar.. 

Publicerat

Upplevelsen av ljudet är just beroende av en del fysikaliska parametrar och andra mer mjuka grejor.

Viktigt är ifall man ha kåpor eller inte.

Viktigt är om djuret blir till en resonanslåda via den stående ljudvåg som bildas eller om den inte gör det.

Viktigt är om ljudet reflekteras mot dig eller inte (akustikförutsättningar)

Viktigt är också det mjuka faktum hur känsligt ditt öra är för frekvensen som kommer tillbaka tillsammans med stigtid och decibel på ljudpulsen.

Kulan har betydelse, reflektioner av mynningsljudet/mynningstryck/dämparens ljudbild.

I vissa fall studsar ljudet tillbaka från bogvågen och suddar ut delar av träffljudet.

Mycket som spelar roll ?