Publicerat Januari 1, 20197 yr Gott nytt år. Har en fundering vad gäller blånering. Har försökt läsa på lite, men i de flesta fall verkar mindre trevliga kemikalier vara inblandade. Men så hittade jag strykblånering, eller i varje fall en variant på. Delar som jag önskar blånera är utdragare på en 98, ev underbeslag och slutsstyckeshandtag samt skruvar, så alltså bara mindre delar. Jag hade tänkt göra följande: Polera och avfetta alla delar. Stryka delarna med saltsyra, och sedan hänga dom att rosta i en hemmagjord "svettlåda" bestående av en inplastad låda med evakueringshål i toppen och kokplatta med vatten under. sedan när det blivit lite brunerat, koka dom i destillerat vatten och upprepa proceduren tills önskat resultat uppnåtts. Polera ytan lätt med stålull och sedan stoppa rosten med olja (wd 40, linolja eller dylikt). Kommer detta fungera? Behövs någon mer kemikalie i själva "blåneringsvätskan"? Om jag önskar blånera handtaget, kommer jag ju i sådana fall bara koka den nedre delen på slutstycket. Kan detta påverka härdningen, eller föreligger någon annan risk? Eller skall jag ge fan i alltihop? En sista fundering, ponera att man vill gravera ett underbeslag, kanske med liknande gravyr som på 1900:ans, då görs detta innan blånering?Alla svar uppskattas//Viktor
Publicerat Januari 1, 20197 yr Jag har sett någon på webben som blånerade en pistol i en svettlåda, vill minnas att han avfettade, strök med saltsyra (alternativt la någon droppe saltsyra på en bomullstuss i lådan), någon droppe vatten på en bomullstuss i lådan och värmde hela plastlådan med kupevärmare, sedan kokade han delarna och polerade, sedan upprepning till det blev snyggt...och snyggt blev det. Det blev problem för han om han använde för mycket fukt, det blev droppar och blåneringen blev ojämn. Vill du kokblånera hemma med enkla kemikalier så finns det en ganska enkel metod en bit ner här i min egen tråd: https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/57006-lite-lite-småfix-på-drillingen/?page=3 Jag skulle gravera innan blånering på ett stålunderbeslag, 1900:ans underbeslag är lackerad aluminium och troligen sedan graverat och där skulle förmodligen den tjocka färgen dölja mycket av gravyren om man gjorde tvärt om.
Publicerat Januari 1, 20197 yr Författare hm, intressant! Kokade du delarna en kvart? Hade lite svårt att utläsa hur länge dom var i. från badet, skölja med rent vatten och sedan polering? Verkar ju enkelt.
Publicerat Januari 1, 20197 yr 17 minutes ago Viktor_K sa: hm, intressant! Kokade du delarna en kvart? Hade lite svårt att utläsa hur länge dom var i. från badet, skölja med rent vatten och sedan polering? Verkar ju enkelt. Ja, det är nog inte så petnoga men ungefär en kvart där man försöker hålla en temperatur runt 140-145 grader. Sedan lag jag dom heta delarna i vanligt vatten att svalna och torkade dom torra med en trasa, sedan gnodde jag in dom med WD40. Sen oljade jag in dom rikligt med vanlig olja och lät dom ligga inoljade fram till montering. Har jagat med Drillingen nu i höst/vinter i alla väder och delarna har inte rostat.