Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
TheDvL

Weatherby Vanguard S2 308, vilken kula?

Recommended Posts

TheDvL

Hej

Helt nykläckt i detta forum och till denna sidan.

Köpte mig en Weatherby Vanguard S2 kaliber 308 för ett antal veckor sedan.

När jag köpte den så frågade jag vad som skulle passa bössan bäst och fick en låda Sako övnings ammunition, en låda Sako hammerhed 11,7g 180 gr och en låda Fiocchi 147 gr övnings ammunition. For ut på banan och Sakos övnings ammunition har en mycket bra samlad träffbild (se bifogad bild) men lika så med Hammerhead. Fiocchi var där en klar skillnad med. Träffarna var allt från tre cm mellan och 1,5 dm. Helt opålitligt!!

Sitter nu och funderar på att ladda själv men vill inte köpa 100 kulor av något märke och sen visar det sig att de inte trivs i bössan.

Ja jag skulle kunna köpa Hammerhead och ladda upp men jag vill samtidigt testa andra kulor både för att minska kostnaden men även för att kunna variera när beroende på vad jag skall jaga för något (skyddsjakt, predatorjakt, älg, gris, rådjus osv)

Vänder mig till er om ni har erfarenhet med denna bössan och/eller har tips på kulor.

Tacksam för svar

308.PNG

Patrik L

Hornady interlock är en kula som nästan alltid skjuter bra (i min erfarenhet i alla fall...) Priset är klart fördelaktigt det med. Använde främst 165 grain i min 308. 

GMX eller tsx om man vill köra blyfritt. 

Finns ju hur mycket olika kulor som helst i .30 så du lär får mängder med tips om andra som har presterat.

/Patrik

• Like 1

tobe

Vill du ha en kula som funkar till allt? 

Tyvärr fungerar inte alla kulor och det kanske kan behövas testas fram och tillbaka. Men va i te rädd för att köpa hem ett par olika det går alltid att byta här inne. Eller slänger du ut frågan om att köpa 10-15 st av 3-5 olika så du kan göra utvärdering av precisionen i din bössa. 

Interlock som förgående skriver om är prisvärd. Fungerar utmärkt, ska helst inte laddas över 800 m/s. Rund nosen skjuter ofta hål i hål utan någon större ansträngning. 

Vill man köra blyfritt gå ner till 150 gr, det funkar till allt. Har erfarenhet av både Barnes TTSX och Hornady GMX. 

Har även bra erfarenhet av 150 gr Interbond. Vilken sänker allt klövvilt som träffat av blixten. Den laddade jag till 880 m/s. 

erik.jader

Jag har en likadan bössa och den skjuter helt ok med det mesta om man ser till högviltsjakt på moderata avstånd. 

Interbond 180grain skjuter bäst i min. Laddar till ganska snälla hastigheter men knall fall på det som hamnat i vägen. 

GGG köpeammo funkar godtagbart för övningsskyttet

• Like 1