Jump to content

Importera hund från icke eu land

Ompi

Recommended Posts

Hur ska man gå till väga och vad gäller. Det jag främst vill veta är vilka vacciner man måste ha och går det bra att vaccinera i hundens hemland eller måste det ges i sverige. 

Och hur är det med karantän.

En sista grej vart hamnar priset på allt från att hunden landar tills jag kan hämta hem det.

Beror ju helt på från vilket land man importerar, vilka vaccinationer/avmaskningar som krävs vara gjorda och när de ska vara gjorda för att hunden ska släppas in i landet, men du kan ju räkna med de vanliga vaccinationerna, rabiesvaccinering och avmaskning mot diverse dvärgbandmaskar och annat otyg i parasitväg som vi inte vill ha in i landet.

Karantän vet jag inte ens om det finns kvar för hundar man importerar om alla papper finns och alla vaccineringar o dyl är gjorda enligt reglerna.

Det mesta man behöver veta finns att finna på jordbruksverkets sida

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel.4.58f2066813fc03d6a206f56.html

• Like 1
  • Thanks 1
1 hour ago Jämta sa:

Beror ju helt på från vilket land man importerar, vilka vaccinationer/avmaskningar som krävs vara gjorda och när de ska vara gjorda för att hunden ska släppas in i landet, men du kan ju räkna med de vanliga vaccinationerna, rabiesvaccinering och avmaskning mot diverse dvärgbandmaskar och annat otyg i parasitväg som vi inte vill ha in i landet.

Karantän vet jag inte ens om det finns kvar för hundar man importerar om alla papper finns och alla vaccineringar o dyl är gjorda enligt reglerna.

Det mesta man behöver veta finns att finna på jordbruksverkets sida

http://www.jordbruksverke

Tack för hjälpen jämta. Landet i fråga är Turkiet, har en bekant som ska importera en schäfer. Och den ska ha pass och blivit vaccinerad. 

Om allt som krävs för införsel är gjort enligt reglerna, pass finns och alla papper rätt ifyllda + godkänd flygbur fixad (om den ska flygas vs) så ska det inte vara några konstigheter.

Avmaskning ska dock vara gjord av veterinär, max 5 dagar innan avfärd och finnas inskrivet i passet, när och med vilket medel hunden är avmaskad.

• Thanks 1

Jag köpte en hund från ett icke EU-land och den slapp sitta i karantän men den skulle ha hunnit bilda antikroppar mot rabies o lite annat.

Tror det tog 3 månader från första sprutan tills jag fick föra in hunden, kostnaden utomlands var ganska löjlig och har för mig att jag landade på ca 3000kr

Se dock upp för oseriösa veterinärer... De tjänar inga större summor där nere och jag har mer än en gång blivit erbjuden det mesta som går att fyllas i på ett vaccinationskort för 50euro.

Ska man ta hem en hund från Turkiet tycker jag man skall kolla så identiteten på hunden är fullgod.

Vet att när kollegan köpte sin ena hund så var Bosnien eller Serbien uteslutna från FCI för att de misskött sig och för att kunna få in den hos SKK hemma i Sverige var man tvungen att ha en exportstamtavla. Eftersom de var uteslutna kunde de inte utfärda någon och man "gråimporterade" hunden till Ungern för att där få en ny identitet på den.

Att man gör så är tydligen jättevanligt så är det en rasren hund där härstamning spelar roll så tycker jag att man skall vara extra noga.

• Like 2