Publicerat Januari 17, 20197 yr Hej! Jag har en fråga angående tjäder. Hur länge skulle ni rekommendera att hänga en tjädertupp som efter hemtagning hängts upp i ett torrt, mörkt garage med en temperatur på uppskattningsvis 0-5 grader? Ställer frågan då jag, om jag ska följa regeln 40 dygnsgrader, skulle behöva hänga köttet i över en vecka. Anledningen till att den hänger så pass kallt är då jag saknar något annat utrymme för den. Allt gott, Anton
Publicerat Januari 17, 20197 yr 2 hours ago strävhår sa: Det moderna är 60 grader, så häng på du. Håller med. Vet inte med tjäder, men orre, fasan och sjöfågel kan hänga längre än man tror. I rätt förhållanden åtminstone.
Publicerat Januari 17, 20197 yr Häng den med ett snöre i halsen, När den ramlar ner är den färdig ? Det brukar iallafall farfar säga??
Publicerat Januari 17, 20197 yr Författare Ok! Då verkar det inte vara någon stress med andra ord. Fågeln/köttet både luktar ok och ser bra ut så väntar ett par dagar till. Tack för era svar! Anton
Publicerat April 15, 20197 yr Fågel där mage/tarm blivit berörda i skottet bör inte hänga. I övrigt som ovanstående, 40-60 dygnsgrader minst.