Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
hs_merkel

Sinclair hand-die-kit

Recommended Posts

Lars

Används flitigt inom bänskytte, dock mest kulsättare. Precision grejor men knappast att det ger märkbar skillnad på standard vapen. Bussning väljer man efter måttet på halsen med satt kula, ,oo1-,003" under eller eller på svenska några hundradelar under. Krävs jämna hylsor helst svarade halsar

hs_merkel

Ok, måste man svarva varje gång? Eller bara när dem stärkt sig?

Christian N

Är det ok att jag svarar;

för att köra med sinclairs kit krävs det ett vanligt fullängdsverktyg för att kalibrera hylsorna, före första svarvningen av godstjockleken i halsen och sedan kanske var 4-7:e gång beroende på hur hårt man laddar och lite annat, passning mellan patronläge och verktyg med mera.

Det går att använda detta kit på hylsor där man inte har svarvat godset i halsen, man får dock inte de särskilda förbättringar i rakhet på hylsan, passning i patronläget mm som annars, därtill är det som så att det är enbart, enligt vedertagen uppfattning som så att man ser påverkan i precision vid användning tillsammans med bänkskyttebössor, jag är inte övertygad om den saken.

jag kan säga som så här, jag gillar principen, den kan även återfinnas i det enkla Lee reloader kit, utöver det får man en god känsla för kulisättningen och kan sortera bort hylsor som beter sig illa eller på annat sätt avvikter.

Att ladda vid banan är en annan möjlighet, det är det som bänknissarna har som förutsättning, för egen del har jag ett set av dessa verktyg för 6 mm BR som är tillverkade av Stenroos, de är fina och bygger på samma koncept. 

Nåväl, är man ok med att i varje fall "städa" hylshalsar för tjocklek och koncentritet och inser att andra kan tycka man är lite korkad som använder "systemet" så är det verkligen trevligt och bra. 

Btw- jag har ingen arbor press, jag kör med en platta och gummiklubba. :))

/C

Lars

Christian fick med det mesta! Svarvar man halsarna gör detta bara en gång. Trimma längden kan behövas men det jag gillar mest med bussnings verktyg är handhavandet då man slipper expandern. Det innebär ingen smörja i halsen och man kan få exakt kalibrering! Trycker man bara bak bröstet ,02 mm behövs sällan trimmern och hylsorna håller länge. Sitter just å laddar 6br med skyttepressen den bästa av båda världar ;) För övrigt med standard Lapua hylsor som är jämna nog utan svarvning

PS städa laddbordet är överdrivet 20190122_121813.thumb.jpg.55bb327067e2480a7d0d03209620e54c.jpg

hs_merkel

Tack för info! Ska fundera lite. Såg möjligheten till Compact laddning. Då min mancave blir dockrum🙄

S

• Haha 1

Christian N

60x60x30 plastback och man kan lätta planera det så att det kan plockas upp snabbt och tas ned. /C

hs_merkel
1 hour ago Christian N sa:

60x60x30 plastback och man kan lätta planera det så att det kan plockas upp snabbt och tas ned. /C

Jo får nog bli någe sånt? Och tvingar i köksbordet?

Christian N

Tja, jag hade uppfattningen att du var en rätt händig man, googla bildsök portable reloading setup och låt dig inspireras av bilderna, det är relativt enkelt att tillverka en låda/kit som verkligen fungerar bra och som gör att man kan ställa fram prylarna och börja omgående utan omaket med tvingar och andra våldsamt klämmande saker.

jag är säker på att hustrun uppskattar omsorgen om matbordet hemmavid.  /C

Laban

Ska man bara ladda på banan så tycker jag en Lee handpress är ett bättre alternativ. Mycket billigare, tar mindre plats och använder vanliga verktyg. Så tar man med färdigkalibrerade hylsor med hatt i till banan och gör bara krut & seating där.