Publicerat Februari 2, 20197 yr Jag har en kompis som har en sako vixen ,222rem som han inte får att skjuta överhuvudtaget! Nu har han beslutat sig för att pipa om denna.... Jag kunde dock inte låta bli att ha synpunkter, då jag erfarenhetsmässigt har haft problem med kulstabiliteten i 222rem. Tanken är jakt på räv, bäver, fågel och rådjur. Pipbytet är bestämt, men helst ska inga övriga kostnader tillkomma.... Min tanke....efter lite googling är 6x45!! Förutom att hitta en brosch så bör det väl i detta fall inte skapa några problem med att kaliberbyte!? Är det någon på sidan som har erfarenhet av kalibern? Någon som vet om en patronlägesbrotch? Skulle vara kul att få in lite synpunkter! !
Publicerat Februari 2, 20197 yr Inte haft någon själv men 6x45 och 6tcu är ju kända som tätskjutande kalibrar båda två. Vet att det finns åtminstone två här som har egna erfarenheter men de får själva ge sig tillkänna.
Publicerat Februari 2, 20197 yr 20 minutes ago hs_merkel sa: Prova 40grains v-max! Om pipbyte 223 rem Skjuter inte en 40 gr v-max i en 222 rem då är det något riktigt riktigt fel. Pipar du om till 223 så ta en 1:9 stigning så skjuter du med så gott som allt kul som finns.
Publicerat Februari 2, 20197 yr Författare Och 40grains v-Max på toppfågel...!? Han har testat det mesta....men bössan skjuter inte som den ska. 223rem ser inte jag som en kaliber som levererar kulor som skulle vara stabilare än 222rem....har dock ingen erfarenhet av den i civil version. tänker jag fel som menar att en 6mm 90grains kula som lämnar i 820m/s är långt mer optimal på ex rådjur och fågel än en 55grains kula i 1000m/s!?
Publicerat Februari 2, 20197 yr Nåja, beror väl på vad man är ute efter. Att den inte skjuter beror inte på kalibern, för kalibern är klockren. Det beror nog snarare på vixens känsliga pipor. Ofta tätskjutande, men lite känsliga.
Publicerat Februari 2, 20197 yr Kanske inte toppfågel. Men om han vill ha en kula som skjuter så är de den! Den förra vixen jag hade sköt ett A4 med jaktmatch. En snusdosa med typ allt annat. Så här med v-max 97m 5 skott. Likadant med den första jag hade. Endast v-max sköt även där. Ingen erfarenhet av 6x45 Men av 222 på rådjur. När Sako tog bort powerhead så blev de v-max. Knall och fall. En finns hemma numera och skördar rådjur.
Publicerat Februari 2, 20197 yr Har några bekanta som byggt 6x45 på vixen. Det funkar bra och smidiga med det lilla låset, nackdelen är att även magasinet är kort. Vill man skjuta lite längre kulor som tex Scenar 90gr blir kulan på tok för djupt i hylsan om dem ska gå i magasinet. Ett i mina ögon bättre val är 6PPC men då måste man öppna botten på bulten och lite meck att fixa bra hylsor. Men en harmonisk kaliber i mer passande hylslängd
Publicerat Februari 2, 20197 yr 1 hour ago Urban sa: Och 40grains v-Max på toppfågel...!? Han har testat det mesta....men bössan skjuter inte som den ska. 223rem ser inte jag som en kaliber som levererar kulor som skulle vara stabilare än 222rem....har dock ingen erfarenhet av den i civil version. Jag har 1:8 twist i min 223 och stabiliteten är det inga problem med. Skjuter kulor i spannet 53 till 70 grain med utmärkt resultat mot de viltslagen som du listar i första inlägget. /Mike
Publicerat Februari 3, 20197 yr En 6ppc med kanske 1:10 stigning hade varit intressant, hylsor brukar inte vara något problem att hitta och dom håller länge om man inte laddar allt för hett.
Publicerat Februari 3, 20197 yr Lådan är inte anpassad för PPC hylsan, arbetar med för tryck. 6x45 och 6 TCU är roliga och intressanta, det går inte att säga att de är bättre än en 223 rem med rätt stigning i pipan men de är minst lika bra. jag sköt min TCU ut till 600+ meter med 75 grains vmax och 80 grains Berger på plåt. Rolig kaliber, ingen rekyl, går att dämpa väl och stort spann på kulvikterna.. /C
Publicerat Februari 3, 20197 yr Författare Spontant känns det som att 6x45 är att "lagom" projekt för kompisen. Inte omöjligt att det blir en 223 eller...fast jag tycker mig se lite förtjänster med 6mm. Hamnar man på att bygga om magasin för att få till matning, eller svarva ur stötbotten så tror jag han backar
Publicerat Februari 3, 20197 yr En 6mm kula är inte lika vindkänslig och en 55gr fmj i +950m/s från en 223 rem ger inte sällan lite väl bra effekt i en fågelkropp. Så visst är en 6x45 en balanserad fin patron det råder inget tvivel om den saken. Men du sitter ovillkorligt i handladdningsträsket. Jag har inte hunnit testa 69grains scenar ännu annat än på tavla och den skjuter gudabenådat Däremot är en 223 rem da shit på räv och bäver. Inga rikoshetter som flyger åt alla håll och en kulbana där allt mellan 25 och 200 är bara att rycka på axlarna och sikta mitt i. Flyktsträckan för en räv brukar vara runt 40cm vertikalt och de viftar inte på svansen när det smällt.
Publicerat Februari 4, 20197 yr Författare Du beskriver mina tankar rätt bra Nils... Den stora nackdelen jag själv upplevt med .22 är att kulan är väldigt instabil vid träff. Har hänt ett flertal gånger att man fått kassera fågel efter träff i vingben. Något jag inte råkat ut för i någon annan kaliber... Jag har dock inte testat någon 6mm, utan bara 6,5 och uppåt. Dessutom har jag bara erfarenhet av helmantel. Vad gäller förträffligheten på räv och bäver så håller jag med dig till fullo....då jag misstänker att det är liten skillnad på 222 och 223.