Publicerat Februari 7, 20197 yr Jag har äntligen funnit en Winchester 70 med kort låda. Bössan är nästan helt obegagnad. Söker licens nu med en lång fin motivering för att få mitt femte kulgevär. Tanken är att den skall bäras på och vara en lätt klass ett. Den skall funka till nästan all jakt utom de tyngsta. Jag har funnit en Kriegerpipa i kaliber 6,5 mm. Den skall svarvas ner till en ganska lätt profil och jängas för broms eller dämpare. Funderar på ca 65 cm. Patronen blir en 6,5 Creedmoore. Till att börja med behåller jag orginaltrycket med det finns en tanke på att byta ut det senare. Samma med underbeslaget som inte är fint men ett nytt i stål är ganska dyrt. Får se om det passar i stocken. Stocken. Är sugen på en lätt, smidig Mc Millan Compact i någon bra färg som skall ersätta den fula, omgjorda orginalstocken. Tänker sätta fästena,Talley lightweight, rakt i lådan utan skena. Har sedan tittat på en Meopta Meostar 2-12x50. Tror jag. Det där med kikarsikten är svårt. Jag gillar rattar och möjligheten att skruva. Eller ett BUSHNELL ELITE TACTICAL HUNTER LRHS 3-12X 44 G2H FFP. Svårt... Mottager gärna idéer om kikarsikte och åsikter om längden på pipan. Tack!
Publicerat Februari 7, 20197 yr Gillar du att skruva, men inte vill ha ett renodlat taktiskt sikte utan mer inriktning på jakt, har du väl Nirvana ungefär här (finns som belyst också, X5i)... https://www.jakt.se/swarovski-x5-3.5-18x50
Publicerat Februari 7, 20197 yr Skulle precis skriva att swarre suuuger för att de envisas med moa-justering, men det är tydligen mil på g. Bushnellen du nämner har jag varit lite sugen på, trevlig kompromiss mellan jakt och skytte. Ett lite billigare alternativ är athlon midas tac, också smidigt med rätt spec, inte riktigt lika vass optik med kostar heller inte. Piplängd är också kompromisser, men 65 borde räcka för att undgå mynningsflamman från helvetet och behålla tillräckligt med fart för rimliga skotthåll.
Publicerat Februari 8, 20197 yr Författare Hmm, Svarowskin ser fin ut men ligger en hel del över budgeten. 30 kkr blir lite för mycket. Bakdelen med Meopta är Moa och med Bursnell optiken och bilden. Vill gärna ha lite lägre förstoring än 3,5 som lägsta också. Svåra önskemål. Gillar ju min March 2,5-25x52 men även den ligger lite över budgeten för den här bössan.
Publicerat Oktober 11, 20196 yr Författare Detta är en populär post. Nu blev det som det blev. March 2,5-25x52 fick flytta över på den nya bössan och en Kahles Helia 6-24×56 sitter på fågelbössan. Min Winchester 70 Short Action i 6,5 Creedmoore är nu färdig och nyss hemkommen från smeden Peter i Umeå. Pipan blev en Bartlein 58 cm. Den billiga bokstocken får duga det här året. Pelarbäddar den i väntan på att ett bättre alternativ dyker upp. En liten, rak och nätt Mc Millan kanske. En liten picatinny från Reknagel och fästen från Warnes nya mountainserie. 4,1 kg väger hela paketet med kikarsikte.
Publicerat Oktober 11, 20196 yr Författare 1 hour ago exabit sa: Snyggt! Vad är det för finish på metallen?
Publicerat Oktober 11, 20196 yr När jag började läsa avsåg jag skriva svar ang. piplängd. Min 6.5cm pipa är 62cm lång. Räcker för ca 850m/s med 143grains Eld-X. Trevligt paket du fick till och kul att du satsade på en lite ovanligare färgkombination! Coolt /M
Publicerat Oktober 11, 20196 yr Författare 2 hours ago Maichel sa: När jag började läsa avsåg jag skriva svar ang. piplängd. Min 6.5cm pipa är 62cm lång. Räcker för ca 850m/s med 143grains Eld-X. Trevligt paket du fick till och kul att du satsade på en lite ovanligare färgkombination! Coolt /M Är det en Creedmoore du har också? De jag pratat med menar att man kan ladda den lite hårdare och därmed få farten i alla fall. Ja,den äter pipor men borde hålla hyggligt i upp till 5000 skott. Men det är ju först och främst en jaktbössa. Grabben får träna med 9,3x62 i stället.
Publicerat Oktober 11, 20196 yr 3 minutes ago josc72 sa: Är det en Creedmoore du har också? De jag pratat med menar att man kan ladda den lite hårdare och därmed få farten i alla fall. Ja,den äter pipor men borde hålla hyggligt i upp till 5000 skott. Men det är ju först och främst en jaktbössa. Grabben får träna med 9,3x62 i stället. Mitt bygge, kallat Bastarden är i 6.5cm. Jag räknar inte med att få ut mer än 2500smäll ur pipan, kanske inte ens det med tanke på hur jag testat gränser Trevlig kaliber är det i alla fall /M
Publicerat Oktober 12, 20196 yr Författare På 2019-10-11 at 23:14 Maichel sa: Mitt bygge, kallat Bastarden är i 6.5cm. Jag räknar inte med att få ut mer än 2500smäll ur pipan, kanske inte ens det med tanke på hur jag testat gränser Trevlig kaliber är det i alla fall /M Jag har försökt läsa och bestämma mig för en kompromiss mellan hastighet och hanterbarhet. Har mest utgått från den här artikeln även om den är lite tveksam rent vetenskapligt, så är den ändå något att gå på. https://rifleshooter.com/2016/02/6-5-creedmoor-effect-of-barrel-length-on-velocity-cutting-up-a-creedmoor/
Publicerat Oktober 13, 20196 yr Skulle inte leupold vx-6 funka optikmässigt (om du vill slänga åtrr march:en på förra bössan ). Leupolden är lätt o har trevlig optik om än inte den absolut värsta. Har själv varit sugen på en 3-18x50 men de får vänta lite.
Publicerat Oktober 14, 20196 yr Författare 8 hours ago marcus.söderlund sa: Skulle inte leupold vx-6 funka optikmässigt (om du vill slänga åtrr march:en på förra bössan ). Leupolden är lätt o har trevlig optik om än inte den absolut värsta. Har själv varit sugen på en 3-18x50 men de får vänta lite. Leupold går bort! Sådana har min bror och han säger att de är bäst. Skulle aldrig köpa ett ? Skämt och sido, har redan köpt ett Kahles Helia 6-24×56 för fågelbössan. Råkade hitta ett till ett riktigt bra pris. Så March får sitta kvar på den här. Gillar synfältet man får på 2,5 ggr om det skall användas till älgjakt.