Publicerat Maj 2, 200521 yr Så Hur ser er vapengarderob ut? Vad har ni för tankar runt de vapen ni har? Har själv bara en Remington Wingmaster kaliber 12 just nu och planerar lite studsarköp å de e alltid kul å se hur andra tänkt med både bössmärken, kalibrar, kikarsikten och användningsområden.
Publicerat Maj 2, 200521 yr Ganska ny (2½ år inom jakten) så ingen välfylld garderob ännu... men 1x zoli kombi (12-5.6x52R), Underbart vapen.. aldrig falerat och skjuter underbart skönt, gillar dubbeltryck och engelsk kolv, Värmestegringen är lite irriterande dock.. börjar efter andra skottet men blir påtagligt efter 3:e... 1x HDF Titan II 30-06 med miroku 2.5x förstoring (ska bytas till nått 3-9 eller 1.25-6), Suget efter att byta till en Rak Laminat stock har börjat komma.. då den kan vara lite elak när man skjuter mycket med den.. + att skulle bli lite roligare vapen.. Skjuter hyffsat... (Inom snusdosan på 100 brukar jag hamna). 1x Baikal Sbs 12-12. Går och är sugen på att utöka med en kraftigare kaliber typ 375 H&H (ev tilloch med en ruger 1, men det ligger iaf 1 år frammåt minst) och ska införskaffa en 22´a (LR elelr Wm eller Hornet vet jag inte än... )
Publicerat Maj 3, 200521 yr Min vapengarderob blir väl aldrig klar då jag ideligen får nya ideér och är prylgalning, satsar varenda krona på jakt och fiske. 1.) Augusto Francotte Boxlås SbS från 1934 ChopperLump pipor, denna köptes som ett projekt, mekanism och pipor i kalasskick men kolven i dåligt skick och behöver stockas om. Vet igentligen inte varför men jag gillar det gamla stuket på hagelbössor till dom lättare jakterna på fågel och hare, drömmen är en gammal sidolåsare, antingen Purdey, Francotte, H&H.. finns många men med priser som gör att det knappast kommer att bli en verklighet. 2.) Lincoln bock 12/12 76 chokad samt ombyggd med perazzi stift/fjädrar då orginalen poppade som popkorn på tävlingsbanan, denna är väl på gång att bytas mot en halvautomat då jag vill ha det tredje skottet för gås och kråkjakt. 3.) Mannlicher helstock 308W toppad med Leupold Vari X-II 3-9x50 mycket kort men välskjutande vapen, köpte denna för att jag ville ha ett smidigt vapen i skogen där pipan inte stack upp ovanför huvudet, detta är väl det vapnet jag har med mig mest vid jakt på klövvilt, lite beroende på jaktform, även förstahandsvalet vid pyrsh eller vak på rådjur. 4.) Sako vixen 222 Custom toppad med Leupold 4.5-14x50 belyst, införskaffad i första hand till vinterjakten på Hare och Räv nattetid, samt för bäverjakt och toppjakt. 5.) Sauer Drilling 12/12/7x57R införskaffad för all form at drevjakt, men skall under sommaren bytas mot Blaser R99 Drilling 20/20/9.3x74R, Varför ? Gillar konstruktionen på Blaserdrillingen med friliggande kulpipa, samt att jag även tycker om 9.3x74R då vildsvinsjakten ökar i mälardalen. 6.) Blaser S2 Dubbelstudsare 9.3x74R toppad med S&B 2.5-10x56 Dag & Nattbelyst införskaffades för att kunna få två snabba kulskott på gris,älg,kron,dov på trånga pass, samt att även ha en bra kikare för vak på gris. -------------------------------------------- Framtida planer är väl att byta ut min Sako Vixen mot en Sauer Take Down eller Blaser R93 så att jag kan ha fler kalibrar, men det ligger långt fram i tiden. :-
Publicerat Maj 3, 200521 yr Baikal s/s med ett extra kortat pipset.... Montecarlo s/s min gamla grytbössa som står med en fot i graven på grund av sprucken kolv....men får leva ett tag till eftersom jag kortat kolven till sonen (tio år). Browning A 500 halvautomat hagel. Husqvarna 146 8X57 med Zeiss Jena 1,5-6 X39 med trettios tub på skena.(umesäkring) Anzchuts Achiver .22 long med en Weaver 4X28.....(Achiver ser ut som en sporter i miniformat med avtagbara plattor bak på kolven.....(bra för tioåringen). S&W Airlite grytpistolen....det och 8:an gör jag mig aldrig av med. Jag vill och ska ha en drilling med klass ett pipa nån gång i mitt liv men som personlig assistent får man väl sälja sin kropp eller en valpkull innan man får råd....
Publicerat Maj 3, 200521 yr Börjar få ordning på det nu! Beretta 686mch 12:a kommer nog alltid att finnas i skåpet. Tikka m55 308w senaste säsongen satt det en weaver 1-3x20 på den. Classic combi 12-7x57r en kombination av slaktmask och brytspett. Men får vara kvar tills jag hittar en lätt kl.1 drilling. Remington 572 22lr med ett Fontaine 2-7x32 som funkat perfekt i snart 20år : Hva 1640 9,3x62 som jag inte ens provskjutit ännu. Nästa inköp blir nog en begagnad grytpistol till grävlingjakten med laikan. Annars så tycker jag att jag har bra täckning i skåpet för det jag jagar. Men en dubbelstudsare skulle ju inte vara fel. ;D
Publicerat Maj 3, 200521 yr Baikal s/s med ett extra kortat pipset....Montecarlo s/s min gamla grytbössa som står med en fot i graven på grund av sprucken kolv....men får leva ett tag till eftersom jag kortat kolven till sonen (tio år). Browning A 500 halvautomat hagel. Husqvarna 146 8X57 med Zeiss Jena 1,5-6 X39 med trettios tub på skena.(umesäkring) Anzchuts Achiver .22 long med en Weaver 4X28.....(Achiver ser ut som en sporter i miniformat med avtagbara plattor bak på kolven.....(bra för tioåringen). S&W Airlite grytpistolen....det och 8:an gör jag mig aldrig av med. Jag vill och ska ha en drilling med klass ett pipa nån gång i mitt liv men som personlig assistent får man väl sälja sin kropp eller en valpkull innan man får råd.... Du har ju inte bjudit på min ännu så du har ingen aning om hur mycket slantar du måste ha ihop
Publicerat Maj 3, 200521 yr Sako och Zeiss - det är vad jag kör med. Ungefär följande studsare tycker jag är ett minimum: 1. Klass 2 med riktigt rejäl kikare för rådjur, fågel mm småvilt (helst 6mm) 2. Klass 1 flackskjutare med rejäl kikare för vakjakt på rådjur, hjort & älg (.270-7mm) 3. Klass 1 allroundkaliber i lätt format med en 3-9x40 för smygjakt och annan rörlig jakt på allt (.308-30-06) 4. Klass 1 grov kaliber med lågförstorande kikare för trånga pass, framförallt för vildsvin, älg & björn (9,3-375) 5. Klass 1 riktigt grov kaliber med avtagbar belyst kikare för grisvak och andra tillfällen då man vill ha nåt extra (.458-)
Publicerat Maj 3, 200521 yr Man vill alltid ha mer men som det ser ut nu. 1. En gammal 22lr av okänt märke. 2. Pietro Beretta 687UL 3. Husqvarna 1651 kal.358NM utan kikare för närvarande så det är nog prio ett just nu. Få se vad det blir. 4. Blaser R93 Offroad (51cm pipa) kal. 9,3x62 med en Leopold 1-4x20 Det jag är sugen på är kanske att skaffa en småviltstudsare, fixa till 358:an så den blir super fin. Har haft lite planer på att byta Berettan mot en Tikka 512 eller dyl så man kan byta pipor till dubbel eller kombi men känns omöjligt att sälja Berettan så man får väl se om den ev får sällskap istället. ???
Publicerat Maj 3, 200521 yr 1. 22:a Erma Bygelrepeter med 16 skotts mag. 2. Beretta 390 3. Valmet 412 12/70- 5,6*52R (Skrot som tynger vapengarderoben ) 4. Browning Bar Light Stalker 30-06 (Aimpoint 7000) 5. Sako Finnlight 308W (Aimpoint 7000) 6. Sauer 202 Syntet 9,3*62 (Belyst Helia 3-12*56) Valmeten ska bytas mot en 222:a vid tillfälle, har länge saknat en "småviltare"
Publicerat Maj 3, 200521 yr Miroku 7000 carl gustav 1900 9,3x62 vänster med hakmonterad leopold 1-4x20 savage mkII .22lr vänster voere kombi .222 o kal 16 tysk 1 vk armémauser ombyggd till hagelgevär kal 16 Har officiellt även en ruger m77 vänster i 30-06 men den har farsan köpt, platsen ska fyllas med en 6,5x55 av bättre fabrikat, givetvis vänster. Mirokun komme jag aldrig sälja, den skjuter gudomligt med allt jag stoppar i den samt att den har en inneboende död i sig som jag inte sett i något annat vapen. 1900 an ska jag sätta på bättre öppna riktmedel till sommaren, troligtvis ett skelletsikte. Savagen kommer att bytas ut när det dyker upp någon bättre .22 lr på begagnatmarknaden. Voeren ska väl förhoppningsvis bytas till en drilling när jag blir vuxen och tjänar jättemycket pengar. Mauserhagelgeväret är jag lite sugen på och plugga och istället köpa en pump eller halvautomathagelgevär för jakt från gömslen och liknande. Anledningen till att den ska pluggas är att det är det gevär som min morfar sköt sitt första vilt med samt att min morfars far jagade flitigt med det på sin tid så den har lite historia och skoj att ha kvar.
Publicerat Maj 4, 200521 yr Mirokun är eftertraktad. Jägareförbundet är villiga att betala 45 000 för din miroku ;D, det är det senaste budet. Anledningen är att du med din miroku kan påvisa att alla teorier om slug och grova hagel i en hagelbock är felaktiga. Carlström ville destruera bocken för att inte hans teorier skulle omkullkastas
Publicerat Maj 4, 200521 yr Jo den får ju alla teorier om hur hagel och slug ska bete sig att kullkastas....
Publicerat Maj 26, 200520 yr Hej, I min garderob har jag: Kronan: En Sauer & Sohn, Modell 30 (vet ni föresten att den ökanda luftwaffedrillingen är av samma modell?). Kaliber 70x6.5x55. Kanonbössa. Används för rådjur/harjakt med drivande hund. Har satt en Aimpoint 7000L på den (går att se på http://www.drilling.se/Drilling). En Carl Gustav 2000 .308:a med ett Leupold VARI III-X med 50 mm mynningsdiameter. Kanonbössa för det mesta vilt. En Husqvarna 300C hagelbock som fungerar utmärkt. Har skjutit en del med Beretta och kan inte förstå alla diskussioner om att man måste ha en sådan för att skjuta bra med hagel. Min gamla spis passar mig utmärkt och har aldrig klickat. På önskelistan: En drilling till, typ en Dural eller något annat praktverk (som man kanske inte vågar ha med sig ut i skogen hehe). Mvh Bengt
Publicerat Augusti 1, 200520 yr Klass 1 8MM.Rem.Mag Klass 1 9,3x62 husqvarna 640 Klass 1 6,5x55 gammal mauser med cg tävlingskolv samt lite småsaker Klass 3 22 Hornet Ruger M/77 Klass 4 22 Lr Anschutz 1451 Sporter Hagel bock lincon 12/12-76 Hagel Beretta Automat 390St med Weaver Quick point 45MM(cal12)
Publicerat Augusti 1, 200520 yr I mitt skåp står det. En remington mowhak 308w En hva 358NM En hva 9,3*57 som är ombyggd (kortad pipa) mm En merkel sbs En winchester 1500 den har jag aldrig provskjutit En beretta 686 Men det är på gång att bli lite ändringar i skåpet 358an och 9,3 får nog tacka för sig (tror jag).
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Jag har ont om pengar men gott om rum och ständiga frästelser (pga jobbet) så i dagsläget finns endast dessa i min garderob: [li]Remington 700 i .308Win med egenhändigt skuren pipa, två pelarbäddade McMillanstockar (A4 & HTG) och ett Springfield Armory 6-20x56[/li][li]Ithaca m/37 12GA[/li]
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Författare hmmm ditt omdömme om Itachan?? Har länge varit sugen på en äldre sådan i police modell.
Publicerat Augusti 2, 200520 yr DP Jag letar något engelst sida sida, hittar jag en sådan så kommer nog min Win M12 med pipsett att få åka bort. Hade den varit nått för dig? MVH Håkan
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Författare Är den kaliber 12 och i någorlunda vettig kurs så skulle den vara intressant.
Publicerat Augusti 2, 200520 yr ditt omdömme om Itachan?? Har länge varit sugen på en äldre sådan i police modell.Hehe, det är en plombad sådan jag har. Det finns tre pumpar som jag tycker är intressanta: [li]Winchester 97[/li][li]Ithaca 37[/li][li]Winchester model 12[/li]Av dessa tre så är det endast Ithacan som inte är av take-downmodell. Så om Håkan skall göra sig av med sin bössa så tycker jag att du ska köpa den utan att tveka. Model 12 slutade tillverkas 1963 (men gick att specialbeställa fram till 1980) så den är garanterat fri från Winchesters moderna "kvalitet."
Publicerat Augusti 2, 200520 yr Författare Jo jag vet de är fina, men ofta begär säljarna alldeles för mycket för dem för att det ska bli intressant för mig. Pumpar jag gillar är Winchester mod 1897 Itacha modell 37 (utseendemässigt, har ingen annan erfarenhet av mod) Winchester modell 12 Äldre remington wingmaster