Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LEUPOLD VX-6 1-6X24

Featured Replies

Publicerat

Undrar om någon har erfarenhet av Leupold VX-6 1-6x24?

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.109.3725/leupold-leupold-vx-6-1-6x24-belyst

Siktet tilltalar mig tack vare den låga vikten på endast 380 gram. Hade tänkt sätta det på en dubbelstudsare att användas vid drevjakt samt kanske vid åtel. Hur är skymmningsegenskaper? Hur är tubseendet? Eyebox osv?

Har inte kunnat kika i ett live ännu.
Tack på förhand.

Publicerat

Jag hade ett sådant en säsong. Helt OK sikte. Tubseende skapligt. Inget tunnelseende. Eyebox skaplig. Bra synfält, ganska brett. Skärpa generellt OK, men det led av aningen dålig kantskärpa på lägre förstoringar. Sen tyckte jag ljuskontrollen var lite omständlig, eftersom man måsta klicka sig genom alla ljusstyrkor 'varvet runt' upp/ner, för att nå dit man vill, om du förstår. Efter detta, hade jag ett Minox ZE5i 1-5x24, och sen ett Meopta R2 1-6x24 (ja, jag är kikarsiktesbytesnörd :sweat:). Bägge dessa är bättre än Leupolden. Den är inte värd det där priset tycker jag (14.995 kr). När jag köpte mitt nytt (direkt när de kom ut), låg de på ca 9000 kr i pris. Där ungefär hör de hemma kvalitetsmässigt. Nu har jag ett Kahles Helia 1-5x24i. Det är bättre än alla de sikten jag nämnt hittills. Mitt förslag är att du kollar på ett sånt istället. Det är tvärtom mycket för pengarna trots att det också ligger på runt 14.000 kr (ibland hittar man dem på REA för runt 11.000 kr, jag köpte mitt för 10995 kr, då är det extremt prisvärt) :cool:

https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.90.13054/kahles-kahles-helia-1-5x24i-4-dh

Publicerat
  • Författare

Tackar för input.

Publicerat

Härlig input Kralledoc! Det är dylika matnyttiga nördsvar som gör forat :wub:

Publicerat

Har haft ett och jag var nöjd med själva siktet. Hade dock svårt att få skärpa på både den röda punkten och målet samtidigt. Ska tillägga att jag inte kan använda aimpoint heller i alla lägen pga att jag har någon form av problem med synen. 

A

Publicerat

Jag har ett och är nöjd, men det är dock det enda lågföstorande jag har (och har haft) så egentligen har jag inte så mycket att jämföra med. Jag köpte det också för att det var lätt och var också tidigt ute och gav under 10 för det  nytt.

När det gäller VX6 tycker jag annars 2-12x42 modellen är mycket fin. Lätt och med bra optik. Det har dock blivit dyrt senaste åren.

Publicerat

Swarren är brutalt fin! O bra till i pris så trots vikten så skulle jag köra på den?