Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förväxlings-gäng

Featured Replies

Publicerat

Hej! 

Jag sitter och ska beställa mig en ljuddämpare, har nu en mynningsbroms, och blir lite osäker på vad jag har för gänga. Jag har mätt utvändigt, och får det till M12,9x1,0 så det bör vara M13x1 men kan det vara något annat? 

Publicerat

1/2”-24 ligger väl närmst i tumgängornas värld. Dock borde väl då ytterdiametern va närmre 12,7...

Inte så mycket till hjälp men ändå... 

Publicerat
  • Författare

Ja det var den enda jag hittade också. Det hjälper mycket, för ju fler som inte vet en desto större blir chansen att den inte finns ;) 

Publicerat

Ja så kan man ju se på det också. Vad är det för bössa och vilken broms har du? Kanske går att härleda fram den vägen?

Publicerat
  • Författare

Det är en Sauer 200, tror inte det är orginal-gäng. Bromsen hjälper föga, då den är helt omärkt och jag inte kan ett jota om dom. 

Men jag ska testa att googla lite efter bromsen, den kanske avslöjar det. Tack för tipset.

Publicerat
24 minutes ago JoPe sa:

Det är en Sauer 200, tror inte det är orginal-gäng. Bromsen hjälper föga, då den är helt omärkt och jag inte kan ett jota om dom. 

Men jag ska testa att googla lite efter bromsen, den kanske avslöjar det. Tack för tipset.

Låter som min gamla bössa och i så fall är den M13x1 - tror inte det finns så många Sauer 200 med omärkta rostfria bromsar (pulverlakerad i blank svart) med en gänga runt 13mm ? Så det är bara till att beställa en dämp i M13x1.

Mvh Joacim 

Publicerat

Ta en vanlig M6 skruv och lägg mot gängan. Den har nämligen 1.0mm stigning, Då ser du om det är 1mm eller tum med 24varv/tum.
Fattigmans gängtolk! :)

Publicerat
  • Författare

Tack Joacim! Då känns det som ett lätt val. 

Jag har kontrollmätt stigningen också. Där är det lättare att se efter som att det på 10 gängor skiljer en halv gänga ? 

Tack för ännu ett bra tips redtop! 

Publicerat
4 minutes ago JoPe sa:

Tack Joacim! Då känns det som ett lätt val. 

Japp, skulle vilja säg att jag är 99% säker på att det är "Mitt X" som du har ?20160402_162557.thumb.jpg.197d1c756970f707567fefd00c0e59f9.jpg20160402_162438.thumb.jpg.c413b2b37a95cb3c4db132e257c476df.jpg

20160402_162557.jpg

Publicerat
  • Författare

Då får du den sista % av mig ;) 

Publicerat
11 minutes ago TekDr sa:

rätt kul att se hur vapen och kikarsikten flyter runt på forumen ?

Håller med till 100%, det blir en viss eoferi när man ser en gammal bössa och vissa speciella jaktsituationer spelas upp i skallen (iallafall på sjuka mig) - såg min och @Dr Krall gamla Sako på blocket här om dagen och drog mig genast till minnes ett par trevliga dagar i "spanaten" DSC_0212.thumb.JPG.0545cd68c4eb1528375b14271780970f.JPGDSC_0266.thumb.JPG.8deca6b33ddda54bd6a17bc5a61c47ed.JPG