Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första försöket...

Featured Replies

Publicerat
46 minutes ago qvarnhill sa:

1,5 kg fint putsad älgstek redo för torkning... De såg lite förvånade ut när jag frågade efter lite rejäla nålar på sybehörsaffären att sy i älgkött med.

679868680_torkktt.jpg.e59e92de1e79f983531dc2c7d260e634.jpg

Torr saltat eller saltlag?

Publicerat
  • Författare
42 minutes ago karelsk blandning sa:

Torr saltat eller saltlag?

Torrsaltat, 50/50 jodfritt/nitrit, 40 gram till 1,5 kilo!

Publicerat

Ok. jag har hängt ut endel av det som ska torkas under helgen Älg, ren, rådjur, en julskinka och en fläskfilé vissa bitar löttrökt före. 

Blir att lättröka alla älg hjärtan senare i vår och torka så man blir av med dom och se vad mer som finns i frysen. 

Jag använder grov salt/havs salt till saltningen av torrkött med endel socker men mäter inget utan gör som jag brukar och torrsaltar alltid köttet som ska torkas.  

Publicerat
  • Författare

Är som sagt nybörjare i torkningsbranschen och foljer alla tips slaviskt. Fick med en fläkt när jag köpte min Borniakrök och använder den men just nu är den full med korv så köttet får hänga i källaren några dagar.

Publicerat
  • Författare

Tummen upp från ismannen räcker för mig!

Publicerat
2 hours ago qvarnhill sa:

1,5 kg fint putsad älgstek redo för torkning... De såg lite förvånade ut när jag frågade efter lite rejäla nålar på sybehörsaffären att sy i älgkött med.

679868680_torkktt.jpg.e59e92de1e79f983531dc2c7d260e634.jpg

Det hade gått bra om du hade tagit en vass spetsig kniv o styckit hål med i köttet. Har du gjort efter mitt recept till saltlag på sid 1 i länken?

Publicerat

Köttet ser alldels för rött ut för att hängas ut på tork Qvarnhill om det ska bli ordentligt o bli en delikatess.

Publicerat
7 hours ago lsjonsson sa:

Köttet ser alldels för rött ut för att hängas ut på tork Qvarnhill om det ska bli ordentligt o bli en delikatess.

Det har nog med nitriten att gör.

Publicerat
38 minutes ago karelsk blandning sa:

Det har nog med nitriten att gör.

Ja, det har det väl! 

Publicerat
  • Författare

Hittade ett recept i Svensk Jakt och har följt det till punkt och pricka.

Publicerat

Ett snabbt och smidigt smidigt sätt att hänga köttet är att ta grov ståltråd och klippa i bitar som man böjer till S-krokar. Brukar koka upp tråden för att den ska vara ren.

Publicerat
2 hours ago qvarnhill sa:

Hittade ett recept i Svensk Jakt och har följt det till punkt och pricka.

Ok!

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur ser ditt köttet ut?

Här börjar första omgången som är hängt ut vara klart, rådjur var över förväntan iaf, men ren blir bäst till tork ändå.

Det som är testat och hur det blev att torka. Ren, fågel (tjäder orre), rådjur, fläsk (blev riktigt bra behövde bara lite mer salt och tid än övrigt sen har vi älgen som jag försökt på alla vis men det blir inte bra att torka, kalv något bättre men inte i närheten än det övriga. 

Publicerat
  • Författare
17 hours ago karelsk blandning sa:

Hur ser ditt köttet ut?

Här börjar första omgången som är hängt ut vara klart, rådjur var över förväntan iaf, men ren blir bäst till tork ändå.

Det som är testat och hur det blev att torka. Ren, fågel (tjäder orre), rådjur, fläsk (blev riktigt bra behövde bara lite mer salt och tid än övrigt sen har vi älgen som jag försökt på alla vis men det blir inte bra att torka, kalv något bättre men inte i närheten än det övriga. 

Ser riktigt bra ut, har flyttat dem från tokskåpet till matkällaren, klämde lite på dem idag men behöver nog en vecka till... OM jag kan hålla mig alltså!

Publicerat
15 hours ago qvarnhill sa:

Ser riktigt bra ut, har flyttat dem från tokskåpet till matkällaren, klämde lite på dem idag men behöver nog en vecka till... OM jag kan hålla mig alltså!

Något foto på det?

Publicerat

Om du har en bra källare att torka i så skulle du hänga in en hel skinka.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago lsjonsson sa:

Något foto på det?

IMG_20190302_134342.thumb.jpg.7cf7dc64f12157ac42d6327e2432e526.jpg

Publicerat
4 minutes ago qvarnhill sa:

IMG_20190302_134342.thumb.jpg.7cf7dc64f12157ac42d6327e2432e526.jpg

Tack! Det ser ju bra ut än så länge! Har du provsmakat det?

• 2 weeks later...
Publicerat

Strax ska röken igång igen för rökning av torrkött och suvas.

Snart är allt som ska torkas hängt ut. 

Publicerat
  • Författare

Kör säsongens sista kallrökning nu, lite korv, lite bacon och ett vildsvinsinnanlår sedan blir det torkning av mer älgkött och ett kronhjortsinnanlår innan den säsongen tar slut.

Publicerat

Testa lätt röka köttet före du hänger det på tork.