Publicerat Februari 18, 20197 yr Detta är en populär post. 1,5 kg fint putsad älgstek redo för torkning... De såg lite förvånade ut när jag frågade efter lite rejäla nålar på sybehörsaffären att sy i älgkött med.
Publicerat Februari 18, 20197 yr 46 minutes ago qvarnhill sa: 1,5 kg fint putsad älgstek redo för torkning... De såg lite förvånade ut när jag frågade efter lite rejäla nålar på sybehörsaffären att sy i älgkött med. Torr saltat eller saltlag?
Publicerat Februari 18, 20197 yr Författare 42 minutes ago karelsk blandning sa: Torr saltat eller saltlag? Torrsaltat, 50/50 jodfritt/nitrit, 40 gram till 1,5 kilo!
Publicerat Februari 18, 20197 yr Ok. jag har hängt ut endel av det som ska torkas under helgen Älg, ren, rådjur, en julskinka och en fläskfilé vissa bitar löttrökt före. Blir att lättröka alla älg hjärtan senare i vår och torka så man blir av med dom och se vad mer som finns i frysen. Jag använder grov salt/havs salt till saltningen av torrkött med endel socker men mäter inget utan gör som jag brukar och torrsaltar alltid köttet som ska torkas.
Publicerat Februari 18, 20197 yr Författare Är som sagt nybörjare i torkningsbranschen och foljer alla tips slaviskt. Fick med en fläkt när jag köpte min Borniakrök och använder den men just nu är den full med korv så köttet får hänga i källaren några dagar.
Publicerat Februari 18, 20197 yr 2 hours ago qvarnhill sa: 1,5 kg fint putsad älgstek redo för torkning... De såg lite förvånade ut när jag frågade efter lite rejäla nålar på sybehörsaffären att sy i älgkött med. Det hade gått bra om du hade tagit en vass spetsig kniv o styckit hål med i köttet. Har du gjort efter mitt recept till saltlag på sid 1 i länken?
Publicerat Februari 18, 20197 yr Köttet ser alldels för rött ut för att hängas ut på tork Qvarnhill om det ska bli ordentligt o bli en delikatess.
Publicerat Februari 19, 20197 yr 7 hours ago lsjonsson sa: Köttet ser alldels för rött ut för att hängas ut på tork Qvarnhill om det ska bli ordentligt o bli en delikatess. Det har nog med nitriten att gör.
Publicerat Februari 19, 20197 yr 38 minutes ago karelsk blandning sa: Det har nog med nitriten att gör. Ja, det har det väl!
Publicerat Februari 19, 20197 yr Författare Hittade ett recept i Svensk Jakt och har följt det till punkt och pricka.
Publicerat Februari 19, 20197 yr Ett snabbt och smidigt smidigt sätt att hänga köttet är att ta grov ståltråd och klippa i bitar som man böjer till S-krokar. Brukar koka upp tråden för att den ska vara ren.
Publicerat Februari 19, 20197 yr 2 hours ago qvarnhill sa: Hittade ett recept i Svensk Jakt och har följt det till punkt och pricka. Ok!
Publicerat Februari 28, 20197 yr Hur ser ditt köttet ut? Här börjar första omgången som är hängt ut vara klart, rådjur var över förväntan iaf, men ren blir bäst till tork ändå. Det som är testat och hur det blev att torka. Ren, fågel (tjäder orre), rådjur, fläsk (blev riktigt bra behövde bara lite mer salt och tid än övrigt sen har vi älgen som jag försökt på alla vis men det blir inte bra att torka, kalv något bättre men inte i närheten än det övriga.
Publicerat Mars 1, 20197 yr Författare 17 hours ago karelsk blandning sa: Hur ser ditt köttet ut? Här börjar första omgången som är hängt ut vara klart, rådjur var över förväntan iaf, men ren blir bäst till tork ändå. Det som är testat och hur det blev att torka. Ren, fågel (tjäder orre), rådjur, fläsk (blev riktigt bra behövde bara lite mer salt och tid än övrigt sen har vi älgen som jag försökt på alla vis men det blir inte bra att torka, kalv något bättre men inte i närheten än det övriga. Ser riktigt bra ut, har flyttat dem från tokskåpet till matkällaren, klämde lite på dem idag men behöver nog en vecka till... OM jag kan hålla mig alltså!
Publicerat Mars 2, 20197 yr 15 hours ago qvarnhill sa: Ser riktigt bra ut, har flyttat dem från tokskåpet till matkällaren, klämde lite på dem idag men behöver nog en vecka till... OM jag kan hålla mig alltså! Något foto på det?
Publicerat Mars 2, 20197 yr Om du har en bra källare att torka i så skulle du hänga in en hel skinka.
Publicerat Mars 2, 20197 yr 4 minutes ago qvarnhill sa: Tack! Det ser ju bra ut än så länge! Har du provsmakat det?
Publicerat Mars 17, 20197 yr Strax ska röken igång igen för rökning av torrkött och suvas. Snart är allt som ska torkas hängt ut.
Publicerat Mars 17, 20197 yr Författare Kör säsongens sista kallrökning nu, lite korv, lite bacon och ett vildsvinsinnanlår sedan blir det torkning av mer älgkött och ett kronhjortsinnanlår innan den säsongen tar slut.